Alternativ till fjällen

Ölands alvar är trevligt och mycket folktomt. Jag har vandrat där både sommar, vår och vinter. Alvaret är mycket lättvandrat och Ölandsborna själva vandrar bara, av någon outgrundlig anledning, på alvarets utkanter. En km in på alvaret och sannolikheten för att ni möter någon är mycket ringa.
Öland är ganska "hemma" för oss och vi har tillbringat mycket tid där när vi har tränat inför tidigare vandringar. I övrigt så gör vi som bor nära Öland vårt bästa för att undvika den ön under sommaren när alla turister är där.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Finns ingen anledning att ge upp fjällen, om det är det ni helst vill. Åker du tåg till/i Norge, kan du stiga av/på mitt uppe på kalfjället. T ex vid Finsehytta, högsta punken på Bergenbanan och starten på flera vackra leder (och ännu fler ledlösa alternativ), både norr och söder om järnvägsspåret. Det finns flera mindre stationer att hoppa på/av tåget längs Bergenbanan, så man måste inte ens komma tillbaka till samma utgångspunkt.
Ut.no/kart är utmärkt att planera turen med.
KOmmer man från Sverige, byter man (oftast) tåg i Oslo, funkar smidigt.

Jotunheimen är nästan lika enkelt att komma till, men kräver byte till buss sista sträckan.

Skåneleden har en del fina leder, men jag tror att man blir besviken om det ska ersätta Abisko. Jag har inte alls vandrat alla delar, men min upplevelse av Skåneleden är helt fastställda stigar där man ofta stöter på vägar och bebyggelse. Känslan är väldigt annorlunda jämfört med att vandra i fjällen.
Jodå, men frågan som ställdes var ju att undvika lång resa till fjällen och utgångspunkt från Kalmar.

Skåneleden har en del fina leder, men jag tror att man blir besviken om det ska ersätta Abisko. Jag har inte alls vandrat alla delar, men min upplevelse av Skåneleden är helt fastställda stigar där man ofta stöter på vägar och bebyggelse. Känslan är väldigt annorlunda jämfört med att vandra i fjällen.
"Väldigt annorlunda" behöver dock inte betyda sämre.

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Jodå, men frågan som ställdes var ju att undvika lång resa till fjällen och utgångspunkt från Kalmar.
Om du vill köra bil och inte välja tåg/buss kan du ta dig från Kalmar till Hardangervidda kring Rjukan området (ex utgå från Kalhovd turisthytte (DNT) eller Stegaros/Synken där man kan parkera) på drygt 60 mil enkel resa. Det är drygt 30 mil från Kalmar till Göteborg och sedan ungefär lika långt kvar om du väljer färjan mellan Strömstad-Sandefjord som är billig pga utanför EU så de lever mer på taxfree till norrmännen. Det är Colorline som kör turen och testar jag nu en enkelresa i juli för 2 personer och bil får jag ett pris på 230kr.

Finns en massa fina fina områden i Norge och också i den södra svenska fjällkedjan.

Förstår inte helt vad det egentligen frågas efter. Alternativ 1 var alltså Abisko, 171 mil från Kalmar men på grund av inga tåg så blev det inte av.

Närmare än det finns det många områden utan att man ska behöva gå i lokalskogen som man kan nå med både tåg och bil. Tåg för en grupp på några stycken blir väl också rätt dyrt så tvivlar på att de höga bränsle priserna gör bil till ett väldigt dåligt alternativ.

Jag har inte varit i södra Norge. Men sida ut.no är mycket bra för planering.
Webbsidan denhoganord.se har berättelser med bilder från många turer i Sydnorge, med levande och underhållande texter. Själv har jag varit bortåt 20 somrar i dessa trakter och publicerat bilder på huthyfs.com . Där finns också en översikt över turområden i de sydnorska fjällen. En del praktiska upplysningar kan förstås vara föråldrade, som jag själv, då.

Låglandsvandring är förstås något helt annat än fjälldito, men jag har vandrat fint på Sörmlands+ Östgötaleden (t ex Åby--Katrineholm) och Bergslagsleden (Ramundeboda--Ånnaboda). Signaturbilden härintill är tagen vid Grundsjön i Sölvesborg+Bromölla 2022 på en sexdagarsvandring på Skåneleden, kort före min 78-årsdag. Jag fann det ofta bäst att strunta i de onaturligt dragna lederna och istället följa småvägar med sjöutsikter. Utenätterna var alltid den stora behållningen.

Aurlandsdalen i Norge är en klassiker, det ska gå att ta sig dit med tåg. Vi hyrde minibussar, men vi kollade även på att ta tåget.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.