Äta upp sig innan vandring

Jag har tänkt på en grej. Efter att ha sett allt i överlevnadsväg (Survivorman etc) och testat på lite 'inte-äta-något-alls' överlevnad borde det teoretiskt funka att lägga på sig fett innan man sticker ut på en säg 4 dagar trip, sen under själv turen äta mycket litet.

Personligen vet jag att jag kan fungera på mycket lite mat, fram för allt om jag är ute själv. Då känns mat mer som ett onödigt ont.

Jag pratar inte om ren svält utan att dricka mycket vatten, äta fiber/vitaminer/omega3 piller enerybars osv. Så man får i sig en del men inte mycket.

Gör man såhär kan man spara enormt mycket vikt i matväg.
 
Fungerar säkert, men är knappast värst roligt. Och energistänger, geler och sportdricka smakar umpa redan efter en halv dag.
 
Om du är normalviktig så behöver du inte äta upp dig, det finns fett för flera veckor.
...om du också låter bli att sova så kan du skippa bivackutrustningen...

//J
 
Sen en tid sen har jag börjat med 24h fasta ett par gånger i veckan, och jag upplever faktiskt att jag fungerar mycket bättre i fastande tillstånd, jag blir klarare i huvudet, rappare i kroppen och har allmänt mer energi, sen sover jag otroligt mycket bättre på tom(mare) mage.

Sen behöver du inte äta upp dig enligt mig, såvida du inte är otroligt mager, så har kroppen att ta ifrån. En notis bara, alla dessa positiva effekter som jag har upplevt kom inte på första fastan, utan efter några gånger, då jag vant mig vid avsaknaden av mat på regelbunden basis.
 
Kroppens upptag är så pass begränsat per timme så det är inga problem att äta varannan dag eller så. Men då måste du ju kompensera de tagarna du äter för att inte gå ner i vikt. Periodisk fasta (IF) har varit populärt i styrkesportskretsar i flera år nu,
 
Vid aktivitet kan kroppen inte förbränna energi lika effektivt från fett- och muskelväven som från mat man äter. 4 dagars vandring utan mat borde ge en annan upplevelse ..
 
Alla mår inte bra av arbete och 4 dagars svält. Kontrollkamrat som äter normalt rekommenderas å det bestämdaste. Riktigt dumma beslut kan fattas.
Men utan ryggsäck, sovutrustning och mat blir det som rymms i fickorna bara enstaka kilon.
go tur (om det nu går)
 
För mig är det kul att försöka klara sig på så lite som möjligt.

Klara sig i skogen med kläderna på sig en kniv, tarp, tändstål, fiskespö och en vattenflaska vore ultimalt.
 
För mig är det kul att försöka klara sig på så lite som möjligt.

Klara sig i skogen med kläderna på sig en kniv, tarp, tändstål, fiskespö och en vattenflaska vore ultimalt.

Om du inte tänker äta så kan du skippa tändstålet och fiskespöet.

4 dagar utan mat funkar bra för mig. Har varit utan mat i drygt en veckas tid några gånger. Det är svårt att veta hur man reagerar utan att ha testat. Vissa personer klarar inte det medan andra klarar det bättre. Jag tycker andra dagen är värst men efter det så ställer kroppen in sig på ingen-mat-läget. Efter några dagar försvinner energin och man orkar inte lika mycket. Om du ska vandra under tiden så bör du räkna men en kortare sträcka än normalt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.