Akka 3 vid fjällvandring, bra val?

Har kollat på tält halva vintern nu och blir inte klok.

Har fastnat lite för Akka 3, men det väger lite mycket känns det som?
Är det "värt" den extra vikten? Eller ska man gå på ett Akka 2 för att kapa vikt? Eller ett Abisko Lightweight och få det trängre på alla håll? Hur mycket är det extra utrymmet "värt".

Vi är 2 pers som ska röra oss på fjället och vill ha något lättuppsatt, hyfsat rymligt och hållbart tält.

Ni som har ett Akka får gärna dela med er 😊
 
Har varit inne på samma bana som dig, att välja ett Akka 3 för att få extra utrymme. Men sen fick jag se ett visningsex. av Akka 2 och nu är jag övertygad om att det räcker goooott och väl. Absiden var väldigt stor så där finns plats för både en och två ryggsäckar. Nu snurrar tankarna dock på ett Akka Endurance, eftersom jag vill kunna använda det under alla årstider. Men jag tycker denna tält-djungel är ett mörker :)

Har du vägarna förbi Naturkompaniet i Övik så rear dom ut Akka (2 el. 3?) i färgen Un blue och Akka Dome 3 om jag inte missminner mig!
 
Ja, visst är det en riktig djungel? Det är nästan så att man blir mer förvirrad ju längre man letar.
Var också inne på ett Endurance ett tag, Men då jag inte planerar att använda det på vintern fick det ryka på listan då det vägde betydligt mer.

Toppen att du tyckte Akka 2 var rymligt nog.
Bor i Sthlm och är "tyvärr" utomlands för tillfället men ska kika in i butikerna i Sthlm så fort jag kommer hem och kolla om dom rear ut den blåa också[emoji2]

Tack för infon[emoji4]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ta det minsta. Att bära runt på en massa utrymme som man inte behöver gör ingen glad. Mitt gamla fjällräven2p väger 2070g och utrymmet räcker för både 1, 2 och 2,5 personer. Utrymme är en vanesak. Har man lärt sej hur man utnytjar det begränsade utrymmet så saknar man inte ett större tält.
 
De som är vandringsovana kan ha en bild av rymliga tält, GT allt. Men det skall bäras oxså! Vikten är vida viktigare än mången tror. Blir man inregnad är utrymme för komfortabel sittning viktig. Om ni före tältvalet tycker att absiderna är för små, fundera på mindre packning.

Lättare vandring ger mer njutning och fler upplevelser.
go tur
 
Säger som de två ovanstående. Att bära runt på vikt och utrymme som kanske inte kommer att utnyttjas eller behövas på så sätt är onödigt. Som seboserver skrev; Skön sitthöjd. De är väldigt bekvämt då vädret inte kanske är på topp och motivationen på morgonen tryter!
 
Under kortare vandringar använder vi Akka3 för komforten/höjdens skull men på en veckas vandringar åker det lilla med för viktens skull (1,85kg)


..sent using tapatalk
 
Jag undrar hur det ska regna för att man ska bli inregnad? Det har aldrig hänt mej. Vist kan jag ligga i tältet och dra mej någon timme men det kan jag göra oavsett väder. Sen hoppar jag ut och äter frukost och det gör jag utanför tältet oavsett om det regnar eller inte. Vist kan man ibland önska att man hade ett stort lyxtält men i valet att bära ett lätt eller tungt tält så blir det alltid det lätta. Sitta under tak och äta kan man göra hemma.
 
Ta det minsta. Att bära runt på en massa utrymme som man inte behöver gör ingen glad. Mitt gamla fjällräven2p väger 2070g och utrymmet räcker för både 1, 2 och 2,5 personer. Utrymme är en vanesak. Har man lärt sej hur man utnytjar det begränsade utrymmet så saknar man inte ett större tält.

Låter klokt 😊

Ja, jag tycker att bekvämligheten när man vandrar är viktigare än att ha ett rymligt tält, men partner är lite tvärt om 😉 Jag är dock betydligt kortare än honom och passar nog in i dom flesta tälten.
Blir ett för 2 pers då, antingen Akka eller Abisko.

Tror vi lyckades ganska bra med packningen förra året (dock med lånat tält som var en smärre katastrof) och har uppgraderat mycket i år. Samt finslipat listan och maten inför årets äventyr 😊
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
niklastrogen Spänna tältduken på Akka Endurance 3 Bo och sova 2
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
negativ Footprint till Akka kommer i slutet på månaden Bo och sova 3
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
Peter56 Hilleb Nammatj2 vs Fr Akka Shape? Bo och sova 1
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
roccster Litet hål i Akka rs/3 Bo och sova 3
roccster Nya bågar till Akka rs/3 Bo och sova 1
johan5588 Läckande Fjällräven Akka R/S 3 Bo och sova 9
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3
maka Akka r/s2light el. Namatj2gt Bo och sova 1
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Donuts Akka R/S Light 3 Bo och sova 15
joan019 Akka turist Bo och sova 2
1966 akka Bo och sova 3
grelun Tältbågar till Akka Bo och sova 1
knucko Akka eller Akka turist? Bo och sova 5
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
pad Akka? Bo och sova 1
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Akka vs Akka Turist Bo och sova 0
Matsan Berguventält vs. Akka turist Bo och sova 0
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
rambehr Tältplatser vid sjö Uppsala Bo och sova 3
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
KimmyA sovsäcksöverdrag, sitta vid elden i sovsäck? Bo och sova 16
madebyandy Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat. Bo och sova 11
elinjani Campingtält vid Kebenekaise fjällstation? Bo och sova 9
gladapatrik Boende vid Kebnekaise Bo och sova 8
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
mBengtson Hilleberg Jannu, tight vid frontbåge Bo och sova 1
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
Davva2 Klymit X frame vid vintertältning? Bo och sova 2
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
Spinspider Reflexgolv vid vintertältning? Bo och sova 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.