Nu är trippen klar, det blev sex ganska sköna nätter i Kebområdet. Kanonväder under bestigning och vi var ensamma på toppglaciären vid 21-tiden den 4/8. Ett par kommentarer.
1. Västra leden är obehaglig om man, som jag, till viss grad är höjdrädd. Egentligen var det bara ett ställe jag tyckte var riktigt illa, det är när leden går på sydsidan utav Tuolpagorni precis innan det planar ut. Där är det inte vandring, utan snarare scrambling, man får använda händerna rejält och se till att inte klumpa sig. Nu hade vi iof full packning.
Nordsidan utav Vierranvarri också elakt brant. Men ingen större fara. Vi dumpade packningen i dalen efter denna så toppbestigningen kändes ganska lätt.
2. Dürlings led tycker jag i jämförelse med västra var kanon - förvisso mycket stenskravel och bumlingar - det går långsamt - stor försiktighet anbefalles - dock inte en enda verkligt exponerad punkt på hela rutten. Vill man gå ut i Tjäktjavagge från Singivagge bör man dock försöka komma över Singijohka till sydsidan om så säkert medges, annars blir stigarna ut mot Tjäktja farligt branta ner mot Singijohka.
Med det sagt tycker jag nog att toppbestigningen var klart värd besväret, väldigt magisk känsla när man kommer ut på det plana stenfältet och ser toppglaciären, som visar sig vara bra mycket mindre än man tror!