Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Me too! Trajan och det andra motordrivna jag har hör regelmässigt hemma på/i andra fora,
här är det kök (ev. tält och ryggsäckar m.m.) som jag och andra diskuterar.
/Odd

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vad skulle problemet med det vara?

Gasbehållaren är trycksatt & dimensionerad för en högsta temperatur av 50 grader Celsius, kokande vatten håller 100 C vid havsnivå.

Teoretiskt skulle då det varma vattnet kunna värma upp gasbehållaren till en temperatur >50 grader varpå gaskartuschen kan explodera i en eldboll gissar jag, huruvida det flyger metallsplitter dessutom låter jag vara osagt.

Något som vet vilken temp tuben tål full d.v.s. innan Ka-Boom?!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Nästa gas-fråga!

Har ni märkt någon som helst skillnad på de vanliga fabrikaten (3-säsongsgas, typ Primus Power Gas), oavsett ifall det står just Primus, MSR, Biltema, Axley, Campingaz, Optimus, Soto m.fl.

Såvitt jag kan förstå använder alla en 3-partsmix av Butan/Isobutan/Propan, men är fördelningen dem sinsemellan konstant?

Jag har en kartusch Butan/Propan, men det hör nog till ovanligheterna. Den ger iaf gula lågor använd ihop med förångningsrör, men blå lågor i en vanlig toppmonterad utan loop,

Kan någon förklara varför?!
16a0bf6144213616a5dc950055a11cab.jpg

Tack för tipset! 7/16-gänga?
Har inget Bauhaus i byn dock. Finns det på XXL kanske?
Oj, har ni problem att hitta 100 grams behållare??? Jag har bara stegat in i närmsta sportaffär (och i Mellaneuropa rentav matvaruhus) och inte enst tänkt på att det kunde vara ett problem?
Googlesökning på "gas100 g" spottar direkt ut både Addnature och Jula på förstasidan...

Jag har använt både Primus, Otimus, MSR och diverse annat som jag glömt namnet på, utan att märka någon skillnad (görs antagligen i samma fabrik i Kina allihop).

Nästa gas-fråga!

Har ni märkt någon som helst skillnad på de vanliga fabrikaten (3-säsongsgas, typ Primus Power Gas), oavsett ifall det står just Primus, MSR, Biltema, Axley, Campingaz, Optimus, Soto m.fl.

Såvitt jag kan förstå använder alla en 3-partsmix av Butan/Isobutan/Propan, men är fördelningen dem sinsemellan konstant?

Jag har en kartusch Butan/Propan, men det hör nog till ovanligheterna. Den ger iaf gula lågor använd ihop med förångningsrör, men blå lågor i en vanlig toppmonterad utan loop,

Kan någon förklara varför?!
16a0bf6144213616a5dc950055a11cab.jpg

Min halvkvalificerade gissning är att gul låga = ofullständig förbränning och blå låga ger mer fullständig förbränning.
Din ena brännare får inte tillräckligt med syre men varför det är så kan jag inte gissa. Matar den ut mer gas än vad munstycket förmår förbränna fullständigt även om det är gott om syre i omgivande luft?

Xxargs/Torbjörn brukar kunna ge utförliga svar på detaljerade kemifrågor här - hoppas han återkommer i tråden och kommenterar på detta även om han redan försökt svara tidigare.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips