Ajungilak

Hej!

Jag har en TNF Cats Meow, komforttemp -7, vilken jag fryser i. Den är 183 cm, jag är 175, så den känns aningen kort när jag krupit ner ordentligt. Kan det vara därför jag fryser? Funderar på att köpa en Ajungilak istället, har kollat på Nordic Winter (-10) och Kompakt (-8). Nån som vet nåt om dem? Bör jag frysa i dem med (195 cm) eller brukar deras säckar tåla vad de ska?

/MT
 
Säcken du har är bra och TNFs tempangivelser brukar vara väl tilltagna så antingen är säcken för trång för dig eller så kanske du är frusen av dig. Ajungilak gör inte bättre säckar än TNF, snarare tvärtom. Jag tror inte de säckar du nämner är lösningen för dig, om det nu inte är så att din säck är för liten. Vet du med dig att du är frusen av dig så köp en rejält varm säck på en gång (-18). Om du lägger en hyfsad slant så får du en säck som både är lätt och varm. Säckarna i dun är lite lättare än de i syntet.

Mvh Tomas
 
TNF - Blue Kazoo

Fixa en North Face Blue Kazoo, tror temp.angivelserna anger -7 på den med.

Förra sommaren(augusti) när jag var i kebnekaise-fjällen använde jag en sådan och jag frös inte ett dugg.
 
Att frysa i säcken!

Detta med att folk upplever sovsäckar olika är känt. Själv vet jag att har jag inte vant mig vid kylan, klimatiserar mig så kan jag uppleva samma temperatur helt olika.
Vet jag med mig att jag inte är van vid en låg temp. Tar jag alltid med mig extra grejer som säkerhet för komfort på natten.
Jag brukar också ”träna” genom att sova i trädgården hemma när jag vet att det ska bli kallt. Frugan skakar på huvudet. Jag får då också möjlighet att testa utrustningen på ett tryggt sätt.

Har haft flera mysiga nätter i vinter, lågland med att sova under bar himmel.

Hoppas att medlemskap i EU kan sätta upp en standard för mätning av tempområden för sovsäckar.

Ola A.
 
Kolla ME och Marmot!

Mountain Equipment och Marmot brukar alltid få mycket goda omdömen när det gäller "temperaturmärkning"[1]. Om man jämför loftet mellan ME:s och Marmots dunsäckar med likvärdiga TNF-säckar så tycker jag att ME och Marmot har bättre loft.

[1] Det är ganska vanligt att folk (inkl. jag och några kompisar) tycker att de är betydligt varmare än vad "märkningen" anger.

Edit: ME:s syntetsäckar anses vara varmare än Ajungilaks motsvarande säckar. Jag har dock aldrig haft några värmeproblem i mina Ajungilacksäckar. :)

[Ändrat av haskell 2003-05-21 kl 13:39]
 
Re: Kolla ME och Marmot!

haskell; sa:
Mountain Equipment och Marmot brukar alltid få mycket goda omdömen när det gäller "temperaturmärkning"[1]. Om man jämför loftet mellan ME:s och Marmots dunsäckar med likvärdiga TNF-säckar så tycker jag att ME och Marmot har bättre loft.

[1] Det är ganska vanligt att folk (inkl. jag och några kompisar) tycker att de är betydligt varmare än vad "märkningen" anger.

Edit: ME:s syntetsäckar anses vara varmare än Ajungilaks motsvarande säckar. Jag har dock aldrig haft några värmeproblem i mina Ajungilacksäckar. :)

[Ändrat av haskell 2003-05-21 kl 13:39]
Spelar märket för en sommarsovsäck (jag antar att ursprungsfrågan gäller sommarsäck) egentligen någon större roll? Skaffar man en dunsäck som väger 1,5 kg så är det väl lugnt, så länge det är dun och inte fjäder i säcken?

På sommaren använder jag en gammal dunsovsäck, innersäcken till Caravan Caribou Combi från 80-talet (som jag fick tag på oanvänd i mitten av 90-talet) som väger 1,3 kg och kompleterad med ett sovsäcksskydd väger 1,6 kg. Säcken har ingen värmekrage så det måste bli visst kalldrag, säcken är genomsydd så den isolerar sämre än dagens säckar, vilken fillpowern är har jag ingen aning om. Vet bara att andelen dun/fjäder är 90/10. Vid de få tillfällen när det går ner till -5 till -10 grader på sommaren så drar man bara tröjan över benen och sover i ett underställ med ull och ullsockor.

Klart det vore trevligt med det senaste, 800 i fillpower, ej genomsydd, värmekrage, högt fluffigt loft, dry-tex-mex-soft-ultra-yttertyg, elastiska trådar som minskar luftvolymen att värma upp inuti säcken, antiglid på undersidan etc. Men är det värt det? Har det inte gått lite troll i finliret för t.ex sovsäckar? Det blir ju svindyrt.
 
Re: Re: Kolla ME och Marmot!

Raskesven; sa:
Spelar märket för en sommarsovsäck (jag antar att ursprungsfrågan gäller sommarsäck) egentligen någon större roll? Skaffar man en dunsäck som väger 1,5 kg så är det väl lugnt, så länge det är dun och inte fjäder i säcken?
Med tanke på att den ursprungliga frågeställaren fryser i en TNF Cat's Meow (-7°C) så är det nog inte riktigt så enkelt som du vill göra gällande även om jag i princip håller med.
Klart det vore trevligt med det senaste, 800 i fillpower, ej genomsydd, värmekrage, högt fluffigt loft, dry-tex-mex-soft-ultra-yttertyg, elastiska trådar som minskar luftvolymen att värma upp inuti säcken, antiglid på undersidan etc. Men är det värt det? Har det inte gått lite troll i finliret för t.ex sovsäckar? Det blir ju svindyrt.
Det är fillpower 900 som gäller nuförtiden... ;)
Skämt åsido så försöker jag bara hjälpa till och ME:s sovsäckar är faktiskt ganska prisvärda jämfört med Ajungilak och andra märken. Andra prisvärda alternativ finns förstås också.
 
Re: Re: Re: Kolla ME och Marmot!

haskell; sa:
Det är fillpower 900 som gäller nuförtiden... ;)
Skämt åsido så försöker jag bara hjälpa till och ME:s sovsäckar är faktiskt ganska prisvärda jämfört med Ajungilak och andra märken. Andra prisvärda alternativ finns förstås också.
900? Det går ju snart lika snabbt på sovsäckssidan som datorsidan. Nå, jag lurar på en ny vår/höst sovsäck framöver, tresäsongsvariant som kan komma med även på sommarn, så jag tar en titt på ME:s sovsäckar. Ajungilaks Arktic tycker jag är bra för vintern, men till sommar, vår, höst vill jag ha en dunsäck och känner mig lite tveksam till Ajungilaks dunsäckar.
[Ändrat av Raskesven 2003-05-21 kl 17:03]
 
Skaffa marginal

M3tess; sa:
Hej!

Jag har en TNF Cats Meow, komforttemp -7, vilken jag fryser i. Den är 183 cm, jag är 175, så den känns aningen kort när jag krupit ner ordentligt. Kan det vara därför jag fryser? Funderar på att köpa en Ajungilak istället, har kollat på Nordic Winter (-10) och Kompakt (-8). Nån som vet nåt om dem? Bör jag frysa i dem med (195 cm) eller brukar deras säckar tåla vad de ska?

/MT

Jag tror att storleken är rätt, ämnet med att du fryser i din Cats Meow är tidigare diskuterat här på forat och min rekomendation då som nu är att skaffa en god marginal mellan din tänkta lägsta temp. för ditt bruk av säcken och den lägsta angivna komfort-temperaturen på säcken.

Samt satsa på ett mycket rejält liggunderlag. Jag har bl.a vintertältat med en gammal Ajungilak Igloo och ett rejält liggunderlag och frusit mindre än min färdkamrat som då hade en rejäl dunsäck och ett pissigt liggunderlag.

