Alternativ till VKV Elit?

Har paddlat en del för ett antal år sedan och tänker ta upp det igen. Hade då en VKV Elit som jag sålde. Funderar på att köpa en likadan eftersom jag trivdes bra med denna men skulle vilja ha lite tips om andra alternativ.
Vad jag vill ha är en lite snabbare kajak för att motionera i, mest i havet vilket innebär en del vågor såklart. Jag vill absolut ha ett riktigt bra roder och ett stadigt styrsystem, dock inget underliggande roder. Alternativ som jag funderar på är:

Trapper BarraQ/Royal
Lettmann Streamliner/Speedliner
Vkv Anita
Någon turbåt kanske?

Gillar att kyla av mig med en roll ibland, så finns det möjlighet till detta så är det ett plus men inte prio 1. Har förresten sett folk rolla med VKV-kajaker..

Vill ochså ha möjlighet till att dra iväg ett par dagar med tält osv, dock inte HBB.

Ja det var väl allt, några tips eller tankar så kom igen!?

Senast ändrad:
Jag skulle lägga till Epic 18x med 2009 års roder och Reval Commander Type-S till den listan. Om du inte redan kör med vingpaddel föreslår jag att du provar det och se om du gillar det. Epic 18x och Commander Type-S är byggda för att paddlas med vinge (rejält fotstöd, god möjlighet till fria knän, blankt säte), medan t.ex. Lettmann Speedliner inte riktigt är det men det funkar någorlunda ändå.

Jag brukar ha ungefär följande checklista för en snabb havskajak - skrov minst 520 i längd (gärna längre), rundbottnad, om bredare än 54 cm kontrollera att den inte är så bred i vattenlinjen, möjlighet till fria knän, rejält fotstöd, blankt säte, roderstyrning (vilket alla rundbottnade är så vitt jag vet), swedeform (skrovet bredast bakom sittbrunnen).

Om du med turbåt menar motionskajak (dvs en bredare sorts slätvattensracer typ Vajda Civetcat m fl) är den inte att rekommendera för havet, inte konstruerad för att klara vågor av någon storlek att tala om, dessutom ganska svåra att hålla balansen i jämfört de flesta snabba havskajaker.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips