Jag återkommer till det jag tycker är väsentligt.
Att vi, som enskilda människor ska göra det vi kan tycker jag är självklart. Det handlar inte om nån slags konstig rättvisa. Man kan inte tänka att bara för att vi svenskar skitar ner mycket minde än t.ex. Kina går vi fria. Vi har nog en arvssynd att betala av på och alla måste göra det de kan. Men håller med om att det är irriterande när nån bröstar sig över att han källsorterar och sen tar bilen 4 km till jobbet, trots att han är kapabel att både gå och cykla och det finns bra bussförbindelser.
Men det som verkligen borde fram i ljuset är de åtgärder samhället genomför, som kostar en massa pengar och orsakar besvär och olägenhet för enskilda och kanske inte ens är innebär någon miljövinst, ibland t.o.m. en ökad belasning. Samtidigt som man är rädda för att införa verkliga åtgärder som stoppar eländet vid källan. Plastpåseskatt instället för förbud för onödiga förpackningar som blisterpack o.s.v.
Det har blivit så att så snart något är "grönmärkt" varken ifrågasätts eller granskas det. Alla jublar och hoppar på kärran bara. Det är inte bra. Inte för ekonomin och inte för miljön. Saker som nämnts i tråden som kanske/kanske inte platsar i den kategorin är väl elbilarna, textilåtervinningen och specialpåsarna för kompostsopor.
Och allt är väldigt vinklat. Om jag gör en sån där undersökning som ska visa hur klimatsmart man är, så brukar jag få halvdant betyg. Skulle tro på att det beror på att jag äter kött och dricker komjölk. Men allt bra jag gör kommer inte med. Att jag i princip aldrig slänger mat, utan om nåt är på väg att bli dåligt tar jag hand om det och fryser. Mörötterna förvälls och räddas innan de skrumpnat o.s.v. Att jag har mina kläder tills de är för slitna att visa sig i och då använder jag dem ett tag till när jag ska göra nåt svettigt eller skitigt. Att jag inte varken flyger eller åker tåg till fjällen utan lallar omkring i närskogarna. Att jag går och cyklar överallt lokalt. Mitt busskort brukar jag ladda med 300 och det räcker i åratal. Det jag själv tycker är dåligt i det här prespektivet är kanske att jag bor själv i en onödigt stor lägenhet i ett gammalt hus som säker läcker värme som ett såll. Men det frågar de inte efter, så det är inte det som drar ner mitt betyg. Källsorterar man och är vegan får man full poäng, ovasett hur men lever för övrigt.
Och man (samhället) vill absolut inte rucka på systemet. Evig tillväxt har nämnts. Det industrialiserade jordbruket är nåt annat som inte får hotas. Det är tydligen bättre att sluta äta kött och istället importera processade sojaprodukter från skövlade regnskogar än att ta ett steg tillbaka och inse att det är den industriella uppfödningen som är boven, inte djuren i sig. För att inte tala om det industriella jordbruket med sina enorma monokulturer av ettåriga gräs som utarmar jordarna och inte direkt gynnar biologisk mångfald. Nä, bröd och soja, det är melodin!