Antalet toppar över 1800 meter i Sarek?

Hej!

Ofta kan man i beskrivningar om Sarek läsa att området hyser över 200 toppar som är 1800 meter eller högre. Tex Naturvårdsverket hävdar detta.

Det finns dock en lista på OppiAlta där man listat samtliga toppar i Sarek över 1800 meter. Dessa är till antalet 83 stycken. Källan sägs vara boken "Detta är Sarek" av Tore Abrahamsson.

Märkligt, tänkte jag. Varför påstår naturvårdsverket en sak medan Abrahamsson menar något annat? En snabb surfning in på Wikipedia avslöjade att antalet namngivna toppar är 82 stycken (en mindre än vad Abrahamsson menar) medan resten således är namnlösa.

Men eftersom Wikipedia inte alltid har rätt (man har tex missat en topp som Abrahamsson hade med) vill jag dubbelkolla med lite fjällfolk här på forumet. Stämmer det som Wikipedia och Naturvårdsverket hävdar, dvs att det faktiskt finns över 200 toppar över 1800 meter i Sarek, och att anledningen till att Abrahamsson endast listar 83 stycken är att bara de fått namn?

En till fråga som intresserar mig är: hur många toppar finns det totalt inom landets gränser över 1800 meter? Någon som vet? Finns ju ett antal runt Kebnekaise och även några söder om Sarek.
 
Bara en tanke som slår mig...hur topp definieras kanske (delvis) förklarar skillnaden mellan olika uppgifter?

Prexis. Vissa (däribland Abrahamsson) anger också antalet 2000 m-toppar till 11 st, medan det finns andra som räknar med även Nordvästtoppen på Akka och Sydvästra förtoppen på Kaskasapakte. Beror lite på hur pass "kräsen" man är, alltså. :)

Grundsten skriver i På fjälltur i Sarek att det finns ungefär 200 markerade toppar i området varav omkring hälften är högre än 1800 m.

häpp / Filiokus
 
Jo, är naturligtvis medveten om att en topp ofta kräver en viss primärfaktor för att räknas som en topp (av vissa i alla fall). Jag personligen är dock inte speciellt kräsen när det gäller att definiera en topp :) Och eftersom Naturvårdsverket säger att det finns 200 toppar över 1800 meter verkar inte de heller särskilt kräsna.

Nu har jag inte räknat de markerade topparna på fjällkartan, men Grundsten menar alltså att Sarek totalt sett hyser 200 markerade toppar? Låter mindre än jag trodde, men Grundsten känner nog till Sarek både utan och innan. Hursomhelst betyder det isåfall att det finns massor med omarkerade toppar (beroende på hur man definierar "topp") om Naturvårdsverkets påstående stämmer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Jokk Toppar i Norge? Fjällvandring 4
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Nyman Toppar i Sarek Fjällvandring 2
Fjle Tretton toppar Fjällvandring 0
2 toppar - 1 dag Fjällvandring 0
komsa Sylarna - 3 toppar Fjällvandring 2
MadIce Sarek 2000+ toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Franz Toppar över 2000 meter Fjällvandring 1
Sareks toppar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.