Du verkar vara träffad av mitt påstående!
Om du delar dina pengar med mig, så kan jag dela med mig av motsvarande värde i mark. Bytt är bytt, eller?
/Niklas
Som sagt...
Du verkar vara träffad av mitt påstående!
Om du delar dina pengar med mig, så kan jag dela med mig av motsvarande värde i mark. Bytt är bytt, eller?
/Niklas
Gunnar Wiktorssons studier kring Allemansrätten redovisas i Den grundlagsskyddade myten. Om allemansrättens lansering i Sverige. City University Press, 1996, ISBN 91-7564-084-7. Författare Gunnar Wiktorsson.
/Niklas
Kolla du upp gunnars bok ordentligt, så får du nog en del a-ha-upplevelser.
Hur vet du var jag har min mark då? Och hur vet du att du inte stör eller förstör för mig?
/Niklas
Niking är en sån som går i taket bara han har vetskapen om att du har ett tält och MÖJLIGEN kan vara en potentiell vildcampare som MÖJLIGTVIS skulle kunna välta på hans mark oavsett var du bor och vistas i landet. Han är livrädd för att nån ska passera hans lilla kolonilott och kanske göra ett skoavtryck i kanten av potatislandet. Sånt beteende är sjukligt och leder inte sällan till rättshaveri.Nu till dina marker... Sjalvklart vet jag inte var du bor, men skulle jag campa på din mark kommer du inte att märka att jag varit där. Alltså blir du en gnällig person för idag har jag den rätten. Och vi kommer ha den kvar ett bra tag till om jag får bestämma.
Ja, det var ett lagförslag. År 1915 betraktade man fri bärplockning som en gammal sedvanerätt (Östgötaposten nämner att det "af ålder" var så att "bär i skog och mark må fritt plockas af hvem som helst, såvida det kan ske utan skada å skog eller stängsel"). Man lade alltså 1915 fram ett lagförslag för att begränsa den "af ålder" fria bärplockningen. Du skriver att bärplockningen släpptes fri runt 1930-40. Men 1915 skrev man ju att det "af ålder" rådde fri bärplockning. Menar du att lagförslaget 1915 gick igenom så att man under en kort tidsperiod hade bärplockningsförbud, och att man sedan rev upp lagen runt 1930-40 för att återigen släppa bärplockningen fri?Så som jag tolkar det, så är det endast ett lagförslag. Jag har för mig att det var väldiga stridigheter om rätten till skogens bär från förra sekelskiftet fram till 1930-40 talet, då bärplockningen släpptes fritt.
Nope! Mer förslag?
/Niklas
Man behöver ju heller inte särskilt stora studielån för att förstå att om bärplockning på annans mark "af ålder" betraktades som en allmän rättighet år 1915 så var det naturligtvis en lika etablerad rätt att beträda och vistas på annans mark. Bärplockarna flög ju knappast omkring och plockade bär.Ja, det var ett lagförslag. År 1915 betraktade man fri bärplockning som en gammal sedvanerätt (Östgötaposten nämner att det "af ålder" var så att "bär i skog och mark må fritt plockas af hvem som helst, såvida det kan ske utan skada å skog eller stängsel"). Man lade alltså 1915 fram ett lagförslag för att begränsa den "af ålder" fria bärplockningen. Du skriver att bärplockningen släpptes fri runt 1930-40. Men 1915 skrev man ju att det "af ålder" rådde fri bärplockning. Menar du att lagförslaget 1915 gick igenom så att man under en kort tidsperiod hade bärplockningsförbud, och att man sedan rev upp lagen runt 1930-40 för att återigen släppa bärplockningen fri?
Man behöver ju heller inte särskilt stora studielån för att förstå att om bärplockning på annans mark "af ålder" betraktades som en allmän rättighet år 1915 så var det naturligtvis en lika etablerad rätt att beträda och vistas på annans mark. Bärplockarna flög ju knappast omkring och plockade bär.
Alltså: Kan vi härmed fastslå att stora delar av det vi i dag kallar allemansrätten redan i början av 1900-talet betraktades som en uråldrig sedvänja och sen gå vidare i debatten? Eller har inte niking tillräckligt med studielån för att hänga med i resonemanget här? ;-)
Jag har åtskilliga gånger försökt att nå dit med andra gamla lagar, det är som förgjort.
Istället för problemlösning ser Niking lösningen genom att stänga ute alla.
Glenn
(varför nu en modern lag skulle ha sämre legitimitet..?)
.
Nu är vi där den här frågan är viktig. DET ÄR IGEN LAG, INGEN RÄTTHET. Allemansrätten är nämd i grundlagen. Att den ska finnas. Inte i vilken form. Det bestäms eftersom och det som styr är bla brotts balken, miljöbalken och liknade lagar. Därför kan sådana som niking göra så att våra rättigheter blir mindre. Och oftas börjar ett sådant förlopp med att någon missbrukat Allemansrätten. Med andra ord bryter mot bla miljöbalken genom att tex bryta en kvist. Det är den idiotin jag är rädd för. Se det så här se för fan till att inte ge dem en chans att dra in på de förmåner vi har idag genom att vara en egoist och ska dina egna regler pga okunskap.(nu är det inte just dig, utemats jag tänker på)