Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.
- Trådstartare Nordiska Motorcyklister
- Start datum
@tango
@Polar300
Tack för upplysningen, my bad, inget illa ment!
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
@Polar300
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
@tango
@Polar300
Halaj!
Det bryts mot den där regeln lite här och där. Hela trådar har startats. Du var ju bara lite OT i din egen tråd. En snabb sökning på valpen ger:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47365&highlight=valpen
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40486&highlight=valpen
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73113&highlight=valpen
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53140&highlight=valpen
//T
Jag har faktisk börjat använda en låg bred kaffepanna med mina toppmonterade och en liten mattermos. Idén är att vid eventuellt överkok skall vattnet slungas ut via pipen och inte träffa gaspatronen.
Vad skulle problemet med det vara?
Finns 85gr behållare från Rothenberger på Bauhaus.
Tack för tipset! 7/16-gänga?
Har inget Bauhaus i byn dock. Finns det på XXL kanske?
Gasbehållaren är trycksatt & dimensionerad för en högsta temperatur av 50 grader Celsius, kokande vatten håller 100 C vid havsnivå.
Teoretiskt skulle då det varma vattnet kunna värma upp gasbehållaren till en temperatur >50 grader varpå gaskartuschen kan explodera i en eldboll gissar jag, huruvida det flyger metallsplitter dessutom låter jag vara osagt.
Något som vet vilken temp tuben tål full d.v.s. innan Ka-Boom?!
Nästa gas-fråga!
Har ni märkt någon som helst skillnad på de vanliga fabrikaten (3-säsongsgas, typ Primus Power Gas), oavsett ifall det står just Primus, MSR, Biltema, Axley, Campingaz, Optimus, Soto m.fl.
Såvitt jag kan förstå använder alla en 3-partsmix av Butan/Isobutan/Propan, men är fördelningen dem sinsemellan konstant?
Jag har en kartusch Butan/Propan, men det hör nog till ovanligheterna. Den ger iaf gula lågor använd ihop med förångningsrör, men blå lågor i en vanlig toppmonterad utan loop,
Kan någon förklara varför?!
Har ni märkt någon som helst skillnad på de vanliga fabrikaten (3-säsongsgas, typ Primus Power Gas), oavsett ifall det står just Primus, MSR, Biltema, Axley, Campingaz, Optimus, Soto m.fl.
Såvitt jag kan förstå använder alla en 3-partsmix av Butan/Isobutan/Propan, men är fördelningen dem sinsemellan konstant?
Jag har en kartusch Butan/Propan, men det hör nog till ovanligheterna. Den ger iaf gula lågor använd ihop med förångningsrör, men blå lågor i en vanlig toppmonterad utan loop,
Kan någon förklara varför?!

Oj, har ni problem att hitta 100 grams behållare??? Jag har bara stegat in i närmsta sportaffär (och i Mellaneuropa rentav matvaruhus) och inte enst tänkt på att det kunde vara ett problem?Tack för tipset! 7/16-gänga?
Har inget Bauhaus i byn dock. Finns det på XXL kanske?
Googlesökning på "gas100 g" spottar direkt ut både Addnature och Jula på förstasidan...
Jag har använt både Primus, Otimus, MSR och diverse annat som jag glömt namnet på, utan att märka någon skillnad (görs antagligen i samma fabrik i Kina allihop).
Konsekvenser
Om kokande vatten sköljer gaspatronen exploderar denna.
Huruvida detta är ett problem för dig vet jag inte, men det skulle förstöra min middag.
/John
Huruvida detta är ett problem för dig vet jag inte, men det skulle förstöra min middag.
/John
Nästa gas-fråga!
Kan någon förklara varför?!![]()
Min halvkvalificerade gissning är att gul låga = ofullständig förbränning och blå låga ger mer fullständig förbränning.
Din ena brännare får inte tillräckligt med syre men varför det är så kan jag inte gissa. Matar den ut mer gas än vad munstycket förmår förbränna fullständigt även om det är gott om syre i omgivande luft?
Xxargs/Torbjörn brukar kunna ge utförliga svar på detaljerade kemifrågor här - hoppas han återkommer i tråden och kommenterar på detta även om han redan försökt svara tidigare.
/Patrik
/John
Tvivlar jag starkt på! Möjligen om du sänker ner den i kokande vatten... .
Försiktighetsprincipen
/John
Det är möjligt att du har rätt, men vill du sitta bredvid köket i ett fullskaleexperiment?Tvivlar jag starkt på! Möjligen om du sänker ner den i kokande vatten... .
/John
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg