Ally kanoter

Jag har under lång tid läst om Bergans Ally kanoter och alla erfarenheter som finns kring dessa.

Om det är någon som har djupare kunskap om dessa och när dessa först kom ut på marknaden och annan kunskap så är det intressant att få veta. Som jag förstår är det många år sedan den introducerades och att det finns flera olika typer.
Det finns filmer från Lars Monsens till många andra. Den har använts i stor utsträckning i tuffa sammanhang med gott resultat.

Jag skulle gärna få in berättelser från er som har erfarenhet eller känner till mera kring just denna (inga andra).
Tydligen har priset ökat och speciellt på 16.5 DR som är mer känd från diverse expeditioner. Nu när jag sökt mer så det ut som om Ally är svårt att köpa ens från Bergans själv, vad beror det på?
 
Jag pratar gärna kanoter, men har bara paddlat Allyns kusin, PakCanoe, så jag har nog inget att komma med inom de ramar du satt upp.
 
Hehe, du var så kategorisk, en PakCanoe är inte en Ally även om den är snarlik, med ett aluminiumramverk inuti ett nylonskrov. Förhoppningsvis finns det beröringspunkter.

Jag är i grunden en varm förespråkare för kanottypen. Jag har en femtonfotsmodell som förmodligen ligger närmare Allyns DR-modeller med en del rocker och som prioriterar egenskaper för paddling i strömmande vatten. Erfarenheten kan delas upp i tre punkter.

Nummer ett, kanoten beter sig som en ”vanlig” kanot på vattnet. ”Uspen” med kanottypen är ju att den går att plocka isär, och då finns det ju skäl att tro att den skulle vara någon sorts undantag, men all kanotteknik jag kan använda mig av i en plast- eller kevlarkanot funkar även i min PakCanoe. Skrovet håller formen så att man kanta den för svängar, relingen är fast nog för att använda paddeln som hävstång. Skrovet är lite flexibelt så det är lite sämre fartegenskaper, men paddlingsmässigt är det ingen skillnad.

Nummer två, den är stryktålig, särskilt i förhållande till sin vikt. Vi har paddlat vår rätt mycket under fyra år, och stött emot stenar och släpat den över stockar och lyft den med packning etc. Vi har fått göra en lappning av ett stickigenom skrovet (och det var inte särskilt svårt) och några av aluminiumstängerna är lite böjda, men den pallar mycket.

Nummer tre, att ta isär och sätta ihop den är inte särskilt kul. Om jag kan behåller jag den ihopsatt och kör den på takräcke, den är inte såvärst tung så om man är två är den lättare att hantera ihopsatt än i en oformlig säck. Det tar inte jättelång tid att sätta ihop den (men ryktet säger att en Ally är lite jobbigare än en PakCanoe) men det tappar sin charm ganska snabbt.
 
Hehe, du var så kategorisk, en PakCanoe är inte en Ally även om den är snarlik, med ett aluminiumramverk inuti ett nylonskrov. Förhoppningsvis finns det beröringspunkter.

Jag är i grunden en varm förespråkare för kanottypen. Jag har en femtonfotsmodell som förmodligen ligger närmare Allyns DR-modeller med en del rocker och som prioriterar egenskaper för paddling i strömmande vatten. Erfarenheten kan delas upp i tre punkter.

Nummer ett, kanoten beter sig som en ”vanlig” kanot på vattnet. ”Uspen” med kanottypen är ju att den går att plocka isär, och då finns det ju skäl att tro att den skulle vara någon sorts undantag, men all kanotteknik jag kan använda mig av i en plast- eller kevlarkanot funkar även i min PakCanoe. Skrovet håller formen så att man kanta den för svängar, relingen är fast nog för att använda paddeln som hävstång. Skrovet är lite flexibelt så det är lite sämre fartegenskaper, men paddlingsmässigt är det ingen skillnad.

Nummer två, den är stryktålig, särskilt i förhållande till sin vikt. Vi har paddlat vår rätt mycket under fyra år, och stött emot stenar och släpat den över stockar och lyft den med packning etc. Vi har fått göra en lappning av ett stickigenom skrovet (och det var inte särskilt svårt) och några av aluminiumstängerna är lite böjda, men den pallar mycket.