Dock var jag tvungen att sova med extra ylletröja och sockar men för min kamrat hjälpte inga förstärkningar överhuvudtaget.
 
Bra sovsäck

Tänk på att en för stor påse gör att du fryser! Lös luft (den mellan kroppen och påsen) cirkulerar lätt och byts ut mot kall luft medans den som är bunden i fyllningen ligger kvar, värms upp av kroppen och isolerar på så sätt. Ideelt ur isolations-synpunkt borde påsen sitta som en strumpa.
Tänk också på vad du har på dig när du sover! Ofta träffar jag på folk som fryser i tokvarma påsar problemet är då ofta att de har massor med kläder på sig vilket gör att de svettas och så blir de fuktiga vilket kyler, då de fryser tar de ännu mer kläder osv. Oftas provar jag att sova utan en massa kläder fast alltid med mössa! Är detta för kallt har jag underställ på. Detta är max! Liggunderlaget är ju också viktigt förstås.
Du har en fin sovsäck och till vår, sommar och höst borde den funka för var och en i Sverige. Verkar onödigt att byta!
Många andra bra tipps här men ME's påsar kan jag inte rekomendera! Har en själv sen några år men den tappade loften i dunet efter ca 6mån. Fast den var billigare en konkurrenterna......
 
Fast den känns ju lite för kort. Man ska väl ändå inte trycka mot med fötter/huvud?
Skippar nog Ajungilak. En Marmot Helium vore ju inte så dum, men riktigt så mkt pengar vill jag inte lägga ner, än :)
Nån som vet något om Fjällräven Silhuett M 15? Är det nåt att ha? Den verkar ju rätt lång dock...
Eller så nöjer jag mig med min katt, den är ju rätt trevlig iaf:) Får väl testa alla tips och se om jag fryser i år med och i så fall köpa en ny.
/MT
[Ändrat av M3tess 2003-05-21 kl 18:05]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nennaa Ajungilak Arrow Light Bo och sova 0
aquaklas Komfortzon för ajungilak? Bo och sova 5
DoktorGlas Ajungilak Alaska Twin Bo och sova 0
sla Frysa i en gammal ajungilak ultralight syntetsäck? Bo och sova 4
Patcash Ajungilak Kompakt Super Bo och sova 2
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
tant smurf Sovsäck; Altiude Summer(Ajungilak) Bo och sova 0
tant smurf Ajungilak Altitude summer Bo och sova 0
johanniska Ajungilak Tyin Bo och sova 9
bredviken Ajungilak Goose Bay GD Bo och sova 1
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
simon_h Fjällräven Mummie M15 vs Ajungilak Igloo Bo och sova 2
perwickström ME eller Ajungilak Bo och sova 0
fisherman Ajungilak D2 tält Bo och sova 0
rakel ME kontra Ajungilak kontra Haglöfs... Bo och sova 3
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
Gidenstam Ajungilak kompact Spring? Bo och sova 0
gost Sovsäckar, Ajungilak eller Haglöfs? Bo och sova 15
fisherman Ajungilak tält Bo och sova 0
CrossM Synpunkter på Ajungilak Kompakt 2000? 3Säsongs Bo och sova 0
Jock Scott ajungilak tyin komforttemp ?? Bo och sova 7
CrazyFin Helsport Jotunheimen och Masi eller Ajungilak Kompakt? Bo och sova 2
Sarekus Ajungilak Goose Bay Summer? Bo och sova 0
manke Ajungilak kompakt 2000? Bo och sova 1
Nemo Ajungilak Tyin Elite Bo och sova 0
landjon Haglöfs Ultrapro 25 eller Ajungilak Winter Bo och sova 3
Ajungilak Kompakt Summer? Bo och sova 2
Är Ajungilak Kompakt Winter bäst? Bo och sova 4
Ajungilak Tyin Winter Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.