Altarringen på Fulufjäll

I månadsskiftet var jag ute på tälttur på Fulufjället, jag tog mig en promenad till den så kallade Altarringen som väkt min nyfikenhet, den ligger ungefär 2km syd-väst om Tangsjöstugorna i riktning mot toppen Storhön.

Vad som ligger bakom detta märkliga bygge mitt på kalfjället verkar det inte som man riktigt säkert kunna säga.

13.jpg

Detta går att läsa på Särnas sida:

"Altarringen är en fornlämning på Fulufjället men det råder osäkerhet om vad platsen kan ha använts till.
Den har ansetts vara en böneplats med Sveriges högst belägna altare. Andra menar att platsen kan ha varit en koja som användes vid falkfångst. Under lång tid fångades jaktfalkar i norra Dalarna som såldes vidare till furstar och herremän i Arabien"

och

"Nära altarringen skall det också ha funnits rester av ett gamalat hus med stenplattor till golv och en eldstad i mitten. Sanningshalten i detta är svårt att bedöma i dag"

Norsk-svensk gudstjänst vid altarringen 19/7 1938

1599380105356.png

Nuförtiden hålls det Gudstjänst en gång om året i Juli månad sedan år 1977.
Det står en grånad trälåda brevid ringen där man kan se en altartavla om man kikar in genom en springa i lådan.

14.jpg

Är det någon som har mer information om denna skapelse eller kanske bor i området som hört något av äldre släktingar om dess ursprung ?

Senast ändrad:
I månadsskiftet var jag ute på tälttur på Fulufjället, jag tog mig en promenad till den så kallade Altarringen som väkt min nyfikenhet, den ligger ungefär 2km syd-väst om Tangsjöstugorna i riktning mot toppen Storhön.

Vad som ligger bakom detta märkliga bygge mitt på kalfjället verkar det inte som man riktigt säkert kunna säga.

Visa bilaga 33346

Detta går att läsa på Särnas sida:

"Altarringen är en fornlämning på Fulufjället men det råder osäkerhet om vad platsen kan ha använts till.
Den har ansetts vara en böneplats med Sveriges högst belägna altare. Andra menar att platsen kan ha varit en koja som användes vid falkfångst. Under lång tid fångades jaktfalkar i norra Dalarna som såldes vidare till furstar och herremän i Arabien"

och

"Nära altarringen skall det också ha funnits rester av ett gamalat hus med stenplattor till golv och en eldstad i mitten. Sanningshalten i detta är svårt att bedöma i dag"

Norsk-svensk gudstjänst vid altarringen 19/7 1938

Visa bilaga 33347

Nuförtiden hålls det Gudstjänst en gång om året i Juli månad sedan år 1977.
Det står en grånad trälåda brevid ringen där man kan se en altartavla om man kikar in genom en springa i lådan.

Visa bilaga 33348

Är det någon som har mer information om denna skapelse eller kanske bor i området som hört något av äldre släktingar om dess ursprung ?
Läser just nu en artikel införd i Hamar Arbejderblad från 1964. Här står som rubrik "Altarringen på Fulufjellet et monument over pilgrimenes vandring for over 900 år siden". I artikeln ifrågasätts inte åldern/ursprunget på altarringen. Det är helt enkelt en cirka 900 år gammal böneplats för pilgrimer på väg till Nidaros. I artikeln finns hänvisningar till skrifter som då skulle funnits i Särna. Dessa skrifter ska vara från 1600-talet. /Vänligen Per Mattsson, Lima..

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svar.

Det ligger väl inom rimlighetens ramar att det är en böneplats rätt och slätt då det gått präster mellan Trysil och Särna.

Går att läsa lite om här:
Särna

Läser just nu en artikel införd i Hamar Arbejderblad från 1964. Här står som rubrik "Altarringen på Fulufjellet et monument over pilgrimenes vandring for over 900 år siden". I artikeln ifrågasätts inte åldern/ursprunget på altarringen. Det är helt enkelt en cirka 900 år gammal böneplats för pilgrimer på väg till Nidaros. I artikeln finns hänvisningar till skrifter som då skulle funnits i Särna. Dessa skrifter ska vara från 1600-talet. /Vänligen Per Mattsson, Lima..
Mycket spännande tycker jag och ringen ser i mina ögon mycket gammal ut. Den är också mycket välbyggd, utom de allra översta delarna som kanske fallit ner och sedan byggts upp slarvigt i mer "modern" tid. Men det breda, ljusa mellanskiktet där kanterna på stenarna är bevuxna med grön kartlav tyder på mycket hög ålder. En lavexpert (vilket jag inte är) skulle nog kunna gissa på en ungefärlig ålder på de partierna.

Det stämmer nog som du säger Fowwe, ringen på min bild ser även möjligen ut att kunna vara något högre än den var på den svartvita med Prästen.

Förmodligen har någon försökt att "restaurera" övre varven, eller möjligen byggt på.

Märklig tingest mitt på fjället hur som helst.

Frågan är ju varför nån skulle bemöda sig med att bygga en böneplats mitt på fjället? (Nu vet jag iofs inte exakt var den ligger, men jag tolkade andra inlägg som att den ligger mitt i ingenstans.)

För ett par år sen var vi på semester på ett ställe där det fanns fornlämningar i form av stencirklar som man ansåg varit för kojor som använts vid sälfångst. Så att det är fundament efter nån form av koja för jakt eller liknande verkar mycket mer troligt. Men det blir ju lite lika spännande...

Nån form av jurta kanske?

Sen kanske det blev så att senare när pilgrimmer började vandra den vägen så stannade de där för att rasta, och passade då på att använda det som böneplats?

Jag gissar att fundament till falkfångarkojor mer ser ut så här. Alltså inte särskilt omsorgsfullt gjorda. Fotot är från Fulufjället.
7934u5jhj.jpg

Varför skulle en jaktkoja, som man kanske återvänder till varje år under en längre tid, vara mindre omsorgsfullt gjord?

Titta på medeltida kungars jaktslott...

De där stenringarna jag pratade om fattade jag som att de var från stenåldern, alltså väldigt gamla.

Edit: Det var nog bronsåldern snarare än stenålder. Norrfällvikens naturreservat hette stället där de fanns.

HasseQ

Temp. avstängd
Kul med gamla mysteriska fornlämningar. Samma med gamla fornborgar från innan vikingatiden, undrar alltid hur det var då. Låter ju rimligt att det är någon gammal kyrklig plats, speciellt som det fortfarande används för gudstjänster ibland - även om historien därimellan är bortglömd. Bevövs nog som sagt någon mossexpert för att datera ----

Den som googlar han finner. Jag fann detta utdrag ur en bok som Jonas Gardsiö länkat till på sin webbsida (Jonas har skrivit guideboken Vandringsturer i Norra Dalarna men han nämner vad jag kan se inte altarringen i sin bok utan bara på webbsidan).
https://www.gardsio-idre.se/img/Sommar/altarringen-fulufjallet.pdf

Pdf-utdraget beskriver hur altarringen återupptäcktes 1933. Då var den till stora delar nerrasad. Citat: "Endast på ett ställe, längst i söder, befanns den ännu i någon mån bevarad, eljest voro stenhällarna, varav den varit uppbyggd, nedrasade och kringkastade." Den södra sidan är den som på Stordrulens foto är nästan helt täckt av ljust gulgrön lav (ritning på väderstrecken finns i pdf:en). Alltså är det mesta annat återuppbyggt någon gång efter upptäckten 1933 men på det svartvita fotot ovan verkar det ännu inte ha skett. Dessa återuppbyggda partier har knappt hunnit få någon grön lav alls på kanterna.

Vidare läser man: "Höjden synes har varit omkring en halv meter och ringen har, upplagd, bestått av 6 à 7 hällar i höjd, med stenarna i förband och ringens tjocklek omkr. 30 cm." Därmed drar vi slutsatsen att stenvarven ovanför de ljusa varven är återuppbyggnad. Och den/de som gjorde det var inte alls lika proffsiga som den ursprunglige konstruktören.

Senast ändrad:
Frågan är ju varför nån skulle bemöda sig med att bygga en böneplats mitt på fjället? (Nu vet jag iofs inte exakt var den ligger, men jag tolkade andra inlägg som att den ligger mitt i ingenstans.)

Vad den än byggdes i för syfte så ligger den ungefär där jag markerat med ett rött kryss, hyffsat mitt i ingenstans sett från nutida bebyggelse.

Bilagor

• fulu2.PNG
    fulu2.PNG
    1.1 MB · Visningar: 271

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips