Är Sarek ett machoområde?

Vad får det för negativa konsekvenser om Sarek skulle ses som macho?

En machostämpel på en aktivitet tenderar att verka avskräckande på många, varmed aktiviteten riskerar att få färre utövare. Detta är negativt om man tvärtom strävar efter fler utövare...

Om man alltså vill ha fjällen för sig själv vore ju en machostämpel däremot positivt ;)
 
....mobiltelefoner ringa, och höra folk prata högt i telefon när man vill känna friden och tystnaden i naturen. Jag satt uppe på Skierfe i mitten på augusti och njöt i fulla drag av det jag upplevde där utan mobilrigningar och surfande på nätet. Det var ju det jag ville slippa!
Jag känner till att man från vissa toppar kan få kontakt med mobiltelenätet även i Sarek. Detta faktum bidrar dock inte till att höja naturupplevelsen för mig personligen.

Det verkar nog så att vi får vänja oss vid att den yngre generationen inte kan gå utanför dörren utan att inte ha mobilen med sig! Även detta blir ett behov för de som lever med att hela tiden vara uppkopplad. Som jag ser det, verkar det som det finns en tröst att Sarek till viss del är fredad från mobiltäckning.

Jag har hört att i USA är det status att inte vara uppkopplad. Sant eller falsk, det vet jag inte - men personligen sätter jag enbart på mobilen då jag måste ringa, eller väntar mig ett mycket viktigt samtal. Håller som sagt med Bulingen!

Jag trivs bäst i naturen med tystnadens ljud!
Inge
 
Mobiltelefoner och mobilt internet är toppen. Jag kan sköta min beredskapstjänstgöring från skogen! (Skulle kunna i alla fall, har bara provat från stugan.)


Jag skulle vilja ställa ett frågor till de som ständigt beklagar sig:

Hur ofta blir ni egentligen störda av andras samtal ute i naturen?
Stryker ni ofta runt knutarna på Kebnekaise fjällstation bara för att få förfasa er lite?
 
Har också svårt att se vad det negativa skulle vara med att kalla Sarek för macho. Misstänker lite dolda genusagendor här där ordet macho direkt associerar till manlig våldtäkt eller liknande galna associationer som gärna feminister gör.

En mer litterär tolkning som jag tror är vanligare i friluftsammanhang där macho närmast ger associationer till rambo-liknande figurer som går ensam genom djungeln långt bort från civilisationen ger en tolkning där Sarek mycket väl kan anses macho.
 
Oftast brukar ju "macho-män" just sakna de flesta klassiska manliga attributen? Dvs. de är oftast mammas-gossar med för mycket flott i håret. Om man kallar ett område "macho" vad är det då? Har svårt att se kopplingen till Sarek...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Hur är brosjöns vindskydd i Vinterskogens naturreservat? Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
wirolainen Var är denna plats? Vandringsleder 5
Tobias.H Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta Vandringsleder 9
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
JohnnyAces Är det Nån här inne som öht har gått utvandrarleden Vandringsleder 2
TROY GARNER Vart är denna bild tagen? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Kristina&Neo Östgötaledens karta är felaktig! Vandringsleder 3
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
liquidmonkey bergslagleden på vintern är INTE LÄTT!! Vandringsleder 4
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
bullen_freden_hotmail.com Är det någon som vet..? Vandringsleder 2
malundin Hur är läget efter Gudrun i Norra Kvill? Vandringsleder 1
IsDa Tips på vandringsleder som är löpvänliga! Vandringsleder 0
Sportbil Vad är en kall-källa? Vandringsleder 5
Avslmedl Tycker att utsidans medlemmar är snåla Vandringsleder 12
slagnäs varför är det ingen is till punchen Vandringsleder 0
zzeezz Stockholmare!!! Var är ni ??? Vandringsleder 3
pjurka Jag är här Vandringsleder 4
janis.garisons Frågor Sarek: Kvikkjokk-Njoatsos-Pårek-Kvikk Vandringsleder 2
cnoevil Enklare fjällvandring för handikappad kring Abisko? Sarek? Åre? Vandringsleder 6
omni96 Ticks in Sarek Vandringsleder 10
KaptenKeps Frågor Sarek Vandringsleder 7
omni96 Suorva into Sarek Vandringsleder 5
omni96 Gas flaskor för Sarek Vandringsleder 11
omni96 Sarek, buses summer 2018 Vandringsleder 9
suvirb Any hiking trip to Sarek v30-v31 Vandringsleder 2
kodo Sarek 2012 - möjliga rutter m.m. Vandringsleder 9
daniel80 Sarek, någon som tidigare gjort denna tur? Vandringsleder 11
Jazzy Ett tokigt projekt eller inte. Vandringsleder 62
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Newlin Någon som har ett krypin i Hudiksvall???? Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.