ajungilak tyin komforttemp ??

jag tänker skaffa en bra 3-säsongs sovsäck och har fastnat för ajungilak tyin. nu har jag dock blivit osäker på vilken komforttemp denna säck verkligen klarar.

tillverkaren anger komforttemp på -12. nyligen var jag i en butik som hade märkt säcken med -8. de hävdade att detta var mer realistiskt.

nu har man ju fått lära sig att man skall ta tillverkarnas temperaturangivelser med en stor nypa salt så frågan är vad den egentligen klarar (+- 0 ??).

eftersom jag tänker använda säcken i syd och mellansverige från tidig vår till sen höst med stor risk för låga nattemperaturer vill jag verkligen kunna lita på att säckens komforttemp är -8 till -12. klarar tyin detta ?

är det med mina krav kanske bättre att gå upp ett snäpp och satsa på en tyin winter ? nackdelen är ju dock förutom ett högre pris och större plats i packningen att man kanske får värmeslag under sommaren.

svar från någon eller några med egna erfarenheter av tyin tages tacksamt emot.

anders

Hola

Har en wintersäck som även fungerar på sommaren... men det blir varmt!
KOmpletterar vintertid med innersäck... innersäcken använder jag sedan alléna på sommaren.

Skall du ha säcken på vintern föreslår jag att du går ned ett steg, dvs köper winter!

Köp på sportnet.se... de är billigast på Aljungilak!

MVH
Jmlove

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vad är komfort?

Som vanligt är det svårt att säga vad som är komfort för dig och vad som är det för tillverkaren men min uppfattning är att Ajungilak inte är helt ute och cyklar med sina angivelser. Om du känner dig osäker kanske Kompakt Winter +15 - -15/-20 vara ett alternativ.

Mitt i den sydsvenska sommaren skulle jag nog inte vilja sova i någon av dessa säckar. Själv har jag en Tyin Winter som jag använder höst/vinter/vår och en tunn dunsäck från Moutain Equipment när det börjar bli varmare.

Lycka till i ditt val
/H

Jag har en sådan säck och har lyckats att frysa lite grann vid uppskattningsvis 0-gradigt.
Men då ska man veta att jag är utomordentligt skicklig på att frysa när vilopulsen sätter in. Så har du samma fina egenskaper så skall du kanske gå upp en värmegrad.

Leif...

(tips om hur man lättast förbättrar/höjer temperaturen emottages gärna)

jag köpte till slut en ajungilak tyin komfort -12 enligt tillverkaren (-8 enligt butiken). vi får se vad den håller. eventuellt kan jag rapportera efter test.

anders

Jag anser också att Tyin Winter funkar året om. Den enda egentliga anledningen till att inte använda den på sommaren är att den är så skrymmande i ryggan.

/Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips