Är fotogen tystare än bensin i multikök?

Har ett Primus Himalaya Multifuel samt ett Varifuel inköpta ca 98-99. Dom användes som enda kök i 10-11 år och fungerade perfekt tyckte jag, körde alltid med bensin då.
Slutade använda dom pga den sinnessjukt höga ljudnivå dom genererade! Nu plockade jag fram dom igen för att göra iordning dom och använda. Till att börja med hade primus slutat sälja o-ringar och släng, det löste sig lätt genom ett besök hos gashandlaren i stan. Hem och fyllde med fotogen istället och till min förvåning tycker jag ljudnivån var helt acceptabel nu?! Beror det på bränslet eller har min hörsel blivit sämre:)

Nästa fråga, kanske mer riktad till er som använt dessa kök, har det hänt nått särskilt på marknaden som gör att jag vinner på att byta upp mig till ett modernare? På primus sida verkar ju brännarna på omnifuel och årets multifuel vara typ samma som mitt 20år gamla.....
 
Hörseln blor ju sämre med åren.
Jag hör definitivt sämre nu vid 40 än för 20 år sen.
Men sen är väl köksljud ett sånt där som man upplever väldigt subjektivt beroende på omgivningens ljudläge. En vindstilla kväll i skogen låter ju även spritbrännaren en del.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jo jag är ju 40 nu i år också och köpte ju köket vid 20 årsåldern typ men att det ska vara sådan skillnad kan/vill jag inte tro...
 
Normalt så är det ingen större skillnad på ljudtrycket endast avhängigt av om bränslet är bensin, fotogen eller diesel i en koppbrännare. De kallas inte för brusbrännare utan orsak...

[Men om du gör jämförelsen mellan en Primus brusbrännare med, respektive utan, en tystbrännarhatt - ja då har du verkligen en påtaglig skillnad. Uppåt 10 dB skillnad blir det. Också då utan någon direkt påverkan från valet av bränsle... Till din Himalaya är det en benlös Minicap som gäller. Här har du en video med den kombinationen.]
 
Ont krut förgås inte lätt

Har ett Primus Himalaya Multifuel samt ett Varifuel inköpta ca 98-99. Dom användes som enda kök i 10-11 år och fungerade perfekt tyckte jag, körde alltid med bensin då.
Slutade använda dom pga den sinnessjukt höga ljudnivå dom genererade! Nu plockade jag fram dom igen för att göra iordning dom och använda. Till att börja med hade primus slutat sälja o-ringar och släng, det löste sig lätt genom ett besök hos gashandlaren i stan. Hem och fyllde med fotogen istället och till min förvåning tycker jag ljudnivån var helt acceptabel nu?! Beror det på bränslet eller har min hörsel blivit sämre:)

Nästa fråga, kanske mer riktad till er som använt dessa kök, har det hänt nått särskilt på marknaden som gör att jag vinner på att byta upp mig till ett modernare? På primus sida verkar ju brännarna på omnifuel och årets multifuel vara typ samma som mitt 20år gamla.....

Jag har själv inte märkt någon ljudskillnad mellan olika bränslen i samma brännare. Möjligen att fotogen låter mer, men det ger då också mer effekt. Däremot upplever jag köket som betydligt tystare om jag har kaffepausen nära en livlig fors. :)

Produktutvecklingen på köken går närmast bakåt. Plast ersätter metall, livslängden på köken blir lidande.
Var glad åt ditt Himalaya/Varifuel och försök använda dom så mycket du kan. Det är först när det blir svårt/omöjligt att hitta reservdelar som det är värt att uppgradera.
Jag skall kanske inte ge råd i denna fråga eftersom jag reflexmässigt köper ett par ex av varje nytt kök som kommer ut på marknaden. :)
Det som hänt de senaste årtiondena är att många multifuel nu även klarar gas. Otimus Nova o Polaris klarar alla bränslen på samma munstycke, Polaris även gas.
Integrerade kök ( gaskök som är ihopbyggda med kastrull, tex jetboil) har mognat och finns från flera tillverkare. Jetboiil Joule kör vätskematat direkt från gaspatronen.
UL köken (ultralight) har fått tillökning närmast på gasolsidan.
Men de är ju i en annan kategori än dina kök.
Sammanfattningsvis, Ett kök som var bra för 30, 40 eller 50 år sedan, är fortfarande bra, om man kan hitta reservdelar och bränsle.
En del bra kök har hamnat på hyllan tex för att den gaspatron de var byggda för har försvunnit från marknaden.

/John
 
... En del bra kök har hamnat på hyllan tex för att den gas-
patron de var byggda för har försvunnit från marknaden.
Det om något är väl om något ett tungt argument för att hålla sig till slangmatade
gaskök (om det nu är campinggasol man vill köra) med en Lindalgängad anslutning.
Det lär dröja ett tag innan det gränssnittet försvinner... Men trenden med lättare och
vekare, för att inte säga sämre, material i köken lär vi få leva med (lida av?) länge än.
/Odd
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nötning och ålder

Det om något är väl om något ett tungt argument för att hålla sig till slangmatade
gaskök (om det nu är campinggasol man vill köra) med en Lindalgängad anslutning.
Det lär dröja ett tag innan det gränssnittet försvinner... Men trenden med lättare och
vekare, för att inte säga sämre, material i köken lär vi få leva med (lida av?) länge än.
/Odd

Ja, det är ett argument. Men det är tyvärr så att slangen i sig försämras över åren och till slut ger upp. Då är det bra om samma slang finns att få tag i som nytillverkad reservdel..
Gängor skall vara i stål eller mässing för att ha en chans att bli långlivade.
Helst ett stål som är hårdare än Lindalgängan på gaspatronen när det gäller gaskök.

/John
 
Jag har alltid tyckt att det låter lite olika när jag kör mina flerbränslekök på bensin respektive fotogen. Kanske inte så underligt eftersom förbränningen rimligtvis påverkas när man byter till ett bränsle med lite annorlunda egenskaper.

Om det är ett högre ljud i dB vet jag inte, men det låter annorlunda i alla fall :).

//J
 
Många kök körs med olika munstycke vid olika bränsle, det kan nog påverka ljudet. Fotogen med det minsta munstycket får då den högsta hastigheten på gasen genom munstycket. Det skall ju passera ungeffär lika många gram / tidsenhet för att få samma effekt som med andra bränslen
Det tror jag är den viktigaste orsaken till ljudskillnaden.

/John
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.