Akkavagge

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hej,

Är det någon som kan berätta lite mer om glaciärpasset Akkavagge i Sarek? Jag är lite sugen på att ta den vägen nu i Augusti men har samtidigt inte tänkt ta med mig yxan, repet och stegjärnen eftersom jag inte hade tänkt mig ut på några andra glaciärer. Jag söker alltså information för att bedöma om risken är acceptabel för mig, eller inte. Jag har hört att glaciären anses som relativt säker, men lite ytterligare "kött på benen" vore intressant.

H

Går att gå - på eget ansvar!!

Hej!

Jag har gått denna väg ett par gånger, med isyxa och stegjärn men utan rep (om man är två hjälper inte rep så mycket ), men notera att det var vår privata bedömning att detta var tillräckligt säkert just där och då! Går man på glaciär måste man själv kunna bedöma vad som är OK ur säkerhetssynpunkt. Akavagge är ju en gammal flyttväg som samerna använt och räknas som "relativt ofarlig".

När jag gick där i år i början av juli var nästan hela glaciären snötäckt - vilket innebar att vi släpat på stegjärnen i onödan. Nu är förmodligen glaciärtungorna avsmälta, vilket innebär att stegjärn behövs - man ska gå mitt på den ena tungan. Och jag skulle personligen inte gå utan en isyxa att känna mig för med.

I Claes Grundstens bok finns en beskrivning av hur man ska gå för att undvika de värsta sprickområdena och glaciärbrunnarna - läs den!

Vindtunneln är jättefin!

Hälsningar,
Lotta

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Man tackar!

Den informationen underlättade. Jag hoppas du hade en bra tur.

H

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips