Äta upp sig innan vandring

För oss kontorsnissar är 2100 en helt ok dagsranson i skog och mark, jag tror de flesta människor endast mår bra av att tappa 3 kg på 1½ vecka lite då och då.

Kanske funkar för somliga men för mig hade det varit en plåga att gå så mycket på minus. Jag vill inte kompromissa med en såpass viktig sak som mat. Jag brukar ligga över 5000 kcal / dag när jag är ute men brukar ändå tappa något kg på 1-2 veckor.
 
Att tappa för mycket per dygn gör att många får olika problem, de flesta brukar klara av att förlora ca 1 kg i veckan utan prestationsnedsättningar av olika slag. Det är svårt att äta så mycket som behövs för att behålla kroppsvikten. Men planerar man längre turer lägg in vilo och återhämtningsdagar. Då brukar det gå bättre i längen.
 
Kanske funkar för somliga men för mig hade det varit en plåga att gå så mycket på minus. Jag vill inte kompromissa med en såpass viktig sak som mat. Jag brukar ligga över 5000 kcal / dag när jag är ute men brukar ändå tappa något kg på 1-2 veckor.

Ok, det motsvarar att äta 10 påsar frystorkat per dag så du tillhör nog en ganska ovanlig skara som går ned av den matmängden. Kollade på din bild och du ser inte ut att vara så kraftigt överviktig (men kanske är gammal bild). Hur många mil brukar du klämma per dag, 9-10?
 
Jag käkar runt 3000-4000 kcal om dagen till vardags. Skulle tappa orimligt mycket vikt på för kort tid. Dessutom bli fumlig och irriterad.
 
Ok, det motsvarar att äta 10 påsar frystorkat per dag så du tillhör nog en ganska ovanlig skara som går ned av den matmängden. Kollade på din bild och du ser inte ut att vara så kraftigt överviktig (men kanske är gammal bild). Hur många mil brukar du klämma per dag, 9-10?

Nja överviktig kan man nog inte kalla mig med 82 kg till 187...

Jag är troligtvis mer aktiv än normalen men några 9-10 mil ligger jag knappast på. Brukar dock avverka tämligen många höjdmeter och timmar i rörelse varje dag eftersom det är topparna som intresserar mig mest.

En standarddag för mig hemma äter jag mellan 4000 - 5000 kcal beroende på träningsmängd. De mest aktiva dagarna ligger jag på ett PAL en bit över 2, trots att jag är en kontorsråtta. Gillar att röra på mig helt enkelt...

Tillägg... Gillar mat också, bär gärna med mig lite extra för att försäkra mig om att jag har så det räcker. Att leva på snäva ransoner verkar ju som värsta självplågeriet, man är ju trots allt ute för att njuta!
 
Senast ändrad:
Jag vet inte hur mycket jag normalt äter. Jag har aldrig räknat (kilo)kalorier. Ibland går jag upp i vikt, ibland ned. Jag väger idag (vid snart 67 års ålder) ungefär lika mycket som när jag var 40 år yngre,
67-68 kg (jag är dock kortare, 174,5 cm mot tidigare 177, så det blir högre BMI!!)
Men jag har lagt om min diet en hel del p g a väl högt blodtryck och äter oftare och mer än tidigare,
alltid efter fysisk aktivitet, t ex.

På vandring är det en avvägning. Jag ska orka, jag ska inte bli seg eller hungrig, men det finns gränser för hur mycket jag har lust att bära. På fjällvandringar, som numera sällan blir mer än en vecka, räknar jag med 700 gram om dagen - jag har experimenterat med lite olika sammansättning - helst skull det vara mer fett och proteiner. Jag gissar att det blir 3000 kcal om dagen och att jag går ned 1, högst 2, kg. Svårt att veta, ty jag hinner äta upp mig på hemresan.

På kontinenten räknar jag med 800 gram plus att jag tar alla chanser som finns att bättra på kosten om jag passerar en stuga eller en by med matställen och affärer. Från 2003 försökte jag i flera år verkligen maximera användningen av tältet och då blev det problem. 2005 gick jag 31 dagar i Pyreneerna (utan vilodagar, vädret var vackert varje dag). Jag hade 18 fria övernattningar, varav 17 i tält, och tappade säkert 4-5 kilo, lite fler än lämpligt. 2007 gjorde jag två turer i Pyreneerna, 16 och 5 dagar. Av 20 (15+5) övernattningar var en enda under tak, sen var det två på camping och 17 fria. Det hände (på campingplatserna) att jag frossade i fet ost och liknande för att inte gå ned för mycket. Och 2009 satte jag ett annat rekord på en 11-dagarstur i Alperna, där samtliga 10 övernattningar var fria.
Tyvärr tror jag inte all förlorad vikt är fett.

Jag har lugnat mig och bestämt för mig att använda tältet bara så mycket att det underlättar. Försommarturena 2010 och 2011, båda mest i Schweiz, nöjde jag mig med 9 resp. 7 bivacknätter
plus några campingnätter och en (2010) som gäst på en fäbod, men med egen mathållning.

Sensommarturen 2010, 16 dagar, gick delvis genom Parc National de la Vanoise där fri bivack är förbjudet, och det blev sådär 7 bivack, 2 camping, 5 stugor och en natt på hotell. Det är den balans jag eftersträvar resten av mitt kontinentala vandrarliv, hälften eller så i tält. Man ska vara snäll mot sin kropp när man är så gammal som jag.
 
Ett underskott är ju ingen fara, men man gör klokast i att hålla det inom de teoretiska gränserna för hur mycket fett din kropp kan frisätta per dygn. Sen bör man sträva efter rätt höga proteinmängder för att skydda musklerna vid underskottet.

"It has been proposed that, once maintenance requirements are achieved, additional protein intake has no effect on 24-h whole-body protein balance, because the elevated peak during the day is balanced by a greater nadir in the evening. However, this proposed response is at odds with considerable experimental data indicating that, as protein intake increases, total amino acid retention increases, even when intake is above that required for amino acid balance.

Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant"

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S
 
Har man lite fett på kroppen är marginalerna inte så stora...

Nej precis. Och ju lägre % fett du har på kroppen destå svårare är det att viktförlusten är rent fett, för att inte säga omöjligt med de förutsättningarna man har under en vandring.

Men med inte för stort underskott, med mycket protein och gärna lite armhävningar eller annan styrketräning så behöver man inte noja i onödan
 
Om vi då skall bortse från de här i skaran som bär med sig 1,5 kilo mat per dag för att inte svälta och återgå till den ursprungliga frågan, hur lite mat behöver man egentligen ha med sig under en 4 dagars tripp?

Militär forskning som resulterat i instruktioner i reglementen angående förflyttning och aktivitet vid överlevnadslägen säger följande: Vid förflyttning på över 10 km per dag krävs cirka 500 kcal i kolhydrater för att fettförbränningen skall fungera på kroppen och man håller sig pigg och alert.

500 kcal motsvara alltså cirka 125 gram. En Berry Flapjack (Wholebake; 11 kr på Coop) innehåller 54 gram kolhydrater och ger totalt 434 kcal med protein och fett. Det funkar alltså med 3 av dessa för att utan problem hålla humöret uppe.

Dag 1: frukost hemma, 2 flapjacks - 200 gram
Dag 2: 3 flapjacks - 300 gram
Dag 3: 3 flapjacks - 300 gram
Dag 4: 2 flapjacks, kvällsmat hemma - 200 gram

Totalt blir detta 1 kilo och dessutom sparar man in vikten för kök och bränsle. Tar man med sig kniv och tändstål och dricker 2-3 koppar tallbarrsthé om dagen så klarar man sig på 2 flapjacks om dagen. Utöver detta rekommenderar jag reservbränsle i form av 46 gram (1 paket) dextrosol ifall det skulle strula till sig någonstans undervägen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.