alpföreningar

Jag har varit medlem i schweiziska alpklubben SAC
i 14 år. Det är numera rätt dyrt, tidningen
brukar sluta komma efter halva året och jag har
sedan 1994 inte varit i Östalperna (1999 var
jag väl en eller två dar i Schweiz på en tur, men
enda stugan var privat). Tidigare har jag varit
medlem i OeaV, och Österrike har jag inte besökt sen 1993. CAI, Sezione di Brescia, var jag också med
ett kort tag; de skickade aldrig faktura
och till sist var det en inebetalning som inte heller
gick in. Först senare insåg jag att jag faktiskt betalat två gånger! Den gången fick jag inte ens tillbaka
pengarna på posten!


De senaste åren har jag alltså bara vandrat i
Spanien, Frankrike och - naturligtvis - Italien.
Jag vet inte om det är lönsamt med medlemskap
eftersom jag undviker stugor - på senaste
turen, 21 dagar, övernattade jag fritt 13
nätter, på camping 3, i gites/posti tappa 3,
hotell 1 och CAF-stuga EN natt.

Annars tycker jag det väl är trevligt med en tidskrift
som dimper ned i lådan då och då, t ex. Det vore inte
onaturligt att gå med i CAF, CAI (någon västalpin
sektion denna gång) eller någon spansk
förening. (föresten, är Desnivel
en klubbtidning?)

Nån här som har erfarenhet av aktuella föreningar
(vilken sektion?), om det är lätt att gå
med, dyrt? (SAC krävde rekommendationer, vilket jag fick
på en stuga i Ticino)
 
Spanien

Spanska "riks-federationen" heter FEDME (Federación Española de Deportes de Montaña y Escalada) http://www.fedme.es

Medlemskap ger rabatt i samtliga spanska hytter i federativ ägo, idem pà mànga andra lánders idem, försäkring vid olycksfall(räddning under bergs-aktivitet via regionala filialer etc etc.)http://www.fedme.es/FEDME/QueEs/federarse.asp

Som sâ mycket annat i Spanien har FEDME en serie federationes-filiaer pà "Comunidad-nivâ" http://www.fedme.es/FEDME/QueEs/Federaciones/Federaciones.asp

samt vidare är hundratals smàklubbar ned till "by-nivâ" anslutna. http://www.fedme.es/FEDME/clubes/clubes.asp

Det vanligaste är att man federerar sig pà Comunidad-nivâ vad gáller försäkrings-delen, sport-delen etc.. Man väljer olika modaliteter beroende pà i vilka omrâden man ämnar utöva sin bergsport. Ju vidare omràde samt desto farligare sporter, desto dyrare kostnad/försäkring.

Exempelvis gâr man i mitt fall med i baleariska federationen. Vill jag barav gâ omkring här i bergen pà Mallorca är kostnaden i princip symbolisk. Vill jag vara försäkrad i hela Spanien nâgot dyrare, och vill man vara försäkrad i hela världen ännu lite mer.


För att fâ tillgâng till rabatter etc. vad gáller spanska och utlándska hytter bör man dock áven federera sig i FEDME (paraply-organisationen).

Varje federation har sin egen tidskrift. Vill man ha den pà spanska bör man undvika att federera sig i Cataluña, Balers etc. Vill man ha den pà katalanska är dock dessa federationer ypperliga alternativ!


Slutligen: DESNIVEL är en komersiell tidskrift och idem förlag, och har ej nâgot med FEDME att göra. Desnivel är väldigt snávt inriktat pà klättring och alpinsim, medan systern GRANDES ESPACIOS är mer inriktad pà trekking, vandring etc.

Dock hàller vissa federativa tidskrifter hög klass och har mànga lásare, exempelvis katalanernas VERTEX.

vertex197.jpg


Mvh, Mats
 
SAC Schweiz

Basen för SAC är de olika sektionerna (klubbarna) runt om i Schweiz.

Exempel på sektionsaktiviteter.

- De arrangerar turer av olika svårighetsgrader med utbildate turledare.
- De äger en Berghütte. Det behövs mycket ideellt arbete. (Vissa Sektioner äger fler Berghütten)
- De ordnar med uppräschninskurser på vårarena.
- De har kurser i hallklättring.
- Man klättarar in sig gemensamt under våren.
- Det finns särskilda grupper för Seniorer, kvinnor, ungdommar och barnfamiljer.
- Man har ett klätterläger för barn fråm 10-13 år och ett för undommar från 14 - ca 19 år.

På mötena brukar medelåldern vara rätt hög men för aktiviterena är det mera blandat.

Fördelarna. Jo man träffar likasinnade och för de som är intresseade är det lätt att hitta turkompisar.

I Schwiz 'måste' man vara Bergführer för att proffesionellt kunna leda turer. Då ledarna i SAC är idella betyder det man kommer billigare undan. Det är inte direkt en konkurens utan snarare ett komplement.

Som medlem i SAC övarnattar man till ett lägre pris i en Berghütte. Det ordnas också centrala kurser, turer , läger för ungdomar och familjer. Dessa leds i allmänhet av en Bergführer.

Den största glädjen av att vara med har man alltså om man kan nyttja sektionens aktiviteter. För 'utlänningar' som regelbundet går i Schweziska berg eller vill gå på de centrala kurserna utbildningarna är det säkert också en ide.

Die Alpen (finns online på tyska och franska)
http://alpen.sac-cas.ch/html_d/magazine/alpen.cfm

Magnus
 
Eftersom jag varit med i 14 år så vet jag förstås
allt detta. Varför exakt samma betalningsförfarande
fungerar ett år men inte nästa är mig en gåta.

Schweiz är där det började för mig,
jag kan i stort sett
hela Graubuenden, och jag har ingen
större längtan dit, längre. Möjligheterna till långvandring
- med tält, jag undviker stugor - är
fullkomligt överlägsna i Sydalperna och Pyreneerna.
För att inte tala om klimatet.


Schweiz är också lite av en polisstat.
 
Jag har mest erfarenhet av CAF (Frankrike). Tycker att de också är ganska dyra, ca 60-70 euro om året tror jag. För att gå med måste man lämna ett läkarintyg eftersom det ingår försäkring. Läs mer på http://www.clubalpin.com. Du vet väl att i Frankrike räcker det också med att vara medlem i en svensk klätterklubb, man får då samma rabatt som CAF-medlemmarna. Dock får man ju inte deras tidning utan Bergsport istälet...
 
marmotta; sa:
Jag vet inte om det är lönsamt med medlemskap
eftersom jag undviker stugor

För den som undviker stugor är det knappast pekuniärt lönsamt. Det går säkert att räkna ut, genom info fr ngnstans på webben, hur många hyttövernattingar som krävs för att medlemskap ska löna sig.

Vi föredrar också att tälta i o m att när vi varit i alperna har det varit för relativt lång tid och det är inget kul att bo i hyttorna i veckor, även om det finns ytterst charmiga och trevliga hyttor finns det även de som är mindre kul att ligga i t ex Hörnlihytte där 20 pers snarkar o fiser i samma sovsal. Väcker man en och ber denne sluta snarka säger han, varför väcker du mig du hör ju att det är de där andra 19 som snarkar.

Vi var på vippen att gå in i SAC men avstod just för att det inte skulle löna sig om vi inte börjat sova mycket mer i hyttorna istället för att tälta.

En annan sak är att det kan ju naturligtvis vara lönande att vara med av andra skäl.

Per
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.