Är detta ett äldre bensinkök?

Hittade detta kök av märket Optimus International på loppis. 200 kändes lite dyrt så köpte ej men blev nyfiken på vad det är för nåt, är det för bensin eller fotogen? Bifogar bild på brännaren

Och här kommer filen, glömde att utsidan inte klarar heic-format...

Bilagor

• 20230126_145243.jpg
    20230126_145243.jpg
    806.3 KB · Visningar: 199

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nej det är ett gammalt alkoholkök. Det innehåller mineralull som suger upp alkoholen. Den röda plastdetaljen är ett lock/en cylinder som man tar bort inan man tänder uppe i rörspetsen. Kastrullen står en bit upp. På bilden saknas den del av köket som har vindskydd kring brännaren och dessutom innehåller kastrullstödet.

Liknande alkoholkök har används en del i båtar. Ett fabrikat är/var Origo.

Värmen kan regleras genom en ventil som släpper in olika mycket luft underifrån igenom "skorstenen" under lågan.

Thure

Senast ändrad:
Har ett sådant som inte höll länge innan det började läcka. Sedan smälte en del av påfyllningstratten. Jag byggde då om det till en vanlig Trangiabrännare. Mitt kök kan ha varit en tidig variant utan ventil.
Jag upplevde det som en dålig konstruktion men med en vanlig spritbrännare blev det använt en del.

Det är en ganska omtyckt modell bland entusiaster, men kanske lite väl svåranvänt för vissa, vilket jag förstår.
Jag har haft både med och utan det lilla översvämningsskyddet i form av ventil på sidan. Läckigt blir det om man fyller för mycket, men annars rätt trevligt tycker jag. Minus för att det inte likt ett vanligt kök går att packa småprylar inuti köket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips