Alla toppar Jämtland-Härjedalen

Fungerar inte idag. Bäst hittar man den om man söker i arkivet efter fjäll, artikeln heter "Calle samlar på fjälltoppar".

Arkivet fungerar bara en vecka, sedan är det kört där.

En hint om att fixa något mera långvarigt hit.
 
Lite svar på frågorna.

rara; sa:
Alla 171 fjälltoppar i Jämtland-Härjedalen gjorda. Den sista var Raragaise väster om Hotagen, i lördags.
Jag är 56 år och bor i Östersund sedan mitten av 70-talet. Ingår i Östersunds klätterklubbs gubbavdelning.Har hållt på med klippklättring, fjällklättring och toppturer sedan slutet av 60-talet.
Skidbestigning i Norge årligen sedan slutet av 70-talet, har skrivit en del om detta.
Toppar i J-H har varit en helg-hobby sedan den första turen, syltraversen 1977. Alla toppar är gjorda under två- eller tredagars turer från Östersund. Det är bara Frostviksfjällen längst upp i norr där jag tagit en semestervecka i anspråk.
I flera fall har vi gjort flera toppar, en travers, under samma tur. Den längsta är Skäckertraversen, åtta toppar på ett dygn.Ca hälften av toparna vintertid.
 
klingstrom; sa:
Hur definierar du fjälltopp??
En fråga som varit på tapeten internationellt i 50 års tid. Alpernas 4000 m, Munroes i Scotland mm. I Norge (2000 m-topparna),kör man med "primärfaktor"- det antal höjdmeter man måste gå ned för att börja gå upp mot en högre topp. De flesta kör med 50 m. I alperna 30 m,en gammal replängd. Min def. av fjälltopp i J-H:
1.Kalfjäll, trädgränsen varierar och en bestämd höjdnivå stryker en del fina mindre toppar. 2. Det ska falla minst 50 m.3.En stor subjektiv del, det ska se ut som en topp, inga vålar, valar, platåer eller långa platta utlöpare. Hade 176 toppar ett tag, men strök flera Härjedalstoppar för att det skulle bli lite logik. Har diskuterat med kompisar i tveksamma fall. Den lägsta är Suljätten 845 m, ovanligt spetsig topp och 6 andra utvalda under 1000 m.
 
japp; sa:
rara; sa:
Alla 171 fjälltoppar i Jämtland-Härjedalen gjorda.

En lista med namnen och gärna höjden på topparna vore fint för den nyfikne. Det måste ju finnas en?

Japp! men idag bara handskriven. Har delat upp J-H i 14 områden. Ska sätta mig ner i höstmörkret och skriva ner listan så den kan mailas.
När topplistor publiceras brukar det alltid bli diskussioner/bråk, varför är den toppen med? varför är inte den toppen med.
Var och en får själv bestämma sin definition och sin lista.
 
Det finns alltid folk med taskiga egon som måste gapa, men sen är det klart att om man kallar listan för sveriges 2000+ så kan man ju utgå från att det kan bli diskussioner om någon trycker in en trettonde topp. Ska man utgå från utländska definitioner så har vi inte ens 12.

Du får väl kalla listan för din egen.

Munroe, Graham och gänget får ju ständigt sina listor uppdaterade beroende på nya mätningar.

Hade gärna haft en lista att snegla på när jag var i Jämtland i somras. Körde förbi många fjäll med bilen och undrade...

Orättvist att de utomlands har så många listor och vi bara tre (2000+, län, landskap).
 
Grattis Calle

Läste häromdan om din prestation i ÖP. Jag tror att jag läst en artikel i samma tidning för 10-20 år sen om samma el. liknande projekt, om den handlade om dej eller om någon av dina ”surdegspolare” kommer jag inte ihåg. Hur som helst så tror jag idén i artikel om att ”samla” på Jämtländska toppar har bidraget en hel del till min omvandling från flugfiskare till fjällvandrare vidare till toppturare.
Ser fram emot din lista, min lilla fjuttiga är på 34 st över 1000 m.

Lasse Samell
Östersund
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
Robinster Soluppgång Åre/västra Jämtland Fjällvandring 3
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
mindful Oledat i Jämtland Fjällvandring 0
mkruse Toppbestigningar i Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 0
sanoj89 Skogsbränder i Jämtland. Fjällvandring 19
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
camoscio Turidé Jämtland. Synpunkter? Fjällvandring 19
hannak Era favoriter i Jämtland Fjällvandring 11
Houdan Stugtur Jämtland/Härjedalsfjällen 3-4 dgr Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.