Aidklättring

Jag har funderat lite, inför nästa säsong vore det kanske skoj och prova på något nytt!? Att börja aidklättra vore ju riktigt roligt, men jag har ingen riktig koll på vilken utrustning jag behöver, (eller snarare hur mycket utrustning jag behöver). Då jag redan klättrat en hel del trad tänker jag i första hand på själva aidutrustningen. Om det är någon som känner till någon bra kurs i ämnet som är värd att gå skulle jag givetvis vara mycket tacksam för info.

Tack på förhand!!!
//"Boulder Kalle" (inte länge till!?)

Började clean aida förra vintern...

Hej!
Innan jag börjar min utläggning ska jag kanske klargöra att jag inte är kung på aiding. Började dock förra vintern och tycker mig ha kommit igång någorlunda vid det här laget. Har dock endast clean aidat (dvs spikar inte).

Det är alltid bra att gå en kurs, men om du har klättrat mycket på egna säkringar innan så går det att komma igång med aiding ändå. Jag snackade med personalen på Tierra-butiken (Sthlm) och de var mer än villiga att visa vad jag behövde och hur det skulle användas. Om du har ett bra rack med kilar och friends sedan förut så behöver du egentligen bara komplettera med två uppsättningar stegar och daisy chains, en fiffi-krok, samt en uppsättning microkilar. Mitt råd blir att inledningsvis skippa hooksen hur coola de än är, det gjorde inte jag... hatar dom fortfarande...

Om du bor i Stockholm och behöver en aid-replagskamrat så får du gärna höra av dig. Det är ont om aid-klättrare här... (073-6545200)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips