Allroundsäck ca 40liter

Jag är ute efter en ryggsäck som jag kan ha på dagsturer till fots, toppturer på skidor, när jag ska ut och klättra. Med andra ord behövs fästen för skidor, isyxor och gärna firningsögla. Toppmatat är min melodi, gärna med frontöppning men huvudöppningen ska vara topp.
Plats för vätskepåse är lite sak samma. pris? runt 1500-2000kr.

Har kollat på Marmot Eiger, Osprey(har glömt vad modellen heter), Bergans Guide och Haglöfs Roc(35liter). Någon som har något att rekommendera eller säga om någon av dessa eller någon annan modell.
 
Crux

Jag vet inte vad priserna ligger på, men Crux-säckarna kan nog vara något för dig. Själv väntar jag på deras nya 30-litersmodell som ska vara på gång. www.crux.uk.com

/mats
 
Är också på jakt efter en vettig 40 - 50 liters rygga för dags turer och fiske turer.
Jag eftersöker många fästpunkter på utsidan så man kan spänna fast
liggunderlag, tält, fiskespön osv. Pris: max 1500 kr
 
Jag har en Osprey Exposure 50 som jag är väldigt nöjd med. Sök här på Utsidan så har jag och andra skrivit en del om den.
 
Är också på jakt efter en vettig 40 - 50 liters rygga för dags turer och fiske turer.
Jag eftersöker många fästpunkter på utsidan så man kan spänna fast
liggunderlag, tält, fiskespön osv. Pris: max 1500 kr

www.addnature.se har dom haglöfs matrix 40 for 999 kr har själv en sån jätte bra säck både för långvandring och kortare turer
 
Osprey Ceres 38

Jag har en Osprey Ceres 38. Det tycker jag är svinbra. Den går att dra ihop till nästan ingeting om man har lite grejjer med sig och packa upp rejält vid behov. Är man viktmedveten så väger den iofs 1.5 kg men de har lättare modeller nuförtiden (min är från 2003). Jag vet inte om modellen finns kvar men det finns isåfall säkert en ersättare. Bärsystemet är slimmat men det går ändå bra att bära helt alpinklätterkit utan att det blir obekvämt. Den funkar till allt tycker jag, skridsko, klättring, vandring. Fästen för allt man behöver, toppmatad. Luftar bra i ryggen.

/D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.