Aldrig seglat och söker seglarskola

Nästa sommar funderar jag på om det finns någon seglarskola för hela familjen. Är det någon som känner till något liknande.

Tips på seglarskola

Det bästa är om man får möjligheten att segla med familjen tillsammans med någon god vän. Träning på seglingens grunder i alla former av väder är att föredra. Vidare bör segling först om främst tränas i en jolle. Om man inte behärskar jollen (som ger utmärkta seglingskunskaper) kan osäkerheten komma på den större båten.

Tips: Köp en begagnad Laser eller Trissjolle samt segla i en klubb där du kan ta med familjen utan att behöva köpa egen båt.

Jag har seglat (och rott) över oceaner och har mer än 25000 nm i loggboken. När jag skulle låta min flickvän lära sig att segla valde jag ABC-seglarskola i Sthlm.

Flottans seglarläger på Vitsgarn och Märsgarn (utanför Berga örlogsbas) är MYCKET bra för barn med mycket segling, båtvård, navigation och sjöregler!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
STFs vandrarhem på Tjärö i Blekinge ordnar kurser för barn och för vuxna. Vill minnas de genomförs parallellt under samma vecka, så det skulle stämma med dina behov.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips