Äta kiwi med skalet på?

Ända sedan jag började äta kiwi har jag antingen skalat dom med potatisskalaren eller delat kiwin i 2 halvor med en kniv och sedan ätit upp innehållet med hjälp av en liten sked.

Men med dessa metoder blir man rätt kladdig om händerna vilket inte är något problem när man är hemma och har rinnande vatten i kranen. Men nu börjar jag fundera på att stoppa ner kiwi i fikapackningen.

Men hur gör man för att minimera kladdet när man inte är hemma?

Jag har kommit på 2 sätt.
1 Äta kiwin med skal på precis som man gör med päron och äpplen.
2 skala kiwin potatisskalaren hemma och sedan lägga kiwin i någon vattentät liten ask.

Hur gör Ni när ni har med er kiwi ut i naturen?
Per
 
delad och sked

delas hemma och så med sked - har jag mer än en macka med mig har jag också sked med mig ut. Fast jag brukar oftast köra med äpple banan och så annanasskivor
 
Skalet är ju lite hårigt att äta som det är. Men det kanske går att skålla eller bärnna av håren som man gör med en gris?
 
Äter annat ute, t ex äpple/päron/persika mm behöver inte skalas, och skalfrukter av citrustyp har sin egen metod för skalning. Så varför inte välja en annan frukt?
 
Tycker inte hur man ska äta frukten är problemet, kiwi klyver jag och äter ur, utan att få något fräscht att hålla, och vara hållbart vid alla i och urpackningar i ryggan underr en vandring. Inte riktigt mogen passionsfrukt, dvs. slät, i en pappåse i en platpåse som får luftas ibland, håller länge, mognar och är en smakkick efter tiotalet dar ute. Om man nu har karaktär att vänta. Klyvs och äts, sugs, slurpas ur.

Raskesven
 
Skölj kiwin.

Torka och gnugga den mot kökshandduken så får du bort "håret".

Ät.

Så gör jag :)

Min pappa har problem med magen och läkaren hans påstod att kiwiskal innehöll bra med fibrer o.d.

PS.
Akta dig för "änd-pluttarna". De har en vass "pigg" som du inte vill bita in mellan tänderna och upp i tandköttet :)
 
Jag har nu hemma provätit några med skalet på.
Jag tvättade under rinnande kranvatten och torkade sedan av skalet. Bet sedan bort dom ändarna och spottade ut dom. Om inget speciellt händer med magen under natten så provar jag mer under morgondagens cykeltur.

Per
 
De flesta odlade frukter och speciellt banan, sprutas rikligt. Bananskal får inte läggas på komposter.
Ibland är det bra att veta vad man inte stoppar i munnen.
go tur
 
Jag brukar pressa kiwis i en citruspress. Det blir som mos och är jättegott i smoothies med citron och annat. Skalet går ju sönder, men blir inte så kladdig ändå.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...