Är detta en brant promenad eller klättring?

Repbroms och prusikbackup är vanligast för firning.

Jag gillar också microsender bättre än traxion. Evetuellt kan en kombinera de båda för backup. Microsender löper bättre än minitraxion då jag jämfört. Har använt den då jag repsolat flerreplängdersturer med silent partner, då behövs en repklämma som löper så bra som möjligt eftersom en inte kan lämna nån knut eller vikt i repet då replängden topprepas/klättras andra gången. Tog därför en dag och jämförde en rad olika repklämmor för topprep innan jag bestämde mig för microsender.
 
Repbroms och prusikbackup är vanligast för firning.

Jag gillar också microsender bättre än traxion. Evetuellt kan en kombinera de båda för backup. Microsender löper bättre än minitraxion då jag jämfört. Har använt den då jag repsolat flerreplängdersturer med silent partner, då behövs en repklämma som löper så bra som möjligt eftersom en inte kan lämna nån knut eller vikt i repet då replängden topprepas/klättras andra gången. Tog därför en dag och jämförde en rad olika repklämmor för topprep innan jag bestämde mig för microsender.

Med en microcender fäst i centralöglan, men hållen i brösthöjd av en bröstslele och en traxion som backup längre ner så borde det funka bra. Har läst att det är viktigt att ha avstånd mellan dessa mackapärer så att de inte stör varandra. Microsendern är viktig att ha backup till, om jag läst rätt så är den inte helt fungerande om man skulle falla med huvudet före, medan både ropeman och traxion fungerar oberoende av fallriktning.

Jag måste nog testa prusik och repbroms nu, det är ju dunderväder här i Dalarna så jag åker nog ut nu efter lunch och testar :)
 
Med en microcender fäst i centralöglan, men hållen i brösthöjd av en bröstslele och en traxion som backup längre ner så borde det funka bra. Har läst att det är viktigt att ha avstånd mellan dessa mackapärer så att de inte stör varandra. Microsendern är viktig att ha backup till, om jag läst rätt så är den inte helt fungerande om man skulle falla med huvudet före, medan både ropeman och traxion fungerar oberoende av fallriktning.

Jag måste nog testa prusik och repbroms nu, det är ju dunderväder här i Dalarna så jag åker nog ut nu efter lunch och testar :)

Precis så rekommenderar ju Petzl att man ska rigga grejorna och jag har tyckt att det funkat bra när jag testat. En vanlig repbroms/hink/ATC och en prussik i benslingan är väl nästan standard och av klätterförbundet rekommenderad teknik om jag inte missminner mig. Ett tips är att testa nya spännande lösningar och prylar hemma i trappen eller liknande. Konsekvenserna vid ev fel blir inte lika allvarliga som om man är högt ute ensam långt bort i skogen. Lilla frun här hemma brukar iofs kunna muttra lite när leksakerna åker fram men det är ändå att föredra. 😄
 
Blev inget test idag, det kom folk emellan... Men givetvis testar jag först, har redan avpassat längden på prussiken, jag vill inte att den åken in i bromsen t.ex. Men det verkar ju låsa fantastiskt bra ändå. Får hoppas på vettigt väder på tisdag och tidigt avslut på jobbet! =)
 
Nog tycker jag det låter som att du har lite koll på saker och ting så det lär gå bra. Viktigast av allt när man är ute solo tycker jag är att man har en bra förståelse för hur saker och ting fungerar och är väldigt ödmjuk.
 
Instämmer med ovanstående. Du behöver nog inte gå en kurs. Att ha med nån annan nån gång, som bara kolla att du inte gör nåt litet dumt fel vid riggningen som du upprepar varje gång, kan ju förstås vara bra.

Annars kan man nog läsa sig till det mesta. Som redan framkommit så är det bättre att fira av med en enklare repbroms och med prussiksnöre. Det ger god säkerhet, är bekvämt, och ger inte så mycket utrymme för att göra handhavande fel vid pysslet med utmatning genom Ropeman eller liknande.

Om du ändå använder skruvkarbiner i ankaret tycker jag att det är bättre att du använder en dubbelåttaknop. Pålstek är inte fel, men den går att vränga. I och med att du gör extraknut på den så undviker du dock troligen den risken redan idag.

Om vi bortser från att du helt glömmer nån vital del i riggandet när du börjar fira, så misstänker jag att lösa block är största risken för dig. Svårt att eliiminera den risken, men hjälm är ju åtminstone ett steg i rätt riktning . Var också noga med att inte repet ska hamna över skarpa kanter. Rep är tåliga, men är det "fel vass kant" så går repet av snabbare än man tror.
Eftersom du är ensam, vilket är en slags risk i sig, tycker jag att du alltid ska ha mobiltelefon på dig. Om den sen är ljudlös eller avslagen, må vara hänt, men det är en god idé att du kan kalla på hjälp om du blir hängande eller fastnar. Då ska inte mobilen vara i ryggsäcken ovanför eller nedanför klippan - utan i din ficka!
 
En kompis filmade när vi vandrade dyrehaugsryggen för några år sen. Kan va lite inspirerande för fjäll kanske. Har scramblinggrad 1-2 i föraren.

https://vimeo.com/28373360

Jag har gått den turen flera gånger i olika väder. Och vid bra väder träffat på flera norska barn. Lite inspirerande tycker jag, i sverige har jag aldrig träffat på barn, eller knappt nån alls på liknande turer.
 
Ett annat exempel är väl Östra leden till Kebnekaise sydtopp. Eller alltså en liten del av den leden.
Har dock bara trafikerat den i vinterväglag och då klippte jag snällt in mig i via-ferrata-vajern eftersom det både var is och snö bitvis.
 
