Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Kråkeld

Jag använde Biltemas Spisbränsle, som är gulish i färgen. Kan det vara detta faktum? Peter hade hittat en transparent version, men den har jag aldrig sett. Nästan så jag måste köpa en ny Trangiabrännare...

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Jag tror att ditt sotningsproblem kan ha att göra med att du får för stor låga.
Prova med bara trangiabrännaren, utan tillsatskapsylen. Den är mer av en turbo att använda då spriten inte riktigt vill brinna.
Om köket skall gå bränsleeffektivt skall lågan hålla sig under pannan/grytan.
/John

Det är ju väldigt märkligt om det där spisbränslet i sig sotar. Det vore ju inte kul om man använde det för dess egentliga syfte. Hur ser brännarna i de där skorstenslösa spisarna ut?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tror att ditt sotningsproblem kan ha att göra med att du får för stor låga.

Om köket skall gå bränsleeffektivt skall lågan hålla sig under pannan/grytan.

/John

Tack för omtanken! Dock, så fort jag ser/hör minsta tendens till övereffektuttag så lyfter jag bort brännaren ifrån det brinnande locket, för annars går all bränsleekonomi åt fanders, så nej, den gick inte över kapacitet i många sekunder. Om inte annat kan du se det på att brännaren förbrukade 26 gr för att koka en liter ca 4 gr vatten till stora bubblor. Du kan med T-röd spara ca 2 gr utan min 2-stegsbränning, men då tar det ca 5 min längre tid, det är det inte värt för mig.

Det finns bara en väg till sanningen; vem kan snarast köpa en ny brännare?!
@Peter77
På vilken kedja köpte du det ofärgade spisbränslet?!

Jem & Fix, tidigare cheapy!
Där hette det bara bioetanol och inte spisbränsle. Men jag gick in och frågade efter spisbränsle, varpå han tänkte ett tag och visade mig sedan dit.

Mvh

Det är ju väldigt märkligt om det där spisbränslet i sig sotar. Det vore ju inte kul om man använde det för dess egentliga syfte. Hur ser brännarna i de där skorstenslösa spisarna ut?
Så gula äckliga lågor som alla de där bilderna visar skulle jag ALDRIG använda till att elda under någon kastrull med
- bränslet är uppenbarligen avsett att ge "vackra" lågor, som ger myspys vid fredagsmyset i hyreslägenhetens vardagsrum... Hu... Glöm den där vätskan, den är inte avsedd för kokkärlsvärmning - den är avsedd för att tittas på!

Gul låga är oförbrända / dåligt förbrända kolrester - vilket avsätter sig som "sot" under kärl och på andra ytor som flammorna kommer i beröring med. Vad ni söker efter är ett bränsle som enbart ger blå och osynliga lågor - då blir det inget sot eftersom förbränningen varit fullständig redan innan avgaserna når kärlets kontaktyta.

Det marknadsförs ju också som sot - och luktfritt. Det finns väl ytor som kan sotas ner i de där spisarna också. Sotet kan ju inte försvinna bara för att det är längre till en yta. Och jag har sett ljuslyktor som är öppna uppåt avsedda för samma bränsle.

Erfarenhet

Så gula äckliga lågor som alla de där bilderna visar skulle jag ALDRIG använda till att elda under någon kastrull med
- bränslet är uppenbarligen avsett att ge "vackra" lågor, som ger myspys vid fredagsmyset i hyreslägenhetens vardagsrum... Hu... Glöm den där vätskan, den är inte avsedd för kokkärlsvärmning - den är avsedd för att tittas på!

Gul låga är oförbrända / dåligt förbrända kolrester - vilket avsätter sig som "sot" under kärl och på andra ytor som flammorna kommer i beröring med. Vad ni söker efter är ett bränsle som enbart ger blå och osynliga lågor - då blir det inget sot eftersom förbränningen varit fullständig redan innan avgaserna når kärlets kontaktyta.
Har du provat eller spekulerar du bara?
/John

Om någon vill ha tag i ren metanol har jag hittat det hos Sunoco Racefuels i Malmö. 2 problem:
1/ Säljs minimum i 25L förpackning (men efter lite lirkande så kunde han nog dunka över i en femliters).
2/ Dyrt att sända (går som farligt gods), för egen del får det bli upphämtning isf.
Någon som vet vart det säljs i enliters?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips