Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka

Det går ju även att kombinera genom att gå mot Tjäktja från Nallo, antingen fram till stugan eller genom att svänga av söderut mot passet och Sälka på en gång utan att tappa för mycket höjd. Stenigt och delvis brant, men vilt och vackert!
 

avslutad210712

Gäst
Det går ju även att kombinera genom att gå mot Tjäktja från Nallo, antingen fram till stugan eller genom att svänga av söderut mot passet och Sälka på en gång utan att tappa för mycket höjd. Stenigt och delvis brant, men vilt och vackert!

Har man tid och ork så är det ett mycket bra alternativ.
 
Det sista alternativet ska jag lägga på minnet för det känns ju som en riktig uppgradering av standard Abisko-Nikkaleden. Tyvärr kommer vi inte ha tid med den i år, ska prioritera en topptur på Keb. Men alternativet verkar ju göra att man får båda dalgångarna i en smäll. Har redan bokat resan men hade jag kommit på den hade jag nog klämt in en till dag eller två för att hinna.

Hur luftigt är det?
 

avslutad210712

Gäst
Det sista alternativet ska jag lägga på minnet för det känns ju som en riktig uppgradering av standard Abisko-Nikkaleden. Tyvärr kommer vi inte ha tid med den i år, ska prioritera en topptur på Keb. Men alternativet verkar ju göra att man får båda dalgångarna i en smäll. Har redan bokat resan men hade jag kommit på den hade jag nog klämt in en till dag eller två för att hinna.

Hur luftigt är det?

Inte det minsta lilla.

När Ni skall upp från sjön 1078 är det en brant uppgång men det är inte lutningen som är problemet utan att man får ta det lite försiktigt eftersom en del av stenarna kan vara lite lösa så man får passa på balansen. Men tar man det lugnt så går det bra. Värre att komma från andra hållet och gå neråt eftersom man då stöder på stenarna uppifrån.
 
Det går ju även att kombinera genom att gå mot Tjäktja från Nallo, antingen fram till stugan eller genom att svänga av söderut mot passet och Sälka på en gång utan att tappa för mycket höjd. Stenigt och delvis brant, men vilt och vackert!

Väcker liv i denna tråden igen.
Jag planerar att ta sträckan Alesjaure-Vistas-Nallo men sen står jag vid ett vägskäl. Ska jag välja Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka?
Vad är era tips? Mitt slutmål är Vakkotavare och jag har gott om tid så känner ingen tidspress.
Ska jag stanna en natt i Nallo efter den korta sträckan från Vistas eller finns det lämpliga tältplatser på vägen mot Tjäktja eller Sälka? Tänker isåfall att jag kan njuta av omgivningen ett par timmar i Nallo för att sedan ta mig vidare på eftermiddagen. Är samtidigt sugen på att ta mig till Unna Räitastugan men vet inte om det är "värt" mödan?

Många tankar men skulle bli så glad om ni som vandrat denna sträckan tidigare kan ge mig era tips:)
 
Dalen till Unna Räitastugan från Nallo är mkt vacker. Tyvärr är stugan rätt förfallen. Passagen söderut till Kaskasavagge är mkt diskuterad i olika trådar på Utsidan.

Thure
 
Kom från Nallo där jag övernattat, gick över jåkken vid 1056, lämnade ryggan och packade en dagsrygga med mat. Gick upp till den häftigt belägna Unnaräita-stugan och åt lunch där, sen samma väg tillbaka och till Sälka.

69421.jpg

122_unnaraita.jpg
 
Ska jag stanna en natt i Nallo efter den korta sträckan från Vistas eller finns det lämpliga tältplatser på vägen mot Tjäktja eller Sälka? Tänker isåfall att jag kan njuta av omgivningen ett par timmar i Nallo för att sedan ta mig vidare på eftermiddagen. Är samtidigt sugen på att ta mig till Unna Räitastugan men vet inte om det är "värt" mödan?

Mellan Nallo och Tjäktja är det mest sten. Man kan kanske leta upp någon plätt kring sjön 1078, men Šielmmávággi i övrigt är stenig och karg, så det är först när man går över utlöparen från Čeakčačohkka och får syn på Tjäktjastugan som det blir grönare igen.

Mellan Nallo och Sälka går man inte lika högt, så kring sjön 1056 lär det vara något enklare att hitta tältbara ytor, även om det finns rätt mycket sten här också. Söder om sjön blir det allt gräsigare ju närmare Sälka man kommer.

Så, eftersom du säger att du har tiden på din sida blir mitt förslag tvådelat: 1) passa på att besöka Unna Räita när du ändå är i krokarna och 2) ta vägen mot Tjäktja (med eller utan stugbesök) för att få med Tjäktjapasset också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
gowalkabout Tältpllats innan Alesjaure Fjällvandring 2
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
bfia73 Alesjaure-Mårmastugan Fjällvandring 2
bfia73 Alesjaure-Höktopparna-Mårmastugan Fjällvandring 4
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Boots Utsikt, Unna Allakas - Alesjaure Fjällvandring 4
Ekko Katterjåkk-Alesjaure Fjällvandring 6
anderzand Cunojavvre-Unna Allakas-Alesjaure 3. juli? Fjällvandring 0
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
andrevs Drunkningsolycka vid Alesjaure Fjällvandring 24
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
Nytt från Abisko-Alesjaure?? Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
TimeBender Vistas-Nikkaluokta på en dag? Fjällvandring 6
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
Elvah Förbjudet att vistas i Stekenjokksfjällen Fjällvandring 17
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.