Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök

Men det ändrar inte att fjäderns stansade bucklor inte fjädrar ut och låser Trangiakoppen i undre vindskyddet. Jag provar att fila hålen för bucklorna men har inte riktigt fått till det.

Thure

Fick till det genom att böja till fjädern på sidan som inte satt. Enklast med två tänger precis på vardera sida vecken. I mitt fall behövde bucklan ner någon mm, genom att böja utåt på ett av nedre vecken,.

Försökte också borra upp hålet nedtill för bättre passform till Novan, men gav inte resultat. Blev rädd för att deformera koppen, rätt tungt för stegborren. Sitter sannolikt tillräckligt bra och robust med omvänd mutter ändå, även om rättvänd är mer elegant.
 
Hållaren till gasbrännaren GB74 är ett alternativ. Tyvärr verkar den vara svår att få tag på lös, Trangia säljer den inte som reservdel. Den lösningen kräver dessutom en extra kopp för förvärmningsbränsle.

Min lösning är en lätt modifierad gasbrännarhållare, och under den en kopp från hållaren till ett gammalt Optimus Explorer som jag hade liggande. Tror att den är samma som senare fanns till Nova.

Visa bilaga 40387

Med detta montage hamnar brännaren lite högre än med Trangias kopp. Efter en viss tillbockning av hållaren så att brännaren hamnar lite längre ner sticker hatten upp 34 mm över det undre vindskyddet. Då är det ungefär en centimeter kvar till kastrullens botten.

Visa bilaga 40388

En bra sak med denna lösning är att det är lätt att tända spriten i koppen när man vill förvärma. Det finns plats att sticka ner en tändsticka ända ner i botten.

En dålig sak är att brännaren inte sitter lika stabilt som med en stadigare hållare. Jag som inte gillar glapp och vingel löste detta med att tillverka ett litet bleck som stödjer mot kanten på hålet i vindskyddet där reglerratten sticker ut.

Visa bilaga 40389

Det finns säker elegantare lösningar, men detta fungerar riktigt bra. Brännaren sitter stadigt och det är lätt att finjustera lågan med ratten utan att allt glappar.

Visa bilaga 40390

Utan pump och flaska väger detta arrangemang 267 gram enligt min våg. Trangias gasbrännare GB74 väger 175 g på samma våg. Så kör man på gas så är det ungefär 90 grams vikttillägg för att få vätskematning och en mycket bättre regleringsförmåga. Sedan har man ju förstås möjligheten att köra på bensin och fotogen, men då får man släpa på den ganska tunga och klumpiga pumpen också.

tystbrännarhatten- vad är det för lösning du har där?
 
Glasfiberstrumpa? Ser ut ungefär som den som finns i tändrännan på KAP Arctic:

Eller denna:

Den var jag inne på ett tag när jag experimenterade med olika sätt att tända min finska KAP-Arctic klon (det är alltså ett kit som gör att en hattbrännare till den norska arméversionen av Optimus 111 kan användas i Trangia).

Jag kom inte så långt att jag satte ihop rännan eftersom tändningen av spriten i koppen gick lika bra med en extralång tändsticka genom det stora förborrade slanghålet på nedre vindskyddet. Och tändsticka (eller tändare) är ju ändå det rekommenderade sättet att tända hattbrännare.

Men det såg ut att fungera, glasfibern brann inte upp. Fast för Polaris har jag aldrig tänkt på någon ränna, tycker det är enkelt att tända mineralullen under brännaren med vanlig tändsticka eller eldstål (om man har ont om tändstickor).

//J
 
Är det någon som har lyckats konstruera en fungerande tändränna? På gamla Arctic finns det ju en som fungerar utmärkt. Jag funderar på att försöka få till en ränna, och det vore trevligt att ha en veke i den så att det blir lättare att tända. Men vad ska man använda för material som veke? Den som finns på Arctic tror jag är rundstickad av något brandsäkert fibermaterial och sedan tillplattad när den tryckts fast i rännan.
Den förefaller rullad i ett Engelskt hjul. Känner du till en plåtformare som har och kan?
 
Den förefaller rullad i ett Engelskt hjul. Känner du till en plåtformare som har och kan?
Nej, min tanke var att knåpa ihop något eget till Polaris-brännaren. Men det är ju som joru skriver; behovet är inte lika stort på Polaris som på äldre brännare där koppen för förvärmningsbränslet hamnar längre ner. Ska fundera på saken ett tag till…
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Brune Alternativ till kass Primus mattermos Kök och brännare 8
v-tuna UL alternativ till tamoj? Kök och brännare 47
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Peter77 Tråden om köksredskap till friluftskök typ trangia & dyl Kök och brännare 52
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.