5000 gram - och ren propan.Polar300: Ser bra ut. Hur många gr i flaskan, 15 000? ;-)
God för säkert -30 grader C, med tanke på hur lite en Crux drar
i förhållande till det normala köket och värmepannan i Polaren...
5000 gram - och ren propan.Polar300: Ser bra ut. Hur många gr i flaskan, 15 000? ;-)
Jag har det faktiskt inte heller, däremot vad jag förstår flera andra av Utsidans medlemmar, så jag tyckte det var meningsfullt att länka ändå. Någon som känner sig träffad och vill sammanfatta?(...) har du lust att delge resultaten i stora drag från BPL då jag inte ges tillträde? (...)
OK, nu har jag eldat. Döm om min förvåning när jag vände på kastrullen och den var alldeles svart.
Då är det alltså inte färgen som sotar ivf. Vad fasiken är det då? Det där spisbränslet sotar ju inte?
Vet inte om det syns, men den där blomman i mitten är är ett område där metallen har blivit liksom lackerad. Utanför den är löst sot. Det lösa sotet gick otroligt lätt att få bort, det föll av som damm och kastrullen är fin under. Men det beror nog på att det var en alldels ny rostfri kastrull, blankpolerad.
Är du en av de lyckliga ägarna till Polars 300-vagn?! Grattis, en sådan har jag velat ha i 20 år snart [emoji106]5000 gram - och ren propan.
God för säkert -30 grader C, med tanke på hur lite en Crux drar
i förhållande till det normala köket och värmepannan i Polaren...
Vafan??
Det där blanka (om det är det du menar) skulle kunna vara någon tjärbildning? Jag får nåt svart blankt undertill där flamman varit som mest koncentrerad, eller fick, eftersom det är slut med T rödseldning för min del nu.
Även om jag tyckte det var onödigt meck med ditt filtrerande - när sotfria alternativ ändå är så billiga - hade jag ändå förväntat mig att du inte skulle få nåt sot den här gången. Lär ju vara nån av de andra alkoholblandningarna i mixen som sotar då. Du använde ny eller väl rengjord (med sprit noga ursköljd) brännare? Testade du en gång eller flera?
Kommer du köra vidare på T spriten nudå eller du testar andra alternativ? Vore ju skoj om du kom över en flaska av den där Frosty spisbränsle som jag la in bild på för nån sida sen. Det ultimata vore ju nåt som inte heller gav den där lite gula beläggningen i botten. Fast den kan jag leva med, skönt att slippa det svarta sotet som smetar av överallt. Spenderar fan längre tid att ta bort sot än vad man lagar mat på dem känns det som. Så det är ju ett stort steg i rätt riktning.
Aja, trist att det blev sådär, när du gjorde sånt besvär för att få ett annat resultat. Jag var helt säker på att det skulle va sotfritt och att det var det röda färgämnet som stod för det mesta av sotet.
Mvh
Grejen med T-sprit är ju att det är så lätt att få tag i. Det där spisbränslet finns säkert i min stad, men jag har aldrig sett det. T-sprit kan man ju köpa på vilken mack som helst i vilken håla som helst. Och hade reningen funkat så skulle man ju t.o.m. ha kunnat göra det i "fält". Ett par dl kol väger ingenting och det enda man behöver för övrigt är en petflaska att göra en tratt av och ett melittafilter eller liknande.
Jag köpte ju en gasbrännare, så jag får väl se vad jag tycker om den när jag provat.
Nåja, jag har ivf en halv dunk sprit som inte luktar så jag mår illa. Har väldigt svårt för lukten - och smaken, brrr. Brurkar ha T-sprit till att rengöra cykeln och andra grejer också och då får man ju på händerna och sen kanske ett finger hamnar i munnen, Så jag får glädje av det ändå, även om jag blev både besviken och förvånad.
En sak jag tänkte på var om brännaren kan ha varit behandlad på nåt sätt, någon slags rostskydd och det var det som sotade. Det var alltså den helt nya brännaren jag använde. Men det varken syntes eller kändes i så fall.
@qy
Tiden är för min del oväsentlig. Intressant tänk med snittvikt/dag. Glömde skriva att uppkoket avsåg 0,5L. Tänker jag fel nu? Antar man är ute 14 dagar, 3 kok/dag.
Med HE: 252 gr
Utan HE: 336 gr
Om jag resolut använder 100 gr kartuscher måste jag bära 3 st á 205 gr d.v.s. 615 gr gas med HE, men utan HE måste jag även bära en 4:e kartusch d.v.s. 820 gr. HE-köket var 99 gr tyngre, men jag fick bära 205 gr extra gas, så utan HE blev faktiskt 106 gr tyngre.
Fast nu har vi ju hyfsade data, som dessutom bara blir bättre desto kallare vi jobbar d.v.s. jag behöver 3 kok/dag, jag ska vara ute i 12 dagar d.v.s. jag förbränner 24 resp. 18 gr/dag.Det blir ju så ibland i och med att man inte kan ta en halv behållare (halvtom men inte halv). Men det fungerar ju dåligt för jämförelse, om man inte gör exakt lika långa turer varje gång är det svårt att välja kök utifrån det. Det blir lite för komplicerat tycker jag.
Den norska CO-artikeln har fått ta data från backpackinglightsidan om CO och sammafattar bpl-sidan bra.