Äta upp sig innan vandring

2000 kcal

För mig är det kul att försöka klara sig på så lite som möjligt.

Klara sig i skogen med kläderna på sig en kniv, tarp, tändstål, fiskespö och en vattenflaska vore ultimalt.


Jag har med 500g mat per dygn, vilket ger mig ca 2100kcal...och under en vandring på 8-10 dagar så tappar jag ca 3kg! Ämnet har ju diskuterats här förut, desto mindre man bär på, desto mindre förbrukar man, desto mindre behöver man äta!

För mig känns det först efter 4-5 dagar, att man får dra åt bältet lite mera osv....
Skulle Aldrig gå omkring på fjället och svälta, det ska även vara en skön avkopplande upplevelse, enligt mig iaf :)!

//A
 
Jag har deltagit i en överlevnadsvecka utan mat i det militära, jag kan säga att det är inte enkelt att bära tung rygga långa sträckor och navigera med kolhyderatbrist i fjällen du blir helt enkelt tillfälligt dum i huvudet. Hungerkänslan går över efter 24h men du blir svag och sover dåligt, dessutom fryser man lätt och riskerar att gör riskfyllda och ogenomtänkta beslut, -4-5 kg på en redan deffad kropp trots att vi konstant försökte äta bär och svamp som fanns i naturen. Testa gärna men ta med överlevnadsmat och multivitaminer.
Instämmer med detta. Har även upplevt att balansen blivit markant sämre efter ett par tre dagar och kan bli mycket illamående och yr.

Tänk på att äta lättsmält mat när du väl slutar fasta...
 
Visst, man kan ju dra ner på maten till en viss gräns. Men kroppen kan hur som bara frisätta ca 70 kcal per kilo kroppsfett/dygn. Över det så kommer det börja ryka muskler i stor utsträckning, och det är ett säkert kort om man vill blir sliten.

Sen tror jag väl inte att 100g extra mat per dag ökar energiåtgången motsvarande energin i maten du bär. Låter orimligt.

Exempelvis om man tar med sig 100g olja per dag i 10 dagar. Då bär du ett snitt på 550g som då motsvarar 900kcal. Med den logiken så skulle en 11kg ryggsäck kräva 18000kcal extra per dag. Vilket naturligtvis inte är sant.
 
Det stämmer som du säger att kroppen inte behöver lika mycket mer energi som maten väger.

Jag ifrågasätter dock utalandet att kroppen endast använder 70 kcal/kg fett. Det låter väldigt lite. Då skulle ju de flesta överviktiga kunna fasta några dagar och enkelt bränna allt fett på kroppen. Hur hänger det ihop?

Sen tar det lång tid innan kroppen väljer att bryta ner muskelmassa. På samma sätt som det tar lång tid innan kroppen vill lägga på sig mer muskelmassa. Detta egtersom muskler är väldigt energikrävande. En energikrävande kropp är inte optimalt rent genetiskt (överlevnad).
 
Det stämmer som du säger att kroppen inte behöver lika mycket mer energi som maten väger.

Jag ifrågasätter dock utalandet att kroppen endast använder 70 kcal/kg fett. Det låter väldigt lite. Då skulle ju de flesta överviktiga kunna fasta några dagar och enkelt bränna allt fett på kroppen. Hur hänger det ihop?

Sen tar det lång tid innan kroppen väljer att bryta ner muskelmassa. På samma sätt som det tar lång tid innan kroppen vill lägga på sig mer muskelmassa. Detta egtersom muskler är väldigt energikrävande. En energikrävande kropp är inte optimalt rent genetiskt (överlevnad).

Nej inte använder utan frisätter från fettvävnaden så det kan användas till förbränning. Exempelvis om du väger 100kg och har 20% fett så kan du ligga på ett dagligt underskott på 1400kcal utan att muskelmassan måste påverkas i stor utsträckning. Men det är självklart fler faktorer som spelar in på huruvida muskelmassan påverkas. Så som stimulering av proteinsyntesen från styrketräning och snabbt protein. Sen är det även så att ju större övervikt du har så är det lättare att gå ner i ren fettvikt.

Och visst, överviktiga kan äta lite några dagar och rasa ganska fort, vilket sjukvården även rekommenderar för kraftigt överviktiga. I enlighet med principen att ju högre fettvikt destå mer fett kan frisättas. Men det tar ju fortfarande tid, ett kilo kroppsfett består ju av ca 70000 kcal. Men ju mindre energintag destå viktigare är det att det man äter är vettigt.

Och du har rätt i att kroppen strävar efter att bevara muskelmassa, men fortfarande inom gränserna för hur mycket fett som kan frisättas. Efter det kommer lbm att ryka. Och det är det som blir intressant i vandringskretsar. Hur mycket underskott kan jag ligga på utan att markant minska min muskelmassa?
 
Och visst, överviktiga kan äta lite några dagar och rasa ganska fort, vilket sjukvården även rekommenderar för kraftigt överviktiga. I enlighet med principen att ju högre fettvikt destå mer fett kan frisättas. Men det tar ju fortfarande tid, ett kilo kroppsfett består ju av ca 70000 kcal. Men ju mindre energintag destå viktigare är det att det man äter är vettigt.

En nolla för mycket där, tror jag.
 
För oss kontorsnissar är 2100 en helt ok dagsranson i skog och mark, jag tror de flesta människor endast mår bra av att tappa 3 kg på 1½ vecka lite då och då.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.