4 toppar.

Hejhej!

Jag funderar på att bestiga de fyra 2000 meters topparna kring Kebnekaise i sommar.
Alltså Nord och sydtoppen på Kebnekaise,
samt Gaskkasbakti ( 2043m)
och Gaskastjåkka (2076m)

Skulle gärna få tips på bästa sättet att utföra detta på.
I vilken ordning man bör gå och hur man tar sig emellan topparna osv.
Hur lång tid kommer det ta ungefär om man tar det i behaglig vandringstakt?


Tack på förhand!
 
Hejhej!

Jag funderar på att bestiga de fyra 2000 meters topparna kring Kebnekaise i sommar.
Alltså Nord och sydtoppen på Kebnekaise,
samt Gaskkasbakti ( 2043m)
och Gaskastjåkka (2076m)

Skulle gärna få tips på bästa sättet att utföra detta på.
I vilken ordning man bör gå och hur man tar sig emellan topparna osv.
Hur lång tid kommer det ta ungefär om man tar det i behaglig vandringstakt?


Tack på förhand!

Hej!

Jag är själv ingen bergsklättrare, men knallar gärna upp på toppar som inte kräver mer än scrambling. Kebnekaise sydtopp och Kaskasatjåkka har jag varit på, men inte de andra två. Jag sitter alltså inte på förstahandsinformation kring hela din fråga, så kolla gärna även med andra källor innan du ger dig av. Men så här har jag för mig att det ligger till:

Med Tarfala som bas kan man ta en en tur medsols runt hela alltet. Gå upp över Kebnetjåkka, ta östra leden till sydtoppen, kamvandring över till nordtoppen, ner förbi Halspasset och Kebnepaktes nordostkam. Upp på Kaskasapaktes sydvästkam och via Lillietoppen till Kaskasatjåkka. Ner till dalen antingen via Lillietoppsrännan eller sydöstra Kaskasaglaciären.

Antagligen är det en väldigt krävande tur som tar väldigt lång tid, kanske runt 20-24 timmar? Mycket utrustning att ta med, för glaciärvandringar, firningar och säkring. Men det är säkert helt makalöst vackert också, så det är antagligen väl värt mödan. Lycka till, och lägg gärna upp ett reportage efteråt så man får höra hur det gick.

häpp / Filiokus
 
Jasså, jag hade inte tänkt att man skulle behöva särskilt mycket utrustning med sig.
Jag läste nämligen här på utsidan om två personer som sprungit mellan dessa toppar som en del av att bestiga Sveriges tolv 2000meters toppar inom 7 dagar.

www.utsidan.se/cldoc/sveriges-12-2000-meters-toppar-pa_7169.htm

Med tanke på detta så tänkte jag att det inte skulle krävas så mycket. Jag har inte särskilt mycket erfarenhet av klättring heller trodde det mer skulle bli lite svårare och brantare vandring.
 
För att spara frågeställaren lite tid så kan man ju också skriva rakt ut att Kaskasapakte inte är en vandringstopp och att Nordtoppen knappast heller. :)

Mitt tips: från läger i Tarfala, gå upp på Kaskasatjåkka den korta vägen (över sydöstra K-tjåkkaglaciären) och gå på nedvägen över Tarfalatjåkka och Tarfalapakte så får du utsikten mot Kebnekaise hela vägen.
 
Läs artikeln igen och läs om vilka det var. Sen googlar vi p namnet Kaskasepakte och hittar tex http://www.summitpost.org/kaskasapakte/151705

första meningen där är:

One of the few mountain in Sweden that require mountineering-skills.
Vill inte vara negativ, men jag skulle nog fundera ett varv till
Christian


Ja får väll erkänna det också, som tur är är jag bara precis i början av min planering.
Men det känns som om att den toppen får vänta några år så kan jag ta med mig lite mer klättrings erfarenhet.
 
Ja det känns ju som jag får planera om lite som sagt.
Någon som har bra förslag på andra toppar i 'närheten' kommer va ute i cirka tio dagar och går till Nikkaloukta ifrån ännu obestämd plats.
Vill inte ta mig vatten över huvudet, är mest ute efter en härlig vandring med fina utsikter.
 
Ska du vandra så ta Sydtoppen, antingen västra leden på egen hand eller östra med guide från stationen.

Sen ska du upp på Toulpagorni. inte så hög ,en en fantastisk utsikt.

Christian

PS, tar du dig in i Singivage (från väster är det enklast) så slå läger i västra delen och ta Durlings led upp till sydtoppen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.