Är OpencycleMap användbart för långcykling?

Är det någon som har använt opencyclemap för att printa ut när ni cyklat längre resor? Känner mig inte sugen på att köpa kartor över hela Tyskland och så då Jag cyklar Stockholm-Italien. Har kartor över sverige danmark men inte efter det.

Tänkte att jag hade kunnat titta på Opencyclemap.org, om det inte går att printa därifrån kopiera rutten och köra därefter, men frågorna angår väl om det generellt är bra och om rutterna som visas på sidan är bra? jag hade väl själv tänkt ta Rostock ned till Venedig, genom Österrike. Någon som testat något liknande med kartanvändning eller har ni löst det på annat sätt?

Att köpa kartor på till exempel kartbutiken i stockholm är på tok för dyrt, så tänkte försöka fixa det så billigt som möjligt..

Risken med openstreetmap som opencyclemap är en del av är ju att den kan vara väldigt dålig på vissa ställen eftersom det är användarna själva som ritar kartan.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Risken med openstreetmap som opencyclemap är en del av är ju att den kan vara väldigt dålig på vissa ställen eftersom det är användarna själva som ritar kartan.

om man skulle använda opencyclemap för att hitta en bra väg, och sen typ google maps för att printa? Eller blir det struligt också? Är "cykelvägarna" som är markerade på sidan bra i överlag?

Om det är markerat som cykelväg eller -led på kartan kan du nog vara hyfsat säker på att det finns någon form av skyltad eller markerad cykelväg eller -led där i verkligheten också (undantagen är väl om verkligheten ändrats men ingen hunnit uppdatera kartan). Exakt hur bra de är beror nog mer på vad den lokala vägadministrationen anser ska skyltas.

Jag har inga erfarenheter av OSM-användning i det område du tänker bege dig till, men speciellt tyskarna verkar väldigt "på" när det gäller att underhålla kartan, så jag skulle gissa på att datat håller bra kvalitet där.

I Sverige är kartan rätt dålig, åtminstone om du vill cykla på lite mindre vägar.

Finns

ju många varianter för dig. Har du GPS som kan ta kartor?

Med smartphone finns många tillämpningar.

Garmins CityNavigator har inte cykelvägar specifierade men du kan välja ruttalternativet cykel och får då vettiga sträckningar på mindre vägar.

Ruttalternativ cykel finns också på viamichelin.com men bara för snuttar 200 km i taget.

Cykelleder att följa finns en hel del du kan också ta del av rutter andra valt tidigare sök på www.

Lycka till

Thure

ju många varianter för dig. Har du GPS som kan ta kartor?

Med smartphone finns många tillämpningar.

Garmins CityNavigator har inte cykelvägar specifierade men du kan välja ruttalternativet cykel och får då vettiga sträckningar på mindre vägar.

Ruttalternativ cykel finns också på viamichelin.com men bara för snuttar 200 km i taget.

Cykelleder att följa finns en hel del du kan också ta del av rutter andra valt tidigare sök på www.

Lycka till

Thure

har väl inget "fancy", så kan inte ta något digitalt, har väl funderat på att ta en iphone med mig men tänker att det potentiellt är onödigt om jag inte använder den (extra sak som kan bli stulen).
dock om det finns mycket man skulle kunna plocka att ha på mobilen utan att använda internet så vore väl det en möjlighet.
Ska kanske titta mer på viamichellin.

Om det är markerat som cykelväg eller -led på kartan kan du nog vara hyfsat säker på att det finns någon form av skyltad eller markerad cykelväg eller -led där i verkligheten också (undantagen är väl om verkligheten ändrats men ingen hunnit uppdatera kartan). Exakt hur bra de är beror nog mer på vad den lokala vägadministrationen anser ska skyltas.

Jag har inga erfarenheter av OSM-användning i det område du tänker bege dig till, men speciellt tyskarna verkar väldigt "på" när det gäller att underhålla kartan, så jag skulle gissa på att datat håller bra kvalitet där.

ok, tack. har du någon erfarenhet av att skriva ut? går det? eller är det en idiotiskt naiv idé av mig? Försöker bara få det så billigt som möjligt och även om man ofta klarar sig bra utan, så är det trist om man saknar det när man som mest behöver.

HasseQ

Temp. avstängd
Har själv använt Openstreetmap och är mkt nöjd !! Ladda ner Andriod-appar OsmAnd, eller ev MapDroyd i din Andriod-telefon --- Sen kan man ladda ned gratis kartor från hela europa i sin Smartphone... Nästa steg är att Google-söka på GPS-spår för cykel-leder i Europa, och ladda ner och visa.... Allt är gratis !!! Enda problemet är batteri-tid....

Har själv använt Openstreetmap och är mkt nöjd !! Ladda ner Andriod-appar OsmAnd, eller ev MapDroyd i din Andriod-telefon --- Sen kan man ladda ned gratis kartor från hela europa i sin Smartphone... Nästa steg är att Google-söka på GPS-spår för cykel-leder i Europa, och ladda ner och visa.... Allt är gratis !!! Enda problemet är batteri-tid....

får se om det finns liknande för iphone, men det kräver inte internet eller så? men då vet jag att jag kan använda openstreetmap lyckat i alla fall.

HasseQ

Temp. avstängd
Poängen är att dessa Android kartor kan laddas ned hemma via WIFI, kostar ingenting och kan sparas i telefonen... Det funkar ju inte om man måste ladda ner via phone-internet när man är utomlands, blir för dyrt, vet inte hur Aj-fån funkar... !!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips