Toppar?!

Hej!
Jag och pojkvännen vill ut och vandra i sensommaren/höst i ungefär en vecka. Vi skulle vilja upp på toppar mera än bara "raksträckor". Någon som har några förslag??? Vilken tid är bäst för barmarksvandring? Vi är ganska nya på det här men är vana att vara ute i naturen(Har gjort Keb ett par gånger med skidor). Vi vill gärna ha några förslag och tipps från erfarna vandrare. Vi har funderat på Abisko.
Hälsningar från Johanna uppe i Kalix
 
johannakoppel; sa:
Hej!
Jag och pojkvännen vill ut och vandra i sensommaren/höst i ungefär en vecka. Vi skulle vilja upp på toppar mera än bara "raksträckor". Någon som har några förslag??? Vilken tid är bäst för barmarksvandring? Vi är ganska nya på det här men är vana att vara ute i naturen(Har gjort Keb ett par gånger med skidor). Vi vill gärna ha några förslag och tipps från erfarna vandrare. Vi har funderat på Abisko.
Hälsningar från Johanna uppe i Kalix

Bästa tiden tycker jag nog är mitten september. Då brukar höstfärgerna slå till med full kraft. Dessvärre blir ju dagarna lite korta.

Det finns väl inte så mycket toppar i Abisko området om man jämför med Kebne som du nämner. I Riksgränsenområdet finns väl en del som offpistfolket brukar ta sig upp på under vinterhalvåret. Vid Abisko finns till exempel husberget Njulla, Tjåmåhas i Ballinvagge, Keron.

Har precis tipsat nån annan här om de tre dalarna söder om Abisko så ni får det tipset också! Cuonavagge, Nissunvagge, Ballinvagge. Avslutas i "andra ändan" av Bessisvagge. Från Ballinvagge kan ma gå ut Siellavagge (tror jag dalen heter) och ner i Bessisvagge. Fin-fint område tycker jag.

Ha dé
Peter P.
 
Ta tåget till Katterat bortanför gränsen och gå söderut till Hunddalen. Det finns led eller väg in till Hunddalshytta från vilken man kan göra fantastiska turer. Vi hade en kanonvecka med toppturer där i våras, och det är nog riktigt fint på sommar och höst också.

// Lasse
 
Påssåtjokka (1935m)

Utsikt ner över nästan hela Vistasdalen... (ta toppen från Unna visttavaggi) Inga svårigheter därifrån alls bara en ruggigt fin upplevelse på toppen men stuppet ner till glaciärerna på (jag tror närmare 800 meter)

TIPS! Lägg tältet mella första och andra sjön från väster i Unna visttasvaggi. (där finns en av få platser i dalen där det går att slå tält)
 
Sälkatoppen är en fin topp att bestiga. Från Sälkastugorna är det lite drygt, men helt ok. LÄttare är det nog om man kommer söder/väster om berget.

Någon tipsade om att gå från Katterat och ner. Då kan man komma fram vid Hukejaure (Funkar även om man startat i Katterjåkk och gått ned via Unna Allakas) och därifrån gå Nordkalottleden österut. Med ett läger någonstans vid vadet som är markerat på kartan tar man sig lätt upp på Sälka. Strålande utsikt åt alla håll.

Sielmatjåkkå, norr om Nallo ska också vara fint. Tyvärr var det lite dåligt väder med låga moln när jag försökte så jag kan inte rapportera några detaljer från toppen där.

Angående tidpunkten så tycker jag det är bra från mitten av augusti. Då börjar myggen lugna ner sig, och med lite tur kan det vara helt myggfritt, samtidigt som temperaturen är behaglig (om man har tur med vädret vill säga förstås, men det gäller ju oavsett när man går).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.