Även Optimus kommer med nytt kök i vår - Quasar

Ny eller gammal koppling?

Jag måste erkänna att jag är nyfiken på vad de får till. Sedan blir det intressant om Optimus byter snabbkopplingen eller inte, den har vad jag förstår krånglat för en del (på Nova) och jag har hört att ett byte har diskuterats tidigare.
På Bruntons bild sitter den gamla kopplingen medans på andra bilder sitter något nytt som jag inte vet vad det är, se t.ex. på http://www.hong.ee/optimus/quasar.htm .
Bilderna är väl annars ganska lika...
/Holst

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Köket verkar vara en NOVA-brännare i nytt paket som regleras från pumpen, hoppas att de har fått till regleringen på ett bra sätt...

Kan vara intressant eftersom det bör bli färre delar som kan haverera.

//J

Då verkar det som om regleringen behålls vid brännaren, och gärna för mig...
Jag hittar bara Optimus egna(?) PR-bilder så vad de har att säga behöver inte betyda något. Vi får väl snart se, ett par amerikanska butiker ser ut att ha kök på lager (Brunton) och så även någon tysk dito (Optimus).
/Holst

pgp789; sa:
joru; sa:
Köket verkar vara en NOVA-brännare i nytt paket som regleras från pumpen, hoppas att de har fått till regleringen på ett bra sätt...

Kan vara intressant eftersom det bör bli färre delar som kan haverera.

//J
Detta verkar vara reservdelar till detta kök!
http://www.campsaver.com/product.php?pid=300142&cid=301
Kan det ge någon ledtråd till om det är nykonstruktion?

Det där är spindel, rensnål och munstycken till ett explorer (hattbrännare) ;).

Jag vidhåller att regleringen sker vid pumpen, titta på bilderna av det nya köket i vindskyddet, det saknar reglerratt.

(edit)

http://www.brunton.com/magnify.php?...on.com/images/catalog/windscreen_in_use_L.jpg

//J
[Ändrat av joru 2005-04-05 kl 08:03]

Hmm, du har rätt med bilden (på vindskyddet), den har jag missat...
Jag hittade bara att nova och quasar verkar ha samma underhållskit och antog att en ny lösning av reglering kräver nytt kit men det kanske kommer.

/Holst

Nytt kök i vår, vår det var ju ett tag sen.

Är det någon som har sett till köket ute i handeln finns ju heller inte på optimus hemsida.

Daniel

Ingen Quasar...

Svar från Optimus:
"Produktionen av Quasar stoppades och den kommer inte komma ut på marknaden. Däremot har vi flera nya fina produkter som kommer att släppas i januari/februari 2006."

Jag frågade om det rörde sig om multifuel-kök och får detta svar:

"Ja, det är väldigt spännande. Blir lite olika kök, kan tyvärr inte avslöja allt för mycket nu. Men håll utkik, du kommer inte bli besviken!"

Spännande...

stratus; sa:
låter intressant!
Kanske blir några "extra tidiga" julklappar nästa år då :)

Jag som tänkte önska mig ett bensin kök i julklapp kommer tyvärr avvakta.

Det kommer tydligen ett nova plus med reglering vid bränsleflaskan. Effekten skall vara högre och stabilare(tyngre) stödben.
ht

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips