Det mycket ett spel för gallerierna. Och inte bara på individnivå. Ta t.ex. det nya EU-direktivet om textilåtervinning. Det genomförs innan det finns anläggningar för att ta hand om textil. I mitt län kommer heller inga containrar för textil att sättas upp på återvinningsstationerna. Folk ska alltså enskilt ta sig till en återvinningscentral. Även med sina gamla underkläder, strumpor och trasor som i slutändan kommer att brännas ivf. Men först efter att de tranporterats först med lastbil och sedan med båt, till Baltikum var det väl?
Jag bor ändå i en större stad där det finns återvinningscentraler. Men folk på landsbygden kan vara tvungna att åka i en del fall ganska många mil med sin lump. Hur i hela världen är detta miljövänligt?
Eller papperspåsarna för kompostsopor. Visst, bort med så mycket plast som möjligt. Men man borde väl rikta in sig på att A) ta bort den mest onödiga plasten och B) göra det tidigt i plastens kretslopp, den ska inte tillverkas alls. Plastpåsarna man använde till kompost var återanvända påsar (vem köpte påsar till det?) och de sorterades ut och togs om hand på sopstationen. De tunna, tror jag hyfsat schyssta, påsarna man köper frukt och grönt i var utmärkta. De är också superlätta medan papperspåsarna är svintunga, tillverkas centralt och transporteras runt och sen ska den enskilde åka iväg nånstans för att hämta ett lager.
Jag är verkligen för att vi ska försöka få bort så mycket plast som möjligt och återvinna allt som går. Men vissa grejer är bara löjliga för att det är så ogenomtänkt och genomförande är så dåligt.
Tankvärt inlägg, tack för din input!