Nummer tre, att ta isär och sätta ihop den är inte särskilt kul. Om jag kan behåller jag den ihopsatt och kör den på takräcke, den är inte såvärst tung så om man är två är den lättare att hantera ihopsatt än i en oformlig säck. Det tar inte jättelång tid att sätta ihop den (men ryktet säger att en Ally är lite jobbigare än en PakCanoe) men det tappar sin charm ganska snabbt.

Intressant!
Hur lång tid tar det för dig att montera den och sedan demontera den?
 
Jag skulle säga att det tar runt tjugofem minuter om man är två och över en halvtimme om man är själv, och det gäller att tvinga in grejer där de inte vill vara så det är lite tröttsamt. Ska man ut över dagen kan det vara en tröskel man måste över, det är inte oerhört svårt eller så men det är lättare att hantera en hel kanot (om man har takräcke osv).
Demontera går rätt mycket snabbare, det går nog på en kvart även om man är själv.
 
Jag har provat många Ally, samt många andra kanadensare och äger två st. En i royalex samt en i glasfiber. Om du måste ha en kanadensare som man kan demontera så är Ally'n kanske det bästa alternativet. Men om det endast är ett plus att det går att demontera, alltså inget som du absolut behöver så köp för guds skull en vanlig kanadensare. De är bara de som äger Ally som påstår att det inte är så stor skillnad, men i verkligheten så är det det.
 
Jag har provat många Ally, samt många andra kanadensare och äger två st. En i royalex samt en i glasfiber. Om du måste ha en kanadensare som man kan demontera så är Ally'n kanske det bästa alternativet. Men om det endast är ett plus att det går att demontera, alltså inget som du absolut behöver så köp för guds skull en vanlig kanadensare. De är bara de som äger Ally som påstår att det inte är så stor skillnad, men i verkligheten så är det det.

Det skulle vara intressant att få veta lite mer detaljer. Är det att det går att få upp högre fart eller att Allykanoter är svåra att manövrera? Ally har ju två olika typer i olika storlekar, den jag är intresserad av är den gröna som kallas down river (dr). Kul att få veta mer hur din erfarenhet är kring dessa.
 
Det skulle vara intressant att få veta lite mer detaljer. Är det att det går att få upp högre fart eller att Allykanoter är svåra att manövrera? Ally har ju två olika typer i olika storlekar, den jag är intresserad av är den gröna som kallas down river (dr). Kul att få veta mer hur din erfarenhet är kring dessa.
Det finns så många typer av kanoter. Men om vi fokuserar på de som är i den storlek som passar både som solo eller tandem med packning så hamnar vi runt 15-16 fot.
Endel av dessa är smala och har rak köllinje, utan så kallad rocker (utan bananform sett från sidan). Det är de snabbaste, men det är inte en sådan du vill ha om du vill kunna svänga lätt (när man paddlar i älv eller forsande vatten). De går rakt och de går fort och lämpar sig väl till sjöar eller något raka älvar utan forspartier.
På andra sidan spektrumet så har vi den klassiska "prospector" typen. Dessa är högre, bredare och har en distinkt rocker. De svänger lätt och på grund av sitt höga fribord så håller man sig ganska torr och oftast flytande, också i häftiga forsar även med rejäl packning ombord. Nackdelen med dessa är att de inte alls är lika snabba och riktningsstabila på flat vatten. På grund av sin volym, skrovform och det höga fribordet så är de vindkänsliga och kan vara nästan omöjliga att peka dit man vill, speciellt om man paddlar solo med lite packning.
Så har vi Ally's modeller: De har huvudsakligen två typer och de finns i några olika längder. Den ena modellen skal vara mer ägnad till flat vatten medans den andra är mera inriktad på älv/fors. Bägge är tunga att paddla och mycket långsammare än till och med en prospector. De saknar glid och man tappar mycket fart mellan varje paddeltag. När det kommer till paddlingsegenskaper så är det inte en rättvis jämförelse mellan en "styv" kanot och en Ally, det är natt och dag!
I teorien har Allykanoter olika mycket rocker beroende på modell, men väl i vattnet så har de inte i närheten av den styvhet som krävs för att hålla den formen. I bästa fall så ligger de helt plant på vattnet, typ som en luftmadrass skulle flyta. Oftast så är det dock så att bottnen till och med buktar upp i mitten (så kallad oil canning). Detta gör dem ännu tyngre att paddla. De är dock förvånansvärt hållbara och om de skadas kan de oftast repareras relativt enkelt i fält om man har med sig ett reparations-kit. De kan vecklas ihop för transport på flyg/helikopter/tåg och de kan förvaras i ett källarförråd eller en stor garderob, det är fördelarna.
Frågan är om du verkligen-verkligen behöver en hopfällbar kanot? Om svaret inte är ett definitivt ja så köp en riktig kanot. Paddlingsmässigt så är det inte en liten kompromiss att välja Ally.
Jag har insett att om jag hade köpt en Ally så hade jag nog använt den några gånger och sedan tappat intresset. Istället så köpte jag en kanot av royalex. Den är 16 fot, den har en liten rocker, ingen köl och nog med volym för två personer med packning för en vecka på älvar med enkla forspartier och sjöar. Ett väldigt bra all-round alternativ. Här är en länk till en modell som är ett super alternativ för de flesta. http://www.novacraft.com/canoes/pal-16/
 