Har kollat igenom detta med topprepskurser som alla föreslår, men det handlar ju uteslutande om ren klättring, typ inomhus på vägg eller liknande. Jag hade hellre haft en kurs i ankare, knopar och vettig utrustning.

QUOTE]

En nybörjarkurs ute täcker in det du behöver veta och lite till
 
Ja, ödmjuk inför bergen, något annat kan man inte vara, ett misstag blir liksom inte förhandligsbart. Men jag ska kolla lite till på dubbelåttaknopen, men lite osäker på vilken du menar...
Detta bör vara en dubbelåtta
http://www.animatedknots.com/fig8lo...ge=LogoGrog.jpg&Website=www.animatedknots.com
Och då för att fästa repet i karbinen som jag i sin tur fäster i mitt ankare.

Detta med knuta knopar och välja den som är bäst är kanske en av de delar man kan hoppas på finns med i en klätterkurs.

Telefonen är ALLTID med, ligger i en bröstficka på jackan med dragkedja, den ska gå att nå under de vidrigaste förhållandena. Men gissar att om jag sitter så illa till att bröstkorgen är blockerad, ja då lär inte någon räddning vara aktuell heller.

Håller helt med om att lösa block och ja, till och med stenar kan vara största faran. Särskilt när jag är på nya ställen där jag inte gått tidigare, eller så här års efter vintern, det händer en hel del med berget då. Därför går jag alltid först nedför branten och kollar på vad som finns och hur löst det är. Jag tror ju inte man överlever en enkilos sten som faller ett tiotal meter även om man har hjälm, så jag är ganska petig med att stenarna inte är lösa eller ligger så att de kan börja röra på sig. Men vet att man måste lägga lite tid på att kolla med, stod på en stadig klump i somrast som kändes stadig, rörde sig inte över huvud taget, när jag klev av rasade den direkt ner för branten. en knapp meter på längden och en halv på bredden, så den vägde nog några hundra kilo. Efter det så vet jag att det inte räcker att stampa och känna på stenar. Det kan krävas lite mer...

Ja, kjpil det ser ju onekligen rätt fränt ut. Det blir liksom ordentliga höjder och det kittlar rätt skönt i magen sånt där. Får försöka övertyga frun om att en bergssemester är grejen... blir nog svårt att få min röst hörd där bara... pool och färgade drinkar står högst på hennes lista =)
 
Som andra redan skrivit är en "topprepskurs" knappast vad du behöver. Det du gör är ju både "enklare" (rent klättertekniskt) och väldigt mycket mer avancerat än en topprepssituation.

Däremot skadar det ju aldrig att få ta del av mer erfarna klättrares erfarenheter. Du verkar ha rätt inställning och kunna applicera generella tips på din egen aktivitet.
Någon föreslog att du ska bjuda med någon erfaren klättrare ur bekantskapskretsen på dina äventyr. Det är inte dumt alls, men det förutsätter två saker: Dels att den personen verkligen har riktig erfarenhet från "oortodox" klättring. (Du vill ha en alpinist eller "gräsklättrare", inte en aldrig så skicklig sportklättrare) Dels att ni två har en sån relation att hen verkligen säger till om det är något.

Men förkasta inte kurser helt och hållet. Grundkursen i klippklättring är betydligt bredare än "bara" topprep. Många moment handlar mer generellt om hur man beter sig i brant terräng och de flesta instruktörer anpassar gärna innehållet efter deltagarna i möjligaste mån.
Dessutom kan du ju faktiskt kontakta en auktoriserad instruktör och fråga om de kan hålla en anpassad "kurs" för dig. Det kanske kostar en slant men inga astronomiska summor.
 
Förläng atcen med en kort slinga. Dels får du den i en bättre position samt att risken minskas att prusiken åker in i bromsen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Visenten Är vägen till Haegefjell öppen ännu? Klättring allmänt 21
Klippsmurfen Motivation är underskattat Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Mezzner Vad är det mest udda ni mellansäkrat med? Klättring allmänt 19
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Mike C Hur länge är det ljust dynget runt i Loften? Klättring allmänt 9
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
Mattias_L88 Prylar från Simond. Är det något att ha? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
johnliungman Är chockbelastning en myt? Klättring allmänt 55
zardoz Vad är klättring för dig? Klättring allmänt 14
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
Visenten Är Korpberget i skick? Klättring allmänt 10
embl Är det någon som använder häxor? Klättring allmänt 15
fleetech Någon som är sugen på Kamraträddningskurs? Klättring allmänt 0
magwo Fallfaktor, hur mycket är dåligt? Klättring allmänt 5
johnliungman Hur bra är tricams? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Rabadab Någon som är i El Chorro närmaste veckorna? Klättring allmänt 0
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
JonasPon John Bachar är död Klättring allmänt 0
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
per162 Är det torrt på Grönbrinksberget? Klättring allmänt 5
Rimfrost_i_skägget Är en leds grad anpassad efter säkringsätt? Klättring allmänt 22
FR123 Är det någon som är lika blåst som jag?... Klättring allmänt 34
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
nicemd Stockholmsföraren är här! Klättring allmänt 4
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
PeterWelzien Vad är "leapfrogging" och fasta rep? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur mycket är klättrat på Kaisepakte? Klättring allmänt 6
Virrhönan Franska rep är billigast...? Klättring allmänt 4
Fool Hur noga är ni? Klättring allmänt 6
Neiru Nån som är i El Chorro nu??? Klättring allmänt 0
motumba Hur är det i Krabi så här års? Klättring allmänt 3
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
frisbee En av de riktigt stora är borta. Klättring allmänt 0
najp Är mitt rep för gammalt ?? Klättring allmänt 19
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.