Alaska-/Grönland-RAMfunderingar

Efter köpet av den blå Alaskan har jag blivit lite fundersam över Grönlandsramen - jag har nämligen nu två olika Grönlandsramar stående här. Och måtten stämmer inte ... så nånting måste ha hänt med ramdesignen över årtiondena. [Är det förresten någon som vet när den första Grönlandsramen dök upp, och/eller det sista året som dom fanns i Haglöfs sortiment?)

Vi har tidigare etablerat här på Utsidan (från en originaletikett) att Grönlandsramen fanns i två olika längder: Large 87cm samt Medium 77cm. Samt att Haglöfs själva angav att de var avsedda för olika långa personer, brytpunkten var över/under 185cm. M=för 170 - 185 cm och L=för 185 - 200 cm. Själva säcken var likadan, det var ramlängden som skiljde. Min personliga gissning, grundat på vad som kommer ut numera som begagnat på Tradera, Blocket etc, är att det såldes få M jämfört med L...

De jag har här är dock bara ~23mm olika långa?!? Och har 5 respektive 4 tvärsteg i ramen (alla olikheter återfinns i den övre halvan av ramen, se bild). Den längre väger (med axelremmar och nätstöd) 1260 gram medan den kortare väger 1130 gram... (Den längre är strax över 86 cm.) Jag vet att den kortare sannolikt är äldre (baserat på bärsystem och bälte), men i övrigt? Är det någon som har något att bidra med här? Jag är fundersam/nyfiken...

PS
Jag har läst att Nermander har en ramförlängare på sin Grönlandsram. Kan vi möjligen få se en bild eller två?
 

Bilagor

  • Ryggsäcksram_Haglöfs_Grönlandsram-2-72dpi.jpg
    Ryggsäcksram_Haglöfs_Grönlandsram-2-72dpi.jpg
    151.9 KB · Visningar: 3,504
Jag blev också konfunderad. Jag köpte en Alaska för 250 kr som är 84cm hög i ramen. Påminner om din högra.

Jag hörde av en bekant att det kan ha varit en storlek i början för att sedan bli en längre plus en kortare.
 
Jag har en Alaska och en Grönland. Ramen till min Alaska ser ut som den med 4 tvärstag, bärsystemet är också identiskt.

Ramen till min Grönland ser ut som den med 5 tvärstag, även bärsystemet stämmer precis.

Jag antog att skillnaden på ramarna berodde på att säckarna var av olika modell, men kanske är det istället över tid de ändrats då. Intressant :)

Jag vill minnas att jag gjorde efterforskningar för några år sedan och kom fram till att båda mina ramar var av den större modellen, så jag tror inte att det är det som är skillnaden. Hittar tyvärr inte källan nu.
 
... eller det sista året som dom fanns i Haglöfs sortiment?
Enligt besked från Haglöfs i Arvika idag:
Alaska fick H-loggan år 2000 - och då försvann den broderade hatten. (De fanns sedan kvar i sortimentet fram till 2002 - när det blev för dyrt att få fram ramar, så Alaska försvann. Ramarna gjordes i Sverige, medans säckarna syddes utomlands. Slutmontaget skedde i Arvika. )

... det såldes få M jämfört med L ...
Förhållandet mellan sålda långa resp. korta ramar var ungefär 8 till 2...
 
Jag fick min Alaska kring år 2002 tror jag det var. I den korresponderande Haglöfskatalogen fanns det också en Grönlandsryggsäck. Så antagligen senare än 2002.
 
Jag har läst att Nermander har en ramförlängare på sin Grönlandsram. Kan vi möjligen få se en bild eller två?

Det är en Alaska jag har, just nu är säcken borttagen så det var ju rätt lämpligt att knäppa ett par bilder.

Som synes är det ett bockat rör där ändarna är ihopklämda så de går in i ramens fyrkantrör. Upptill sitter två svetsade byglar att dra remmar genom (deras syfte är väl främst att remmarna inte ska glida i sidled).

Hittar inte skjutmåttet nu men röret verkar vara ungefär 15 mm i diameter, ändarna är ihopklämda så tvärsnittet ser ut som en 8 nästan. Jag har för mig det finns hål i ändarna så man kan sätta en sprint (men då måste man borra i ramen), men formen gör att den spänner fast rätt bra ändå så jag har bara kört med silvertejp för att man inte ska riva sig på de vassa kanterna. När man använder den spänner man ju ändå fast grejerna ner mot säcken så den ploppar inte ur i första taget.

De grå pluggarna till ramen har jag borrat två hål i och trätt i ett buntband som handtag så man kan ta bort och sätta tillbaka.
 

Bilagor

  • 2015-05-15 08.36.37.jpg
    2015-05-15 08.36.37.jpg
    23.5 KB · Visningar: 3,023
  • 2015-05-15 08.37.02.jpg
    2015-05-15 08.37.02.jpg
    21.6 KB · Visningar: 3,022
Var det inte problem med rambrott? Kan 5 stag ge stabilare ram = mindre risk för rörelse som orsakar brott?
 
En observation:

På ramen med 5 stag så är axelremmarnas bägge ändar fästa nertill (X:et baktill är ju "överändarna" som går ner igen). På ramen med 4 stag så sitter axelremmarnas övre ändar fast just upptill i tvärstaget.

Spontant känns lösningen med X:et baktill vettigast, den minimerar nog knäck-krafter eftersom ramen snarare "står på" axelremmarna.

Min Alaska har 5 stag ser jag (och alltså X:et).
 
Min Grönlandsram har en rörformad förlängare som är argonsvetsad i ramrören. Det finns givetvis olika lösningar på flera problem.
 
Undrens tid är inte förbi - den heliga Graal är funnen!

Många har hört talas om den, men ytterst få har sett den IRL... Ramförlängaren!
Och tack vare Peter Nermander ovan så har vi alla kunnat se den på bild i alla fall.

Men undrens tid är tydligen inte förbi, så nu har jag säkrat mig en egen! Och den blev inte alls astronomiskt dyr,
vilket knappheten i marknaden för denna ytterst sällsynta vara hade kunnat leda till...

Jag ska se om jag kan hitta någon på teknikavdelningen som kan göra en användbar ritning på ramförlängaren - någon ritning/skiss har ju inte ens Haglöfs själva kvar...

[Jag har även editerat om bilden med ramarna, eftersom jag nu har alla tre sorterna. Till vänster den långa 5-stegade och till höger den korta 5-stegade. Mellan dem den äldre 4-stegade, dvs ursprungsutförandet.]
 

Bilagor

  • PICT7897-72dpi.jpg
    PICT7897-72dpi.jpg
    61.2 KB · Visningar: 2,937
  • Alaska+Grönland-ramarna-72dpi-03.jpg
    Alaska+Grönland-ramarna-72dpi-03.jpg
    82.9 KB · Visningar: 3,144
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 33
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
jeutojokk Haglöfs Alaska Transportera 2
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
gasko Ramförlängare till Alaska Transportera 0
pal2 Försvinner Alaska? Transportera 2
mgullo Packa Haglöfs Alaska Transportera 4
Haglöfs Alaska och skidor? Transportera 4
Info om Haglöfs nya Alaska säck Transportera 1
Haglöfs Alaska? Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 8
Graip Haglöfs Grönland Transportera 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...