Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Alla toppar Jämtland-Härjedalen
- Trådstartare rara
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Här definierar han i ÖP:klingstrom; sa:Hur definierar du fjälltopp??
"Bergsklättrarna har kanske olika definitioner på vad en fjälltopp är. Det här är Calles:
- Det får inte vara en "grushög" eller vål, det måste vara kalfjäll och se ut som en fjälltopp och det ska falla åt alla håll, minst 50 meter."
http://www.op.se/parser.phplevel1=6&level2=107&id=531551
Annan länk
Kanske fungera den här länken bättre?
http://www.op.se/parser.php?level1=6&level2=107
Det tog 30 år.
Thure
Kanske fungera den här länken bättre?
http://www.op.se/parser.php?level1=6&level2=107
Det tog 30 år.
Thure
rara; sa:Alla 171 fjälltoppar i Jämtland-Härjedalen gjorda.
En lista med namnen och gärna höjden på topparna vore fint för den nyfikne. Det måste ju finnas en?
Lite svar på frågorna.
Skidbestigning i Norge årligen sedan slutet av 70-talet, har skrivit en del om detta.
Toppar i J-H har varit en helg-hobby sedan den första turen, syltraversen 1977. Alla toppar är gjorda under två- eller tredagars turer från Östersund. Det är bara Frostviksfjällen längst upp i norr där jag tagit en semestervecka i anspråk.
I flera fall har vi gjort flera toppar, en travers, under samma tur. Den längsta är Skäckertraversen, åtta toppar på ett dygn.Ca hälften av toparna vintertid.
Jag är 56 år och bor i Östersund sedan mitten av 70-talet. Ingår i Östersunds klätterklubbs gubbavdelning.Har hållt på med klippklättring, fjällklättring och toppturer sedan slutet av 60-talet.rara; sa:Alla 171 fjälltoppar i Jämtland-Härjedalen gjorda. Den sista var Raragaise väster om Hotagen, i lördags.
Skidbestigning i Norge årligen sedan slutet av 70-talet, har skrivit en del om detta.
Toppar i J-H har varit en helg-hobby sedan den första turen, syltraversen 1977. Alla toppar är gjorda under två- eller tredagars turer från Östersund. Det är bara Frostviksfjällen längst upp i norr där jag tagit en semestervecka i anspråk.
I flera fall har vi gjort flera toppar, en travers, under samma tur. Den längsta är Skäckertraversen, åtta toppar på ett dygn.Ca hälften av toparna vintertid.
En fråga som varit på tapeten internationellt i 50 års tid. Alpernas 4000 m, Munroes i Scotland mm. I Norge (2000 m-topparna),kör man med "primärfaktor"- det antal höjdmeter man måste gå ned för att börja gå upp mot en högre topp. De flesta kör med 50 m. I alperna 30 m,en gammal replängd. Min def. av fjälltopp i J-H:klingstrom; sa:Hur definierar du fjälltopp??
1.Kalfjäll, trädgränsen varierar och en bestämd höjdnivå stryker en del fina mindre toppar. 2. Det ska falla minst 50 m.3.En stor subjektiv del, det ska se ut som en topp, inga vålar, valar, platåer eller långa platta utlöpare. Hade 176 toppar ett tag, men strök flera Härjedalstoppar för att det skulle bli lite logik. Har diskuterat med kompisar i tveksamma fall. Den lägsta är Suljätten 845 m, ovanligt spetsig topp och 6 andra utvalda under 1000 m.
japp; sa:rara; sa:Alla 171 fjälltoppar i Jämtland-Härjedalen gjorda.
En lista med namnen och gärna höjden på topparna vore fint för den nyfikne. Det måste ju finnas en?
Japp! men idag bara handskriven. Har delat upp J-H i 14 områden. Ska sätta mig ner i höstmörkret och skriva ner listan så den kan mailas.
När topplistor publiceras brukar det alltid bli diskussioner/bråk, varför är den toppen med? varför är inte den toppen med.
Var och en får själv bestämma sin definition och sin lista.
Det finns alltid folk med taskiga egon som måste gapa, men sen är det klart att om man kallar listan för sveriges 2000+ så kan man ju utgå från att det kan bli diskussioner om någon trycker in en trettonde topp. Ska man utgå från utländska definitioner så har vi inte ens 12.
Du får väl kalla listan för din egen.
Munroe, Graham och gänget får ju ständigt sina listor uppdaterade beroende på nya mätningar.
Hade gärna haft en lista att snegla på när jag var i Jämtland i somras. Körde förbi många fjäll med bilen och undrade...
Orättvist att de utomlands har så många listor och vi bara tre (2000+, län, landskap).
Du får väl kalla listan för din egen.
Munroe, Graham och gänget får ju ständigt sina listor uppdaterade beroende på nya mätningar.
Hade gärna haft en lista att snegla på när jag var i Jämtland i somras. Körde förbi många fjäll med bilen och undrade...
Orättvist att de utomlands har så många listor och vi bara tre (2000+, län, landskap).
Grattis Calle
Läste häromdan om din prestation i ÖP. Jag tror att jag läst en artikel i samma tidning för 10-20 år sen om samma el. liknande projekt, om den handlade om dej eller om någon av dina ”surdegspolare” kommer jag inte ihåg. Hur som helst så tror jag idén i artikel om att ”samla” på Jämtländska toppar har bidraget en hel del till min omvandling från flugfiskare till fjällvandrare vidare till toppturare.
Ser fram emot din lista, min lilla fjuttiga är på 34 st över 1000 m.
Lasse Samell
Östersund
Läste häromdan om din prestation i ÖP. Jag tror att jag läst en artikel i samma tidning för 10-20 år sen om samma el. liknande projekt, om den handlade om dej eller om någon av dina ”surdegspolare” kommer jag inte ihåg. Hur som helst så tror jag idén i artikel om att ”samla” på Jämtländska toppar har bidraget en hel del till min omvandling från flugfiskare till fjällvandrare vidare till toppturare.
Ser fram emot din lista, min lilla fjuttiga är på 34 st över 1000 m.
Lasse Samell
Östersund
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 840
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K
- Svar