Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är Regnpocho att rekommendera?
- Trådstartare Vildkatt
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Vill du mötas av stundom svårt avundsjuka blickar i trafiken, skaffa en bra poncho. Jag använder Fjällrävens på vägarna; rent av viss mysfaktor att cykla med den i störtregn. Rullande välventilerat tält.
Luftmotstånd
Jag cyklade sommaren 1980 från Kapellskär till Oslo. Det regnade ca halva vägen. Hade en sån där poncho som höll mig rätt så torr. Så länge det regnade hade jag kraftig motvind och ponchon fungerade nästan som ett segel, fast snarare tvärtom. I soliga Norge åkte ponchon i närmaste papperskorg. Sen dess har det variit regnkläder eller blöt cyklist.
Jag cyklade sommaren 1980 från Kapellskär till Oslo. Det regnade ca halva vägen. Hade en sån där poncho som höll mig rätt så torr. Så länge det regnade hade jag kraftig motvind och ponchon fungerade nästan som ett segel, fast snarare tvärtom. I soliga Norge åkte ponchon i närmaste papperskorg. Sen dess har det variit regnkläder eller blöt cyklist.
Kattunger
Noe av det viktigste jeg har i min oppakning er regnponchoen fra Vaude. Noen ganger regner det sinte kattunger, og da er den uunnværlig.
Covero Poncho (http://www.vaude.de/hps/client/vaude/public/hxfront/index.hbs)
Noe av det viktigste jeg har i min oppakning er regnponchoen fra Vaude. Noen ganger regner det sinte kattunger, og da er den uunnværlig.
Covero Poncho (http://www.vaude.de/hps/client/vaude/public/hxfront/index.hbs)
Det gäller ju att välja rutten med hänsyn till rådande vindar så att ponchon kan nyttjas som segel...
Men den har för och nackdelar i just den ordningen. Friluftsvaror i Malmö har cykelponcho som Zeke efterlyste.
//J
Men den har för och nackdelar i just den ordningen. Friluftsvaror i Malmö har cykelponcho som Zeke efterlyste.
//J
poncho bra i stan
Jag har en poncho och den är jättebra på kortare turer i stan t ex. Finns i sportaffärer. Man får snabbt på och av den efter behov. Den kan rullas in i sin kapuschong och tar liten plats.
För längre turer har jag en jacka och rainlegs. www.rainlegs.se Regnar det väldigt mycket kan man ta riktiga regnbyxor eller damasker som komplement till rainlegsen.
Det är inte så bra med bomull under regnkläderna, eftersom bomull absorberar svett. Syntet och ull är bättre, särskilt närmast kroppen.
Jag har en poncho och den är jättebra på kortare turer i stan t ex. Finns i sportaffärer. Man får snabbt på och av den efter behov. Den kan rullas in i sin kapuschong och tar liten plats.
För längre turer har jag en jacka och rainlegs. www.rainlegs.se Regnar det väldigt mycket kan man ta riktiga regnbyxor eller damasker som komplement till rainlegsen.
Det är inte så bra med bomull under regnkläderna, eftersom bomull absorberar svett. Syntet och ull är bättre, särskilt närmast kroppen.
Hej!
Funderar på om en poncho är ett bra alternativ till regnställ när man cyklar?
Någon som har erfarenheter?
/Jojje
Har testat men är negativ, ponchon fladdrade okontrollerat i vinden och jag blev ändå blöt ifrån knän och neråt............
Bor du eller vistas där det regnar bör du skaffa dig regnplagg....Inget ensamt regnplagg löser hela uppgiften, som vanligt bland utrustning kompletterar delarna varandra... Poncho är bra när man cyklar, kompletterat med chaps och sydväst. Regnar det ofta horisontellt, som här i Skåne, är regnhandskar och skoöverdrag/stövlar nödvändigt.
Att såga en komponent för att man inte förstå sig på att använda den rätt tyder enbart på kort tänkande...sic!
Poncho är mindre väl fungerande på cykelturer där motvind är förhärskande, själv har jag behövt gå vid storm och motvind, då är heltäckande regnplagg en gåva....
//J
Att såga en komponent för att man inte förstå sig på att använda den rätt tyder enbart på kort tänkande...sic!
Poncho är mindre väl fungerande på cykelturer där motvind är förhärskande, själv har jag behövt gå vid storm och motvind, då är heltäckande regnplagg en gåva....
//J
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg