Äta kiwi med skalet på?

jag brukar vanligtvis äta kiwi med skal (prec så som med äpple), den stora knoppen i änden lämnar jag, den mindre brukar jag käka upp. Är jag hemma skrubbar jag först ytan med disksvamp under vatten, äter jag ute så äter jag frukten otvättat (samma som med äpplen osv). Tycker inte det håriga skalet känns speciellt märkligt att käka, det känns ju knappt.
 
Ute i naturen ska man äta naturligt!

Jag brukar äta det med skalet på, mycket smidigare och dessutom kalas för magen att arbeta på ;)
 
Wow! vad många machopöjkar som hänger på utsidan. Jag ser verkligen upp till er som klarar av att äta kiwi med skal på ^^...själv är man bara en vanlig människa så jag avlägsnar det som inte är gott eftersom jag klarar av att göra det.;).... andra saker jag skalar är tex. äpple, banan, räka, citrus, melon, potatis och ägg.
 
Lite OT

är att många svenskar med björkpollenallergi får en kiwiallergi på köpet. Rätt obehagligt när rösten försvinner och det snörper åt i svalget.

Har detta själv så jag avstår kiwi sedan >20 år tillbaka.

Är man rädd för bekämpningsmedel kan man välja ekologiska kiwifrukter.

Antioxidanter lär det finnas i skalet http://dinvikt.biz/investera-i-din-halsa-at-skal/

Naturskyddsföreningen rekommenderar europeiskt odlade kiwifrukter men i och med att exporten från NZ av från början omogna kiwifruter sker med kylbåtar är det långt ifrån säkert att transporterna till Sverige ger mer klimatpåverkan än motsvarande lastbilstransporter från odlingar i sydeuropa.

Thure
 
Resultatet

Det blev kiwi skalad med potatisskalaren och skivad (hemma) och packad i en förhoppningsvis tät ask från Clas Ohlson. Skeden är en Sea to summit men den verkar inte går att uppbringa i Sverige längre.

Per
 

Bilagor

  • Kiwi IMG_0800.jpg
    Kiwi IMG_0800.jpg
    57.3 KB · Visningar: 497
Det blev kiwi skalad med potatisskalaren och skivad (hemma) och packad i en förhoppningsvis tät ask från Clas Ohlson. Skeden är en Sea to summit men den verkar inte går att uppbringa i Sverige längre.

Per
Helt rätt!

Kiwis gör sig bäst skalad med potatisskalare eller pressad i citruspress.

Har aldrig sett tjusningen med att äta med sked ur två halvor :(
 
VA!?... vilka mjukisar!

Äta Kiwi med skalet på?

Ät hela paketet så får man fibrer, slipper skita jämt å ständigt och inget att kasta.
Det väger förresten för mycket...
Snorta pulversoppa, kottar, frodiga tuvor fuktiga av morgondagg och lerigt vatten är mer matigt. Daggmaskar och lämmelkadaver är också ett ypperligt kosttillskott.

Varför skall man ha det skönt, gott och mysig när man är ute - näe, 3 milamarscher i lajt-nätdojjor, frityrolja och bo i en grop... det är grejjor det!

Jag tänker ALDRIG mer ta med mig rödvin och proscutto upp på fjället... jag lovar!

:eek:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.