Allemansrätt i Norge?

Det gäller andra regler för allemansrätt i Norge än i Sverige det vet jag men jag blev lite förvånad när jag läste detta i en färdrapport från Nordmarka i närehetn av Oslo.

Någon som kan kommentera detta citat?

"Erfarenheter mm: Svårt att ta sig fram till sjön. Vi blev avvisade av far och son på en gård (Møllerstad), som inte tillät gående på skogsbilväg över deras område. Vi fann alternativ väg genom Nygård."

Thure

I Skottland har man i och med Land Reform Act (Scotland) också infört bestämmelser om rätt långtgånde access till den mesta marken, exakt var och hur kan man upplysa sig om i Scottish Outdoor Access Code.

(Om någon undrar varför jag gjorde tre inlägg på raken så är det för att Utsidans inte helt moderna kodning inte fixar hur många länkar som helst i ett och samma inlägg.)

Sarvi; sa:
(Om någon undrar varför jag gjorde tre inlägg på raken så är det för att Utsidans inte helt moderna kodning inte fixar hur många länkar som helst i ett och samma inlägg.)

Om du sätter "citationstecken" på adressen funkar det,eller nåt sånt.

peter

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Ferdselsrett i Norge

Ferdselsretten (i Sverige allemansrätten) i Norge är sedan 50 år lagstadgad. Den är så gott som lika omfattande som allemansrätten.
Ägaren till Börter gård vid Börtervanna (som jag faktiskt åkte på i januari) har sedan många år trilskats med myndigheterna och tagit sig friheter långt utöver det Ferdselsretten tillsäger genom att bl a stänga av skogsvägar utan stöd i Ferdselrettparagrafer. Flera domstolsbeslut fastställer ägarens felaktiga handlande, likväl fortsätter han att chikanera sin omgivning. Östmarkas Venner (ideel förening) har genom Enebakk kommune fått ägaren att ta bort stengslen, portar o dyl som hindrat tillgång till Börtervanna från syd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips