Alternativ till denna?

Hej!
Har tänkt att skaffa mig en ny cykel för vardagscykling t.o.r jobb och ut på landsvägarna med vinden i håret.

Det var nog 15 år sedan jag köpte en ny cykel senast... och det har ju kommit upp lite nya alternativ.
Jag har hittat en cykel som jag blivit lite förälskad i... ja utseendet då. Finns det andra liknande cyklar som kan rekommenderas? Det får gärna vara lite fler växlar (typ 5-8) men de ska var inkapslade.

Det är utseendemässigt samma typ av cykel jag är ute efter med ett maxpris som exempelcykeln 3vxl.

fördel om de kan testas i STHLM området

Alla tips mottages tacksamt
BZ/

Jodå...

I give you Motoguzzi Griso:

griso_8v_img_grande_05.jpg

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En Path-racer eller lansdvägscykel som man trampar

I give you Motoguzzi Griso:

griso_8v_img_grande_05.jpg

Fin bild... men jag vill trampa :)

Ja så rätt forum jag kunde få det till. Länken jag har i Trådstarten går till en "replika" av en 30-tals path-racer... så det är ju en form av lansdvägscykel jag är ute efter... INTE en MTB!

Ingen som har några ideer om det jag frågar om?

BZ/

Danska Viva har en del snygga varianter av retrohojar.
De är ju egentligen de enda som tillverkar riktigt stilrena cyklar eftersom de trashat det där med kedja helt...

En Viva Wire med kardan är förmodligen DEN snyggaste pendlarhojen.

Men vart klämma och känna

Danska Viva har en del snygga varianter av retrohojar.
De är ju egentligen de enda som tillverkar riktigt stilrena cyklar eftersom de trashat det där med kedja helt...

En Viva Wire med kardan är förmodligen DEN snyggaste pendlarhojen.

håller med om att viva e snygga, heeeelt i den stil jag vill ha (men viva strada då:)) Frågan är bara vart man kan köpa dem / klmma på dem i STHLM

Tips?

Sen undrar man ju lite hur pass effektivt det är med kardan

BZ/

En kollega har en Viva Wire med kardan. Han hade iof en massa problem med växeln - alltså bara själva navväxeln, kardanen funkade som den skulle. Tror dom bytte fabrikat/modell på växeln till slut. Kardan borde ju vara minst lika effektivt som kedjedrift tycker jag, även om jag inte läst mekaniken.

Jag vet inte var han köpt den men det borde inte vara så svårt att hitta någon lämplig butik:
http://tinyurl.com/y7d9b8u ;)

Jag tycker du ska gå "all the way" och strunta i växlarna och frihjulet, skaffa dig en fixedgear. Det gjorde jag för ett antal år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Inget växeltjaffs och problem med val av växel. Bara att cyka och njuta. Finns många fina nytillverkade retromodeller till hyggliga priser, kanske den här?
fujifeather2010singlesp.jpg

ja du har rätt

Jag tycker du ska gå "all the way" och strunta i växlarna och frihjulet, skaffa dig en fixedgear. Det gjorde jag för ett antal år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Inget växeltjaffs och problem med val av växel. Bara att cyka och njuta. Finns många fina nytillverkade retromodeller till hyggliga priser, kanske den här?
fujifeather2010singlesp.jpg

håller på och fixar ett hemmabyggesingle... väntans tider...

BZ/

håller på och fixar ett hemmabyggesingle... väntans tider...

BZ/

Det börjar alltid med ett hemmabygge sedan får man mersmak ;)
Jag började med en DBS Internazionale som jag byggde till en fixie. Nu har jag en Surly Steamroler samt en Moda Forte trackcykel. Till vintern svänger jag nog ihop en fixie cross.
Vad bygger du din på för ram?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips