Är det OK att sova i naturreservat som man inte får tälta i?

Efter en diskussion vid frukostbordet googlade jag lite och hittade denna tråden.

Diskussionen handlade om hurvida det är skillnad på att tälta på marken eller på taket på bilen i form av taktält i naturreservat där de på parkeringar står "tältning förbjuden förutom på angivna platser" och dyl.

Vad tycker ni om detta är de ok att ställa bilen på en vägs ände i ett naturreservat och sova i eller på bilen?
 
Nja

Troligtvis har bestämmelsen inte tillkommit för att hindra folk från att sova utan för att hindra folk att slita på naturen i samband med övernattning.

Slitaget består ju inte endast av ett tält (eller hängmatta) som står på marken utan det innebär också att man lagar och äter mat, gör en del av sina behov, går omkring relativt mycket på en begränsad yta och - kanske värst- till och med tappar och/eller "glömmer" litet av sina sopor. Den typen av slitage uppstår även om man sover i bilen. Dessutom kanske man stör en del av djurlivet om man vistas på samma plats en längre tid. Så meningen är nog att man skall ut från parken nattetid.

Däremot tror jag att det är ett överdrivet sätt att skydda naturen på. Möjligen kan det behövas i områden som har mycket högt besökstryck.

Jag gissar att i dom områden som skyddas på detta sätt så får man inte heller parkera på natten.
 
Men när Lst gör naturskyddsområde av privata plantat med övernattningsförbud, hindras t om ägarnas vistelse på egen mark. Likheten med USSR är slående.
 
Vet inte hur domstolarna skulle tolka, men jag skulle välja att bli bokstavstroende och anse att ett tält är just ett tält. Och jag tycker att en ev förbudsskylt inte ska kunna gå att misstolka. Varför skriva tältning om man menar camping generellt tex? Rätt dumt skrivet isf.
 
Ett förbud ska, när det gäller frågan om någon ska drabbas av straff eller andra efterräkningar för att ha överträtt detsamma, tolkas efter ordalydelsen och snävt, detta enligt den sk legalitetsprincipen. En annan fråga är hur man som ansvarskännande friluftsmänniska ska förhålla sig och svaret på den kan vara att man väljer att tolka förbudet extensivt och utifrån vad man antar vara det intresse eller värde förbudet är avsett att skydda. Det kan, alltså, vara skillnad på vad man kan komma undan med och vad man kan leva med.
 
Jag skrev för nåt år sen till länsstyrelsen och frågade om just detta. Har fortfarande inte fått svar.

Tycker denna bestämmelse är luddig, på samma sätt som eldningsförbud vid torka (fast där har vissa instanser bättrat sig nu äntligen). Varför ska det vara så svårt för myndigheter att uttrycka exakt vad som gäller?

Betyder förbud att tälta förbud att övernatta, varför skriver man då inte det istället? Gör det inte det borde ett tillägg finnas som klargör att det t.ex.är OK att sova under bar himmel på liggunderlag, eventuellt på viss typ av mark.
 
Efter en diskussion vid frukostbordet googlade jag lite och hittade denna tråden.

Diskussionen handlade om hurvida det är skillnad på att tälta på marken eller på taket på bilen i form av taktält i naturreservat där de på parkeringar står "tältning förbjuden förutom på angivna platser" och dyl.

Vad tycker ni om detta är de ok att ställa bilen på en vägs ände i ett naturreservat och sova i eller på bilen?

I de reservat jag känner till får man bara parkera på särskilt iordningställda och markerade platser (i dessa exempel ligger parkeringsplatserna i reservatets periferi). Detta torde begränsa möjligheterna till lägergemyt.


Vidare vet jag inte ett enda reservat med tältföbud där det inte också råder förbud mot husbil eller husvagn (eller liknande). Detta torde också utesluta lösningar av det föreslagna slaget.
 
Men vad är meningen? Vitsen med tältning trodde jag var 1) avskildhet 2) kontakt med naturen. Hur mycket av detta upplever man på en parkeringsplats?
 
Men vad är meningen? Vitsen med tältning trodde jag var 1) avskildhet 2) kontakt med naturen. Hur mycket av detta upplever man på en parkeringsplats?
Vitsen med tältning kan ju lika gärna vara att bo nära något, i brist på annat boende. Jag tältar i såväl natur, på camping som på parkeringar beroende på situation och behov, så inte behöver det vara enskilt och avskilt för att fylla sitt syfte.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
 
Tälta i Naturreservat-Allemansrätten ger svar!

För någon vecka sedan passerade jag Otteröns naturreservat som Västkuststiftelsen förvaltar. Stränderna på öar med tältförbud är generellt betydligt mera nedskräpade än de ställen där folk regelbundet tältar i skärgården. Det ÄR så att bla paddlare är noga med att plocka upp efter sig där de vistas. Ingen vill vara på en soptipp! Denna iaktagelse fick mig att skriva till Västkuststifelsen och ställa en fråga.

Fråga och svar här nedan:

Hej, jag är en återkommande kajakpaddlare på västkusten och då främst i Bohuslän. Jag frapperas av att så många naturreservat fortfarande 2020 har så omfattande inskränkningar i den sedan 70-talet Grundlagsstadgade allemansrätten med bl.a. förbud mot tältning. Passerade just förbi Otterön utanför Grebbestad och konstaterar att C-föreskrifterna är de samma som vid bildandet 1967. Hur tänker ni om detta nu när Naturvårdsverket gett ut nya tydliga anvisningar där inga inskränkningar i allemansrätten får förekomma som inte direkt stöder syftet med reservaten? Vi lever nu i en tid där allemansrätten ifrågasätts från bla markägare och företag. Kan inte Länsstyrelser och i detta fall Västkuststiftelsen leva upp till Allemansrättens intentioner och laglydnad vem skall då verka för att vi får en natur som är till för alla!

Svar från Länsstyrelsen
Hej Kenneth!

För några dagar sedan ställde du en fråga till Västkuststiftelsen. Den handlade om tältning och att det ofta är förbjudet att tälta i naturreservaten längs Bohuskusten. Västkuststiftelsen skickade frågan vidare till oss på Länsstyrelsen eftersom det är vi som beslutar om statliga naturreservat och de regler som gäller där.



Vi är medvetna om att många av naturreservaten längs Bohuskusten har föreskrifter som förbjuder tätning och att det kan ses som förlegat och en onödig inskränkning i allemansrätten. Många av reservaten bildades för länge sedan när friluftslivet såg annorlunda ut än i dag. Föreskrifter om tältning är något som vi på Länsstyrelsen har diskuterat mycket de senaste åren. Vi har kommit fram till att när vi bildar nya naturreservat eller ser över de äldre ska det i normalfallet vara tillåtet att tälta i två dygn. Förbud mot tältning ska bara införas om det behövs för att inte naturvärden ska skadas eller där vi ser en uppenbar risk för konflikter mellan olika friluftslivsutövare.



Vi har diskuterat möjligheten att göra ett gemensamt ändringsbeslut och ta bort förbudet mot tältning i flera reservat på samma gång. Slutsatsen är att det inte är möjligt. Föreskrifterna i de äldre reservaten kommer därför att ändras efter hand som vi ser över äldre reservatsbeslut. Det är en process om tar tid. Just nu pågår översyn av naturreservaten Vrångöskärgården, Vinga, Näverkärr och delar av Stigfjorden.



För att underlätta för er som vill tälta i naturen så har Länsstyrelsen tagit fram en särskild karttjänst. Där kan man se i vilka naturreservat det är tillåtet att tälta och inte. Du hittar den genom att följa den här länken.



https://www.lansstyrelsen.se/vastra...ddad-natur/campa-i-reservat-langs-kusten.html

___________________________________



Hälsningar Marie Tomingas



Marie Tomingas

Områdesskyddshandläggare

Naturavdelningen

Länsstyrelsen Västra Götaland



010-224 43 36

marie.tomingas@lansstyrelsen.se

www.lansstyrelsen.se/vastragotaland
 
Ååhh vilken smidig karttjänst. Jag brukar inte ens tänka på att campa vid kusten för att jag utgår från att det är ottillåtet och jobbigt att kolla upp. Tackar :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.