Tack för ditt utförliga svar. Jag måste ha möjlighet att förvara den enkelt där jag bor samtidigt som jag inte kan ta den på biltaket eftersom jag har en stor takbox där. Därför blev jag intresserad av Ally, jag har även förstått att den varit med om mycket prövningar och är rejält tålig då den också använts under längre turer som Lars Monsen när han tog sig tvärs genom Kanada och liknande.
Den typ av kanot du rekommenderade är klart intressant och jag har mer än en gång tänkt på den och dess klassiska former men frakt och förvaring är något jag måste ta hänsyn till.
 
Eller köp en packraft. Väger 3-4 kg, men är lite seg att paddla, passar bäst på kortare turer & mindre vatten. Men man kan ta den i ryggan, och ta med den överallt.
 
Om du inte kan ha en vanlig kanot så skulle jag också rösta för packraft framför Ally. De är faktiskt så enkla att montera/demontera att det inte blir så hög tröskel att man slutar använda dem. Speciellt om du köper en liten batteridriven pump! De är desutom så små och lätta att vikten inte är ett stort problem om du behöver frakta på land några kilometer. En kanot (+utrustning) väger fort över 30 kg.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nirrebosse ALLY kanoter Paddling allmänt 1
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Askel Erfarenheter av Bergans Ally Paddling allmänt 23
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Sigi fran _Virihaure till Kutjaure i Ally-kanadensare? Paddling allmänt 0
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
Klurar Problem med ny Ally? Paddling allmänt 2
William vilde Bergans Ally Paddling allmänt 6
Kennan423 Ally Paddling allmänt 10
Kennan423 Hyra ally kanot Paddling allmänt 5
jockel70 Provpaddla Ally Värmland/Dalsland Paddling allmänt 0
aksello köpråd: feathercraft eller ally? (eller båda två?) Paddling allmänt 29
eyck Ally vs. Nautiraid Paddling allmänt 4
sterneborn Kanot Grumman VS Ally? Paddling allmänt 2
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Ally kanadensare? Paddling allmänt 5
Ingrid Ö Sammanlänkbar kanot/Ally - finns de? Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
swed-ontour Ihopfällbara kanoter Paddling allmänt 6
Barfoba Hopfällbara kanoter ? Paddling allmänt 27
niclasfoto Singel KANOTER---> Paddling allmänt 6
mielo Bra info om Plastex kanoter Paddling allmänt 0
realout Allys hopfällbara kanoter? Paddling allmänt 2
piab Hemsida med begagnade kanoter? Paddling allmänt 4
laga kanoter?? Paddling allmänt 3
Kanoter kvar att hyra NU !!! Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...