Alternativ till Keb?

Tjena!

Hade tänkt knata upp på keb med sambon här i dagarna, men nu har semestern hennes rört ihop sig så hon kan inte vara ledig, alltså får jag ta en solotur. Dock så tänkte jag stå över Keb o ta denna tillsammans med henne nästa vända, men vad finns de för annat roligt som kan mäta sig med diverse toppturer på keb?

Fram med förslagen, gärna höga berg! Dock bör ju de vara upplagt så att de fungerar solo, så man inte måste ha ett helt replag med sig :)

* Kaskasatjåkka + lillietoppen
* Singitjåkka
* Skarta
* Kebnetjåkkas lill- och stortopp
* Tarfalatjåkka, tarfalapakte + kekkonen-toppen

Finns många toppturer runt fjällstationen. Kaskasatjåkka (2076m) tillhör favoriterna med sin grymma utsikt, men även skarta ger en skön panoramavy över keb-massivet!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sälka, 1850 m.

Låt inte den "låga" höjden avskräcka dig. Grymt mäktigt berg att bestiga, och det är inte jätte välbesökt.
Besteg sälka för 2 veckor sen, och då hade inte många varit där uppe än.

Någon led fann inte vi när vi var där uppe utan vi gick en aning på känn. Räkna med en del meck dock. Sälka tog 9 timmar upp till toppen medans keb tog 3 timmar.

/ Eric

Vilken väg?

orren86 (Eric Hultberg) skrev:

Någon led fann inte vi när vi var där uppe utan vi gick en aning på känn. Räkna med en del meck dock. Sälka tog 9 timmar upp till toppen medans keb tog 3 timmar.

/ Eric

Hej!

Vilken väg tog ni då? 9 timmar låter mycket. Jag vill minnas att vi knatade upp på 3-3,5 timmar - och då var det nattbestigning.

/Pär

Re: Vilken väg?

Hiza; sa:
orren86 (Eric Hultberg) skrev:

/ Eric

Hej!

Vilken väg tog ni då? 9 timmar låter mycket. Jag vill minnas att vi knatade upp på 3-3,5 timmar - och då var det nattbestigning.

/Pär
Det var riktigt mycket snö kvar när vi gick upp, det ställde till det lite. Har inte kartan framför mig så kan nog inte säga de korrekta namnen, men vi gick in i dalgången strax söder om stugan. Sen vadade vi jokken precis nedanför glaciären och fortsatte till vänster upp genom första branten upp i grytan med sjön. Sen gick vi upp vid södra "sidotoppen" och gick längs kammen upp mot stortoppen. Sista biten mot stortoppen vek vi av lite mot öster så vi kom nog upp nästan rakt österifrån på toppen.

Detta var säkert inte smidigaste vägen, för vad jag har läst efter så verkar de flesta ta toppen från nordväst. Stugvärden hade ingen aning om lämpligaste vägen så vi fick gå på känn istället. Sista biten upp mot toppen var det riktigt mycket snö, som dessvärre inte bar alltid så man drösade ner till midjan stundtals.

/ Eric

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips