• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alla människor som låtsas vara miljömedvetna och så FÖR naturen

Det mycket ett spel för gallerierna. Och inte bara på individnivå. Ta t.ex. det nya EU-direktivet om textilåtervinning. Det genomförs innan det finns anläggningar för att ta hand om textil. I mitt län kommer heller inga containrar för textil att sättas upp på återvinningsstationerna. Folk ska alltså enskilt ta sig till en återvinningscentral. Även med sina gamla underkläder, strumpor och trasor som i slutändan kommer att brännas ivf. Men först efter att de tranporterats först med lastbil och sedan med båt, till Baltikum var det väl?

Jag bor ändå i en större stad där det finns återvinningscentraler. Men folk på landsbygden kan vara tvungna att åka i en del fall ganska många mil med sin lump. Hur i hela världen är detta miljövänligt?

Eller papperspåsarna för kompostsopor. Visst, bort med så mycket plast som möjligt. Men man borde väl rikta in sig på att A) ta bort den mest onödiga plasten och B) göra det tidigt i plastens kretslopp, den ska inte tillverkas alls. Plastpåsarna man använde till kompost var återanvända påsar (vem köpte påsar till det?) och de sorterades ut och togs om hand på sopstationen. De tunna, tror jag hyfsat schyssta, påsarna man köper frukt och grönt i var utmärkta. De är också superlätta medan papperspåsarna är svintunga, tillverkas centralt och transporteras runt och sen ska den enskilde åka iväg nånstans för att hämta ett lager.

Jag är verkligen för att vi ska försöka få bort så mycket plast som möjligt och återvinna allt som går. Men vissa grejer är bara löjliga för att det är så ogenomtänkt och genomförande är så dåligt.

Tankvärt inlägg, tack för din input!

Det handlar väl om att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt i den mån det går för den enskilde individen men detta behöver inte innefatta alla individuella beslut?
Sopsortera men vill du åka till Thailand så är det ok du har ju fortfarande sopsorterat liksom?

Tror absolut att det gör skillnad, om inte annat så handlar det kanske mer om medvetenhet om konsumtions mönster och den påverkan den har och över tid tror jag att det är den största vinsten..

Det blir lite ordvrängeri, men det är positivt att det inte är lika negativt.

Och det är inte meningslöst att rösta, varje röst räknas i ett demokratiskt val.

Men det känns lite som att det är meningslöst att fortsätta diskutera i denna tråd, du har ju redan bestämt dig för vad du tycker. Jag går ut o lajvar Miljöpartist istället o sopsorterar lite glasspapper. Solen skiner ju!

Jag förstår inte hur du tänker? Om något är negativt så är det väl negativt, även fast det är mindre negativt... Oavsett hur du graderar något dåligt, så är det väl fortfarande dåligt.

Förklara hur min enskilda röst spelar roll?

Nej jag har inte bestämt mig för någonting. Du saknar däremot argument för att föra någon form av debatt som övertygar. Slipa på argumenten än att ta på någon offer-hatt.

Det handlar väl om att göra ett så litet klimatavtryck som möjligt i den mån det går för den enskilde individen men detta behöver inte innefatta alla individuella beslut?
Sopsortera men vill du åka till Thailand så är det ok du har ju fortfarande sopsorterat liksom?

Tror absolut att det gör skillnad, om inte annat så handlar det kanske mer om medvetenhet om konsumtions mönster och den påverkan den har och över tid tror jag att det är den största vinsten..

Du börjar med att skriva att det handlar om att göra så litet klimatavtryck som möjligt för att sedan tvärvända och säga att det inte gäller i alla beslut? Hur tänker du nu?

Hur tänker du kring sopsortering och Thailand, jag förstår inte?

Hur gör du skillnad?

Jag förstår inte hur du tänker? Om något är negativt så är det väl negativt, även fast det är mindre negativt... Oavsett hur du graderar något dåligt, så är det väl fortfarande dåligt.

Förklara hur min enskilda röst spelar roll?

Nej jag har inte bestämt mig för någonting. Du saknar däremot argument för att föra någon form av debatt som övertygar. Slipa på argumenten än att ta på någon offer-hatt.
Man får ändå ge dig att du är rätt kul att läsa men särskilt övertygande argument har du inte, så då får vi väl vara två i den båten då.😁

Men ditt inlägg #22 indikerar starkt att du egentligen bara trollar.

Over and out från mig i denna tråd, nu övergår jag till att endast passivt låta mig underhållas!

Man får ändå ge dig att du är rätt kul att läsa men särskilt övertygande argument har du inte, så då får vi väl vara två i den båten då.😁

Men ditt inlägg #22 indikerar starkt att du egentligen bara trollar.

Over and out från mig i denna tråd, nu övergår jag till att endast passivt låta mig underhållas!

Tack för att du tycker det är kul. Mitt syfte är inte att vara övertygande JAG vill bli övertygad om något annat än det jag redan tror på för att bredda min syn. Om du tror jag trollar så tvingar ingen dig att skriva i tråden. Jag är högst seriös, det är allt jag kan säga.

Jag förstår dock att frågeställningen kan gå över huvudet på många och kan vara svår att greppa för den vanliga människan.

Det är nog lite mode och trend nuförtiden. Likaså att gnälla på alla som flyger och äter kött. Att det inte spelar någon som helst roll för klimatuppvärmningen fattar dom inte.

Ivrigt påhejat av all media, såklart.

Det spelar enorm roll. Jag vill att mina barn ska ha en god miljö, och det lilla jag kan göra gör jag också.

Kommer det att rädda miljön? Kanske, om tillräckligt många gör som jag blir saker mindre dåliga.

Men framför allt gör det enorm skillnad när jag ser min spegelbild på morgonen. För när ungarna en gång frågar mig vad jag gjorde, så kan jag säga att jag försökte.

Den där ”inget en enskild för gör någon skillnad” är syltryggens argument. Eller idiotens. För allt, exakt allt, som görs av människohand, blir gjort för att någon tagit beslutet att göra det. Somliga valde att bli vakter i nassarnas läger, andra gömde en flykting med fara för sitt liv. Somliga firade nazismen i Lund, men någon annan beslöt sig för att skeppa min salig morfar över sundet.

Det gör skillnad. Det är det enda som någonsin gjort skillnad.

Det spelar enorm roll. Jag vill att mina barn ska ha en god miljö, och det lilla jag kan göra gör jag också.

Kommer det att rädda miljön? Kanske, om tillräckligt många gör som jag blir saker mindre dåliga.

Men framför allt gör det enorm skillnad när jag ser min spegelbild på morgonen. För när ungarna en gång frågar mig vad jag gjorde, så kan jag säga att jag försökte.

Den där ”inget en enskild för gör någon skillnad” är syltryggens argument. Eller idiotens. För allt, exakt allt, som görs av människohand, blir gjort för att någon tagit beslutet att göra det. Somliga valde att bli vakter i nassarnas läger, andra gömde en flykting med fara för sitt liv. Somliga firade nazismen i Lund, men någon annan beslöt sig för att skeppa min salig morfar över sundet.

Det gör skillnad. Det är det enda som någonsin gjort skillnad.

Du vill ha en god milö för dina barn, men genom att skaffa barn så gör du miljön sämre? Om tillräckligt många gör som du blir allt så mycket sämre för de som redan är här, nu tänker du helt galet.

Om du tror du gör skillnad, förklara gärna hur?

Hej forumet! Det är en fråga jag tänkt på och som jag inte kan släppa.

Konstant och hela tiden får jag höra att saker inte är bra för miljön. Ta bara min senaste tråd om sprayflaskan.

Det är detta jag funderat på. Ingenting i våran existens är bra för miljön, så hur ska vi hantera detta? Jo de flesta verkar låtsas som att det är okej att välja tåg framför flyg, eller att köpa en dyr jacka från Patagonia framför en vanlig jacka. Det är miljövänligt.

Alltså jag förstår liksom inte? Självfallet kan det vi alla göra bättre och sämre val som påverkar naturen olika mycket, det om något är självklart men slutsatsen är väl att alla är dåligt för miljön eftersom det är en belastning. Ta bara människor som skaffar barn, de om några är väl ordentliga miljöförstörare. Du ska inte bara ta hänsyn till allt dom skapar i miljöförstörande väg utan även deras kommande generationer, så där snackar vi....

Kan någon komma med något smart i frågan för jag förstår helt ärligt inte.
Det är naturligt att barn blir till och föds, på samma sätt att vi behöver mat och husrum.
Om vi kan vara lite smarta kring våra val kan var och en av oss ”belasta” så lite som möjligt.
Många av våra val sker genom att vi röstar för den politik som vi vill ska genomföras.
Andra val kan vara att avstå från någonting.

Vi är inte mer än människor.

Det är naturligt att barn blir till och föds, på samma sätt att vi behöver mat och husrum.
Om vi kan vara lite smarta kring våra val kan var och en av oss ”belasta” så lite som möjligt.
Många av våra val sker genom att vi röstar för den politik som vi vill ska genomföras.
Andra val kan vara att avstå från någonting.

Vi är inte mer än människor.

Även olja är naturligt, var vill du komma?

HasseQ

Temp. avstängd
Problemet är nog som vanligt att folk inte fattat hur pytte-pytte-pytte små vi är i världen, och samtidigt tror att vi är något slags föregångsland som kan göra skillnad och är bättre än andra.

Även olja är naturligt, var vill du komma?
Det jag vill säga är att det är naturligt att leva, och att alla valen vi gör kanske inte alltid är det bästa för planeten, men om man strävar efter att påverka negativt så lite som möjligt, efter egen förmåga, så anser jag att man dragit sitt strå till stacken för planetens bästa.

Tyvärr ser jag att det inte ser så bra ut, med varmare klimat som påverkar mer negativt än vi någonsin kunnat förutspå. Vi är ganska bra på att på egen hand, i våra egna länder, belasta planeten mer än vad som är bra. Vi behöver tillsammans komma överens om hur vi vänder på utvecklingen. Tyvärr kan vi inte komma överens, och jag tänker på alla mer eller mindre misslyckade klimattoppmöten.

Men vi får inte ge upp.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg