Åkerstyckrbruk till Trosa

Nästa helg är det lång ledigt! Det tänkte jag fira med att paddla lite. Frågan är simpel är det någon här som paddlat sträckan åkers till Trosa? Vad ska man tänka på? Jag behöver bära kajaken vissa delar det vet jag men är det något annat? Finns det delar som kan ha sinat på vatten så här års eller tjah några andra problem som kan komma? Å hur lång tid ungefär tog det att paddla? :)

God tur

/Mats

Längsta lyftet är vid Laxne

dvs vattendelaren mellan Övre Marviken och Klämmingen. Skulle gissa att sträckan är ca 350 meter. Om du behöver vagn där får du avgöra själv. Trosaån borde inte innebära några svårigheter. (Jag har paddlat där men inte hela sträckan). Gissar att 3 dar är rätt lagom med kajak.

Vindprognosen kan vara vettig att kolla. Envis motvind är inte optimalt.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
dvs vattendelaren mellan Övre Marviken och Klämmingen. Skulle gissa att sträckan är ca 350 meter. Om du behöver vagn där får du avgöra själv. Trosaån borde inte innebära några svårigheter. (Jag har paddlat där men inte hela sträckan). Gissar att 3 dar är rätt lagom med kajak.

Vindprognosen kan vara vettig att kolla. Envis motvind är inte optimalt.

Thure

Tackar!, hoppas att vädret kommer vara med mig :) (å vatten nivån!)

God tur!

/Mats

Det beror lite på.....
När du kommer iväg t.ex. Jag har paddlat med faltkjak på tre dagar, men vi kom inte iväg förrän vid lunch första dagen, efter montering av kajaken, utplacering av bilar, osv.

Lyftet vid Laxne är som sagt längst. Sen kan det vara svårt att hitta tältplatser, i t.ex. Klämmingen är det mycket vass längs stränderna. Men man kan tälta på öarna i norra änden av klövstafjärden eller vid passagen mellan Mellan- och Övre Marviken. Udden innan inloppet till Trosaån är fin men ligger nu i bullermattan från E4:an. I Trosa kan man tälta på Snöholmen alldeles utanför åns mynning, där såg och hörde vi massor av lekande fisk i strandkanten (Braxen?).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips