f.d. 2000m-toppar

Hej!

Sverige har idag tretton 2000m-toppar, förutsatt att man räknar in Nordvästtoppen på Akka och en förtopp på Kaskasapakte. Jag har inte för avsikt att i denna tråd starta en diskussion om huruvida det är 13, 12 eller 11 toppar som har "rätten" att kalla sig 2000m-toppar, och ej heller att starta en diskussion om det är intressant eller inte att bestiga ett berg "bara" för att det råkar vara 2000 m eller högre.

Nej, här tänkte jag fråga om ni vet något mer om de toppar som förr i tiden ansågs vara 2000 m eller högre, men som idag är uppmätta till lägre än 2000 m. Mig veterligen handlar det om Sielmatjåkka (1997 m), Kåtotjåkka (1991 m) och Kebnepakte (1990 m). Men finns det fler? Det skulle kanske kunna handla om Kåtokaskatjåkko (1978 m), Spijka (1976 m) och Ahkatjåhkko (1974 m). Men förutom de tre vet jag inte om det finns fler toppar i spannet 1970-2000 m (gör det det?), och jag tror ju inte att man har tagit fel på mer än 30 m trots att man mätt med triangulering eller barometer.

På Pallins karta över Kebnekaisemassivet från 1927 är Kebnepakte angett till 2000 m jämnt. Hur höga trodde man att Sielmatjåkka och Kåtotjåkka var innan de kontrollmättes (tror det var på 80-talet?)?. Och om jag är rätt ute, så menar en viss prominent fotograf att Kåtotjåkka "känns" som högre än 2000 m och borde mätas en gång till (förlåt om jag har fel). Någon som har varit uppe med gps?

häpp / Filiokus

ps. Jag har klarat av de lätta 2000m-topparna nu: Keb syd, Kaskasatjåkka, Sarektjåkka Nord, Akka stor och nordväst samt Pårtetjåkka. Och innan jag går på de något svårare resterande sju tänkte jag roa mig med att bestiga Sveriges samtliga f.d. 2000m-toppar. Därav frågan. :)
 
Senast ändrad:
Och nu har jag hittat en karta som Hamberg gjorde över Sarektjåkkamassivet 1895. Som jag förstår det är bergen mätta m h a triangulering och fotogrammetri. Sarektjåkka Stortopp är angiven till 2130 m, alltså ett fel på 49 m jämfört med dagens notering. Så kanske är det aktuellt att föra upp fler toppar än de redan nämnda tre på listan över (potentiella) före detta 2000m-toppar? Vuojnestjåkkå kommer ju med sina 1952 m plus Hambergs felmarginal upp i 2001 m, även om Vuojnestjåkkå inte är uppmätt på kartan från 1895.

Vidare har jag i en av Hambergs texter funnit tabeller med gamla höjdangivelser från länskartor gjorda 1888 och Hambergs egna mätningar 1921. De äldre höjdangivelserna är väl närmast att betrakta som grova gissningar i flertalet fall. Såbbetjåkko "mätte" 2019 m tills Hamberg angav att höjden var 1831 m. Saitaristjåkko påstods vara 2041 (!) m (Hamberg 1932 m, nuvarande höjdangivelse 1908 m). Kåtokaskatjåkko "sänktes" av Hamberg från 2025 till 1978 m. Midji Skårki 2019 respektive 1837 m.

I sin bok om Sarek från 1922 anger Hamberg Spijka och Vuojnestjåkka till 1985 respektive 1970 m, så det borde ju inte ha funnits misstankar om att dessa skulle mäta över 2000 m.

Nördigt? Skulle tro det. :)


häpp / Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.