Hej igen.
Det var en svår fråga, då det beror på hur långt man är beredd att gå per dag och givetvis vilken rutt man tänker sig. De flesta som startar i Kvikkjokk och vidare in i Tjuoldavagge väljer att gå via Prinskullen. Den rutten har jag själv gått och det tog ungefär 1.5-2 dagar. Om du vill gå nere i skogen hela vägen, dvs via Änok skulle jag gissa att man får lägga till lite tid, men då jag inte själv knatat fram där nere är det svårt för mig att bedöma.
Från mynningen av Tjuoldavagge till botten av Noajdevagge får man räkna med 2 dagar om man går via Louhttolahko.
Om man sen vill ta sig till just Aktse för helikoterlyft är det enda vettiga att vada Rapaälven vid Tielmavadet. Men då detta inte är möjligt att göra vid högt vattenstånd bör man lägga in tillräckligt med dagar för att navigera sig genom Rapadalens sydsida och ända upp till Gådokjåhkå-bron. Väl där är det ungefär lika långt att knata hela vägen ner till Kvikkjokk som att gå upp till Aktse för helikopterlyft....
Detta innebär att man minst bör ha 3, helst 4 dagar från botten av Noajdevagge till Kvikkjokk.
Summan blir väl cirka 8 dagars vandring + 2 extra topptur/viltspaningsdagar = 10 dagar.
/ Stefan