Är Telia ett krav på Kungsleden?

Hallon funkade bra för mig i Lappland, nu var jag inte ute på Kungsleden, men väl vid Kebnekajse. Och jag hade täcknig uppe på toppen, detta överraskade mig.

Ja. Hallon (Tre) har uppenbarligen byggt ut vilket förvånade mig också. Faktiskt har de, om man ska tro deras egna täckningskartor, typ överlägsen bastäckning jmf med Telia/Telenor i centrala/östra Keb-fjällen.

De erbjuder till och med spots av bastäckning några hundra meter från Unna Räitastugan i övre delen av dalen - intressant att höra om någon faktiskt fått iväg SMS eller korta snabbmeddelanden därifrån. Alltid varit en stendöd, isolerad dal telefonmässigt så länge jag minns.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bara en print screen av täckningskartan för 3 idag. Den talar för sig själv.

Bilagor

• Täckningskarta 3 18 aug 2025.png
    Täckningskarta 3 18 aug 2025.png
    507.1 KB · Visningar: 49
Bara en print screen av täckningskartan för 3 idag. Den talar för sig själv.

Jo, ingen har påstått att Tres täckning i allmänhet skulle vara bra i Norrland - den är generellt sett usel.
Dock undantag i vissa områden officiellt som östra Keb-området där de verkar vara överlägsna numera.

Tips: Den som annars är i allmänhet nöjd med sitt avtal hos en Tre-baserad operatör, och kanske bara tillfälligtvis uppehåller sig i Norrland - skaffa ett kontantkort - e-SIM eller sekundärt plast-sim beroende på vad som passar, de erbjuder båda, hos halebop. Kostar en femtiolapp om året att hålla igång med saldopåfyllningar.

Jo, ingen har påstått att Tres täckning i allmänhet skulle vara bra i Norrland - den är generellt sett usel.
Dock undantag i vissa områden officiellt som östra Keb-området där de verkar vara överlägsna numera.

Tips: Den som annars är i allmänhet nöjd med sitt avtal hos en Tre-baserad operatör, och kanske bara tillfälligtvis uppehåller sig i Norrland - skaffa ett kontantkort - e-SIM eller sekundärt plast-sim beroende på vad som passar, de erbjuder båda, hos halebop. Kostar en femtiolapp om året att hålla igång med saldopåfyllningar.
Mnear du att halebop har kontaktkort som räcker med 50kr/år?
Jag trodde jag hade billigaste i min kajaknödmobil som är telenor för 200kr påfyllning/år.

Halbop skriver så här (Sic!) i sin prislista (min understrykning)
"Giltighetstid: Ingen giltighetstid för saldot. Vi informerar dig via sms när dinladdning är slut med erbjudande om att göra en ny laddning ellerköpa till mer surf."

Menar de obegränsad giltighetsid för saldot?

/Patrik

Ja, sannolikt "obegränsad" som jag tolkar dig.
Saldot "går inte ut", men dock måste du göra en påfyllning med minsta beloppet minst 1 gång/år, vilket är 50, eventuellt 100 kronor numera.
Och eventuellt är det inte ens ett krav på det, när jag hade Halebop tyckte jag att giltighetstiden ökade till samma datum nästa år varje gång jag ringde ett samtal eller skickade ett SMS.

Jag var aldrig direkt missnöjd med dem men bytte till Telenor kontant då jag nästan bara använder data. De har ett datapaket för 725 kronor - 250 gigabyte EU-data som är aktivt i två år! Drygt 10 gigabyte data i månaden för ca 30 kronor i månaden alltså. Väldigt svårslaget.

Ja, sannolikt "obegränsad" som jag tolkar dig.
Saldot "går inte ut", men dock måste du göra en påfyllning med minsta beloppet minst 1 gång/år, vilket är 50, eventuellt 100 kronor numera.
Och eventuellt är det inte ens ett krav på det, när jag hade Halebop tyckte jag att giltighetstiden ökade till samma datum nästa år varje gång jag ringde ett samtal eller skickade ett SMS.

Jag var aldrig direkt missnöjd med dem men bytte till Telenor kontant då jag nästan bara använder data. De har ett datapaket för 725 kronor - 250 gigabyte EU-data som är aktivt i två år! Drygt 10 gigabyte data i månaden för ca 30 kronor i månaden alltså. Väldigt svårslaget.

OK, aktivitet krävs årligen av halebop men inte nödvändigvis en påfyllning årligen. Det var genröst jämfört med Telenor som kräver en påfyllning per år.

Tackar för tipset!

/Patrik,

OT: Märks det att jag jobbar med betalningar i mobilnät? :cool:

Runt Alesjaure och Tjäkta kan man om man har simkort med operatör i telianät få reläkontakt via Sitemax 5G-relästation. Då denna drivs av solceller med batteri så kan den laddas ur vid många dagar med mulet väder eller efter tungt användning.

Kan ibland kräva att man sätter av/på flygplansläge och godkänner internationell roaming.

Runt Alesjaure och Tjäkta kan man om man har simkort med operatör i telianät få reläkontakt via Sitemax 5G-relästation. Då denna drivs av solceller med batteri så kan den laddas ur vid många dagar med mulet väder eller efter tungt användning.

Kan ibland kräva att man sätter av/på flygplansläge och godkänner internationell roaming.

Intressant att den typen av lokala relästationer börjat sättas upp och att det är full 5G och kräver ganska mycket ström.
Jag tänkte mig något mera "snålt" för nödkommunikation i fjällvärlden - typ microbasstationer som bara är påslagna ett par minuter kring varje halvtimme, har både solceller + liten duct-kapslad vindsnurra samt främst är avsedda att hantera SMS.

Intressant att den typen av lokala relästationer börjat sättas upp och att det är full 5G och kräver ganska mycket ström.
Jag tänkte mig något mera "snålt" för nödkommunikation i fjällvärlden - typ microbasstationer som bara är påslagna ett par minuter kring varje halvtimme, har både solceller + liten duct-kapslad vindsnurra samt främst är avsedda att hantera SMS.
Det var båtföraren i Alesjaure som berättade för mig. Han nämnde även att tidigare under sommaren (tror det var vid renmärkning eller kalvmärkning -- har glömt vilken) när många unga var i samevistet så gick nätet väldigt trögt pga tung användning då.

https://sitemax.org/sveriges-hogsta-mobilnat-2/ kan man se vad jag tror är en bild på stationen.

Klickade vidare på deras sajt och tyckte även detta var intressant: https://sitemax.org/sitemax-har-erhallit-egna-kommersiella-frekvenstillstand/ -- 900 MHz torde möjliggöra långräckviddig täckning men med lägre bandbredd.

De verkar vara på gång att bygga fler liknande stationer i fjällen enligt https://sitemax.org/sitemax-utvidgar-sverige-forsta-off-grid-fjallnat-med-ytterligare-radiositer/ -- men stött på patrull enligt https://www.sverigesradio.se/artikel/nej-till-forstarkt-mobiltackning-i-fjallen

Vill även tips om att använda Fello-abonnemang för tillgång till Telias nät. Jag hoppade på ett abonnemang förra sommaren som jag använde ca 2 månader under sommaren och sen kunde jag kostnadslöst pausa det genom att logga in på deras hemsida och sedan aktivera denna sommaren igen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips