Åland + Dalarna

Sommaren känns rätt långt bort men att börja planera brukar göra livet trevligare. Funderar på en bil och tältsemester med två små flickor (6 och 9 år) i sommar. Som det serut nu har jag(vi) två olika funderingar på resplaner och det är Åland eller Norra Dalarna. Hoppas kunna få lite tips på vad man kan göra. Bor gör vi troligtvis på camping och i skogen i tält. Tips på bra camingplatser är lika trevligt.

Björnparken i Orsa lockar även om vi inte vet så mycket om den.

Njupefallet låter trevligt.

Tackar för ideer // Ä
 
Hej.

På Åland är Allemansrätten delvis inskränkt, så det kan vara lite lurigt att tälta i skogen.
Nedanstående text är klippt från http://www.foretagsam-skargard.net/alleman.doc

"Åland har dessutom valt att begränsa allemansrätten lite mer än i Sverige och i övriga Finland. Det beror främst på att vi har många besökare i förhållande till vår areal och antalet lokalinvånare. Våra marker är särskilt ömtåliga för slitage och vi är måna om vår egen befolknings livsvillkor och utkomstmöjligheter.

[....]
Du får tillfälligt slå dig ner för att rasta. Rätt att övernatta på någon annans mark eller vatten ingår däremot inte i allemansrätten utan kräver ägarens tillstånd. För övernattning rekommenderar vi istället våra campingplatser och gästhamnar."

Men annars rekommenderar jag Åland, passa gärna på att paddla i den fantastiska skärgården.

Mvh/Magnus
 
Åland

På Åland är Allemansrätten delvis inskränkt, så det kan vara lite lurigt att tälta i skogen.

Tack för info ! Men har du några bra tips på vilka Campingplatser som är trevliga?

Har du dessutom lite tips på vad man ska besöka med flickorna. Paddla får nog vänta lite jag tror det är för mycke spring i bena.

Det finns någon ö som heter Kökkar tror jag som någon sagt är fin stämmer det ?
 
Hej igen.

Det är ganska dyrt på åland, jag var i Mariehamn förra veckan och då fick jag betala 7,8 euro för en liten pizza + läsk. Mat och bensinpriser ligger högre än i Sverige.

Kökar är en ö som ligger för sig själv långt ut i havet och har ganska särpräglad natur, kargt och klippigt. Åland består förutom av 'fasta' åland av ett antal olika skärgårdskommuner som t.ex. kökar, föglö, brändö e.t.c. och att båtluffa runt bland dem kan kanska vara intressant för er. Ett förslag kan vara att ta skärgårdsbåtarna till Kökar och vidare till fasta Finland och sedan köra (om man har bil) via Åbo och Nådendal till Gustafs och där ta ta båt tillbaka till Åland via Brändö.

Några länkar.
http://www.campa-it.se/aland.htm
http://susning.nu/K%F6kar
http://www.goaland.net/

mvh/Magnus
 
Stort tack !

Kökar är en ö som ligger för sig själv långt ut i havet och har ganska särpräglad natur, kargt och klippigt. Åland består förutom av 'fasta' åland av ett antal olika skärgårdskommuner som t.ex. kökar, föglö, brändö e.t.c. och att båtluffa runt bland dem kan kanska vara intressant för er. Ett förslag kan vara att ta skärgårdsbåtarna till Kökar och vidare till fasta Finland och sedan köra (om man har bil) via Åbo och Nådendal till Gustafs och där ta ta båt tillbaka till Åland via Brändö.

>> Tack låter mysigt ! Men hur är det med färjorna är de dyra. Mat kan man ju åndå hamstra endel i Sverige?
Men trippen låter perfekt !
 
Re: Stort tack !

ä; sa:
Ett förslag kan vara att ta skärgårdsbåtarna till Kökar och vidare till fasta Finland och sedan köra (om man har bil) via Åbo och Nådendal till Gustafs och där ta ta båt tillbaka till Åland via Brändö.

Bra förslag! Men varför inte utforska lite av Åbolands vackra ytterskärgård med fina öar som Nötö, Börkö, Jurmo och finska Utö. Den trippen går också att "länka" med Ålandstrafiken. Fast då får man å andra sidan lämna bilen ett antal dygn på Kökar eller i Pärnäs (stavning?). Aspö heter båten som går för Landskapstrafiken.

/Pontus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.