AKTO

hej!

några funderingar kring Hilleberg Akto...

På deras hemsida står vikten angiven till mellan 1.2 och 1.5 om jag inte missminner mig. När jag läser vissa inlägg här på utsidan anges vikten till 1.7 kg

Vilken är det?
Ni som har ett Akto, hur mycket kan man strippa ner det till?

Och hur ser innertältet ut i kortänden? är det så sluttande så att sovsäcken skulle komma mot innertältet?

/Andreas

darkhippo; sa:
hej!

några funderingar kring Hilleberg Akto...

På deras hemsida står vikten angiven till mellan 1.2 och 1.5 om jag inte missminner mig. När jag läser vissa inlägg här på utsidan anges vikten till 1.7 kg

Vilken är det?
.....
/Andreas
Det beror på om det gäller gamla eller nya Akto. Hilleberg har bytt väv till en tunnare och lättare variant i bl.a. Akto, därav viktminskningen.

Raskesven

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
darkhippo; sa:
Ni som har ett Akto, hur mycket kan man strippa ner det till?

Inte mycket om man vill behålla innertältet. Reservstång, ett par tältpinnar kanske. En hake med Akto är att det i princip kräver åtta pinnar för att sättas upp snyggt (jmf Nammatj fyra), tio för säker stagning. Man kan trixa lite med tältlinorna + extra linor + stavar och klara sig på fyra (tom två kan gå) tältpinnar, men då får det inte blåsa mycket...

Och hur ser innertältet ut i kortänden? är det så sluttande så att sovsäcken skulle komma mot innertältet?

Om du menar innertaket så är det inget problem eftersom kortväggen är 15-20 cm hög. Golvet så pass långt att man bör kunna hålla sig ifrån kortväggarna.

Mvh Kalle G

Gissningsvis väger innertältet ungefär lika mycket som yttertältet, så är det i alla fall på Nallo 2. (+/- något hekto) Utan innertält ryms nog 2 personer om man ej bryr sig om att det är trångt och ev. får lägga packningen utanför:

http://www.backcountry-equipment.com/tents/t-hilleberg/akto/akto_outertent.php

För 2 personer måste det bli ganska optimalt som UL-alternativ för svenska fjäll, helt stormsäkert och kanske så lite som 300-350 gram per person för skyddet. (Plus en varsin mygghuva på ca 30 gram :) )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips